Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 217 visningar
3 svar

Grynsopp/örsopp?

Ann

28 aug 2006 kl. 16:07

Är detta grynsopp eller örsopp. Som små utsöndrar de droppar under hatten och är betydligt ljusare på underidan. Någon som vet vad det är. Trädgården är full

0 584 visningar
8 svar

Rödbrun Stensopp?

Michael Lundqvist

29 aug 2006 kl. 14:25

Är lite osäker på denna, då det kryllar av Brunsopp i skogen. Dessa har dock mycket kraftigare fot och ser ju i formen ut som K-J. Är det Rödbrun Stensopp, eller någon annan liknande avart?

0 217 visningar
3 svar

Svampkorg...

Anna

16 okt 2001 kl. 05:47

Är det någon som vet var man kan hitta en svampkorg, modell “gammeldags fruktkorg”, rektangulär, rymlig, med plats för tomma mjölkförpackningar i ena änden?...
Min gamla har gått sönder och jag behöver en ny!

0 242 visningar
0 svar

jättetrattskivling

Bo E

29 aug 2006 kl. 16:32

Läste för några veckor sedan att jättetrattskivlingen inte längre rekommenderas som mat.
Kan någon utveckla detta lite.
Vad innehåller den fölr gift?
Hur verkar det och vilka risker tar man om man äter den?

Åt den som barn, men åt å andra sidan även pluggskivling på den tiden, vilket jag inte gör idag.
Är det jämförbart?

0 358 visningar
4 svar

Priser torkad svamp

Hagafrun

13 aug 2006 kl. 12:30

Har samlat på mig en hel del torkade trattkantareller och stenmurklor under årens lopp. Funderar nu på att sälja på marknader eller på nätet. Vad kan jag ta betalt för påsar om ca 25 gram styck? Eller, någon som vill köpa direkt av mig?

0 1245 visningar
14 svar

Fråga om Svampars giftighet?

Johan Arlebrink

28 aug 2006 kl. 10:00

Undrar lite hur giftiga våra farligaste svampar är. Jag vet konsekvenserna om jag äter av dem men hur lite behövs egentligen av t.ex toppig giftspindling för att jag ska få livsfarliga skador? Om jag artbestämmer en spindling i skogen delar den med min kniv och sedan fortsätter att, med samma kniv, plocka ätlig svamp får jag problem då? Om jag pillar med och river sönder en lömsk flugsvamp och sedan använder samma fingrar när jag bryter av en bit från en kremla för att provsmaka…mer…

0 590 visningar
3 svar

Rensning av rörsvampar

Susanne

29 aug 2006 kl. 13:59

Jag undrar över hur mycket man kan använda av ex. Karl Johansvampen.
Kan man äta de s.k. rören på undersidan??

0 156 visningar
2 svar

Karl Johan

Ida

28 aug 2006 kl. 14:50

Hej!

När jag varit ute i skogen och plockat Karl Johan så har nästan alla drabbats av den gula svampsnyltingen. Är den oätlig även om den bara har en liten gul fläck i foten och resten av svampen är fin?

0 474 visningar
1 svar

recept blomkålssvamp

ELd

28 aug 2006 kl. 21:32

Hej alla glada!
Jag fick för några år sedan smaka blomkålssvamp som var gjord på en ungsplåt med….. Ja, just det. Minnet är suddigt, men gott var det. Någon som kan tänkas veta hur man tillreder denna delikatess? Plockade två stora i helgen, och har ett par på tillväxt.. Om nu viltsvinen inte hittar dom först…

/ELd

0 207 visningar
0 svar

Dubbel sandsopp

Myran

29 aug 2006 kl. 13:54

Eller Mor och barn?

0 328 visningar
4 svar

stjärnhovstryffel?

susanne

28 aug 2006 kl. 13:37

jag har hittat en konstig, hård svamp, som till det yttre ser ut som Stjärnhovstryffel, men som är gråsvart (och hård) inuti - vet någon vad det kan vara för svamp?

0 299 visningar
0 svar

soppa a´la Krikorev

hanzzon

29 aug 2006 kl. 12:14

efter att ha fått hem boken “nybörjar svampar” igår, så kunde jag inte hålla mig.
en lång härlig tur i svampskogen och med korgen full var det bara att börja “kocka”.
det finns ett suveränt recept i boken. jag använde mig av karljohan, lite kantareller och blek taggsvamp.
det var den godaste soppa jag har surplat.  :)
mvh

0 187 visningar
2 svar

tegel- aspsopp

Maria Tunér

28 aug 2006 kl. 22:56

Var ute idag och plockade antingen en tegel-eller en aspsopp. Men jag får inte ihop det riktigt eftersom att den blir blågrå aktig i snittytan!? skumt!

0 191 visningar
0 svar

Hej vad är detta

Lilian

29 aug 2006 kl. 10:36

Jag hittade dom här små svamparna vid en elledning. Det var blandskog, men mest äng. Dom var lite brun/rosa när jag plockade dom. Jag har lagt Lokalocket brevid så ni ser sizen.

Vet någon?

Många
Lilian

0 1084 visningar
16 svar

Vad hade ni gjort med en blomkålsvamp?

Emma

27 aug 2006 kl. 21:46

Har hittat min första blomkålsvamp och vet inte riktigt hur jag ska tillaga den, vet ngn de?

0 289 visningar
0 svar

snabba svampar!

Karin

29 aug 2006 kl. 09:57

Har en undran, hur snabbt växer en svamp? ser ibland små fina exemplar men vill att de ska bli lite större, när ska jag gå dit igen? en vecka senare eller kortare?

0 266 visningar
0 svar

Svart trumpet

Stefan F

29 aug 2006 kl. 09:53

Vad har hänt mina trumpeter? På mitt vanliga ställe i s. Skåne var de i år alldeles torra, nästan mumifierade. Det har ju knappast varit torrt! Eller har de kommit innan regnet och helt enkelt torkat? Kan någon komma med en förklaring?

0 275 visningar
5 svar

Också stensopp

Myran

28 aug 2006 kl. 21:06

Ganska söt , va?

0 305 visningar
17 svar

Ät mig! (Fotofrestelse)

Med smak för svamp

28 aug 2006 kl. 10:51

Kom! Plocka och ät mig! En förförisk röst hörs en bit ifrån dig i en glänta. Du vänder dig om med hela kroppen i en hastig rörelse och plötsligt ser du.

Men böjer du dig för utmaningen?

0 331 visningar
15 svar

TACK alla undebara svampnörda;)

Emma

28 aug 2006 kl. 10:21

Måste bara skriva och tacka alla som är på forumet, tycker alla är så trevliga och hjälpsamma! Är inte många forum där stämmingen är så bra!

Kram Emma

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone