Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Läs mitt inlägg. 11/8 Stina H
var hittar man mest kantareller?
Hej!
Var ute i skogen idag och excurterade, hittade någon slags sopp som förbryllar mig väldans.Den är aprikosorange om den färgnyansen nu finns, rören vita, kraftigt blånande vid tryck, hatt som en stensopp, mycket fast i köttet, stam samma färg som rörsluten ljust aprikosoranga inga röda prickar eller rutmönster på varken stam eller rör.
Suck!, Varför är ca 90% maskätna????
Hej, undrar bara om ngn vet vart man kan anmäla sig för kurser i svampplockning.
Jag har funnit en sopp som jag inte hittar i de vanliga svampböckerna. Den är av KarlJohan typ till formen, ljust brun, gula rör som blånar vid beröring, kompakt i formen, svag och behaglig lukt. Växtplats Gotland i ek och bokskogsmiljö. Eldsopp växer i närheten.
Fick precis reda på att min “kantarellart” var Gomphus Cl. Det står att jag skall låta dom stå för att de är ovanliga. Är det nån som kan utveckla detta hur ovanliga är dom?
Kan inte någon vänlig och snäll person på Österlen avslöja några kantarellställen här?
Har flyttat från Stockholm till Brantevik.
Lägger inte in detta på recepten eftersom det är fusk av högsta klass, men väldigt gott när man pysslat m svamp större delen av dygnet och inte har ork/lust att göra mkt mer.
Dessa dagar koncentrerar jag mig på KJ, men tar även så det räcker av annan svamp(Brödticka, Brunsopp, Citr.gul Slemskivling etc) till en middag. Förkokar o bryner svampen i smör. Häller i Findus Gräddstuvade Pyttipanna.Klart o jättegott m en kall öl!
Är en total nybörjare när det gäller det här med svampplockning. Var ute idag och letade kantareller på hallandsåsen och söderåsen utan att hitta en enda kantarell. Någon som har ett bra tips på vart någonstans man kan finna kantareller i närheten av Helsingborg, skulle vara kul att iallafall finna så att de täcker en limpmacka :) Tack på förhand
Hejsan! Har tittat runt lite på Stockholms svampvänners hemsida, men hittade ingen info om någon direkt kurs eller liknande. Är det någon som vet om någon kurs som man kan ta nu under hösten?
jag har hittat en svampgrupp bestående av ett tiotal individer. dom är ljust bruna och sitter alltså i en grupp med de största (ca 15 cm höga)centralt och något mindre individer runt om, fötterna går ihop där nere. de enskilda individerna är kantarellika såtillvida att de har åsar undertill som går ner nästan hela vägen under foten. har sökt bilder på internet på kantarellsorter och besläktade men inte hittat något, men är ganska säker att jag sett den i nån bok någon gå...mer…
Jag har hittat vad jag tror är brödticka. Jag grundar detta på Norstedts stora svampbok, där det står att brödtickan ej gulnar vid beröring, till skillnad från fårtickan. I övrigt kan jag inte se några som helst skillnader mellan de båda. Finns det nåt mer man kan kika efter? Törs jag käka upp svampen om den hunnit bli ca 15 cm i diameter, eller smakar den illa då?
Fyndet gjordes i Umeå och jag inte hitta nån annan förväxlingssvamp.
Har haft en härlig dag i skogen idag (läs tisdag) här i Skaraborg och jag väntar bara på att de sista svamparna ska ha svalnat nog för infrysning Har varit ute idag och plockat 4 kg kg “gula” kantareller (har plockat en hel del kantareller tidigare) och ca 10 kg Karl Johan, underbart att de också har kommit nu. Det är dem vi har väntat på!
Hej Svea och Klas!
Om jag säger ”Jag har varit ute och plockat kantareller” – är det då självklart att det är gula kantareller? I släktet (eller heter det familjen) Chantarellus räknar jag till sju olika arter i Ryman-Holmåsen. (Det finns ytterligare några svampar som har svenska namn som slutar på kantarell nämligen källarkantarell, smultronkantarell, mosskantarell och fläckkantarell.) Jag kan ju t.ex. säga att jag plockat sopp, champignoner, kremlor eller riskor utan närm…mer…
Hej! Jag läste Saras fråga om kurs i Örebro. Tänk om det hade funnits en som också kunde visa hur ätliga svampar resp. oätliga växte i Skåne. Jag är rent nybörjare och har upptäckt att det finns faktiskt mycket god svamp i skogen, (när man har blivit serverad av god vänner) men jag vet ej hur de växer eller ser ut i otillagat. Jag vill gärna ha hjälp med det! Tack!/Birgit
Har hittat stora exemplar av karljohansvamp som enligt en svampkunnig som jag träffade i skogen var i mycket gott skick. När jag kom hem och rensade var det lite larver i hattarna. Fråga ett: Bör jag slänga absolut allt som har en liten larvingång i sig men är utan levande larver? Fråga två: Är stammarna goda? Fråga tre: Var sitter den godaste smaken? I hatten eller i stammen?