Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Under rubriken “Kanonsommar för svampälskare” på http://www.expressen.se visas en bild: http://www.expressen.se/content/1/c6/42/89/65/54add0d9.jpg.
Vad är det för svamp? Det ser inte ut som något jag skulle våga plocka.
Jag kan inte se att någon har kommit på varför plötsligt hattskinnet på Karl-Johan i vissa fall blev grönt vid förvällning. Jag undrar om det kan ha med tidigt snyltingangrepp. Jag var lite osäker på en KJidag. Den var rätt utväxt, men rören var vita ytterst och gula därunder. Den var aningen tilltufsad på hatten, men det kunde bero på att den också var lite biten. På foten hade den några gula fläckar, som dock var lätta att skära bort. Jag började fundera på om det kansk…mer…
Med tanke på inläggen till “Champinjon-sort?” känns det lite snopet att i största allvar ställa följande fråga:Ett tiotal snöbollschampin-joner i en kreaturshage visade sig vid närmare betraktan ha vita skivor och småfjällig vit hatt, rak vit fot med ring, liten beigeaktig puckel
som vuxen, ingen doft men något sötaktig smak.Vit flugsvamp är det absolut inte! Vad kan det vara?
I de år jag sålt Karl-Johan (Italienska uppköpare) har jag ofta förundrat mig över hur de gör med all mask som ju finns i svampen, speciellt i den sämre klass 3-svampen, jag frågade om detta förra året och fick då en förklaring på knagglig engelska av mina italienska vänner, ,
Den riktigt dåliga svampen gör de pulver av, fattade inte hur, men pulvret användes till kryddor och soppor och sådant. Den svampen som är värd att berbeta men ändå har en del mask kyler de ner till…mer…
Hur bära sig åt för att sälja det man plockar?
Då jag för tillfället går arbetslös så skulle det sitta fint med lite extrapengar
O vad är ett rimligt pris?
Skall försöka beskriva då jag inte har någon bild.Platt hatt, ljust kaffefärgad, lite mörkare mot mitten, skivor vita, fria från foten
stammen smal fast, mörkas nertill som ljusnar högst upp 15 cm.i diam. Har letat efter svampen både mats-giftsvamp.
Kan någon förstå min beskrivnig kanske vet.
Undrande Cajsa.
Har någon funnit svar på frågan om varför vissa Karl-Johan får en grön färg på hattskinnet när man förväller den? Jag har varit noga när jag plockat, provtuggat om jag varit osäker. Men när vi förvällde (eller snarare stekte/kokade ur vätskan ur svampen igår), så fick några bitar mörkgrönt hattskinn. Ska man behöva slänga en massa svamp för att 5-6 bitar av några kilo fick grönt hattskinn?
När de svalnat, hade den gröna färgen försvunnit och alla var bruna igen.
...mer…
Jag hittar ofta KarlJohan med förkrympt hatt och uppsvullen lite svampig fot. En del har lite mögelhinna på hatten. Vad är det? ¨
Blir de oätliga?
Varför blir svampsås/soppa ibland besk?
Det gör jag gärna till ” närmasr sörjande ” och äldre som inte klarar av att gå i skogen.
Men unga, friska människor som av lathet eller andra skäl inte vill plocka, de får betala.
I ett par års tid har de fått kantareller för 70:- /kg och de har då varit förvällda och frysta, men som bensinpriserna är idag, tänker jag nog höja priset.
( ett kilo förvällda motsvar , nej jag kommer inte ihåg, men betydligt mer än samma mängd färska ) Inte girig, men förnuftig, eller vad t…mer…