Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 127 visningar
0 svar

avgöra vilken sopp

madeleine

13 aug 2005 kl. 22:41

jag undrar har läst i en svampbokatt karljohan är lätt violett i hatten om man skär men vissa jag har skurit i är bruna istället. e det någon som vet vad detta är för en sopp nästintill identisk med karljohan förövrigt kan inte se någon skillnad

0 638 visningar
3 svar

fråga om kremlor

per d

6 aug 2005 kl. 15:20

plockade för första gången i går kremlor och åt dem smörstekta och de smakade då riktigt gott. men är inte helt klar äver vad fär kremlor det var men dom var ljust röda till tegelröda till färgen på hattarna och vöxte i granskog. vad jag kommit fram till så finns det väl inga giftiga kremlor, eller ? en annan reflektion kring kremlor. alla har i sitt latinska navn russola, som kanske har något med ryssland att gära, eller ?? kreml i moskav har det något med kremlor at göra ?...mer…

0 92 visningar
1 svar

Sällskap i Sampskogen.

cajsa

13 aug 2005 kl. 12:34

Vill någon ha sällskap av mig “tant”, har ej bil men känner svamparna.Helsingborg. carin.weiler@comhem.se.

0 110 visningar
3 svar

Trattisar??

Annica P

10 aug 2005 kl. 11:20

När är det dags för trattisarna i Dalarna?? Är det för tidigt nu?

0 957 visningar
2 svar

Karl Johan i olja?

Greta

12 aug 2005 kl. 23:23

I Italien kan man köpa inlagd Karl Johan i olja i glasburk. Vet någon hur man gör en sådan inläggning själv? Måste man förvälla dem innan man lägger dem i oljan tex?

0 99 visningar
1 svar

Rödgul trumpet

Mari

12 aug 2005 kl. 10:16

Hej igen!

Jag glömde….
Undrar; När förväntas rödgul, trattisar och svart trumpet gör entre i skogarna runt norra Stockholm? Ska ut i helgen…..

Hälsningar

Mari

0 3974 visningar
14 svar

Ätbart på Karl-Johan?

Mattias

10 aug 2005 kl. 14:13

Jag är svampnovis, men har ändå lyckats hitta ett gäng Karl-Johan. Min fråga är vilka delar av svampen som är ätbara?
1. Hatten? (känns given).
2. Rör?
3. Fot?

/Mattias

0 134 visningar
1 svar

Hur fort går det?

Mari

12 aug 2005 kl. 10:14

Hej alla underbara svampplockare! Har en liten fråga;
Hur lång tid brukar det ta för Karl Johan att växa till sig - har hört att de kan “poppa” upp på bara ett par dagar under rätta förhållander.

Tacksam för svar!

0 95 visningar
0 svar

gamla kj?

Lo.

12 aug 2005 kl. 19:24

Hej, jag undrar hur stora Karl Johan svampar bör vara. Jag hittar väldigt många gamlingar men mina vänner rekomenderar mig att bara plocka små, unga och fasta exemplar. Dessutom är många svampar maskätna, gör det något om de har 3-4 gångar i sig?

0 286 visningar
3 svar

Kremlor-råd

Mats Zachrisson

10 aug 2005 kl. 19:37

I Kiruna, där jag bodde i 24 år, plockade jag ofta kremlor. Mycket goda! Det fanns inte så många arter och efter några år kunde jag njuta av 3 olika sorter, men jag vet inte vilka.
Nu har jag flyttat till Umeå och plockar i nya marker. Här finns många fler sorters kremlor och dessutom många andra mycket goda svampar.

Därför skulle jag bli mycket glad om du har några enkla tips för att snabbt avslöja sill-, mandelkremlor m.fl. kremlor?
Jag vet ju att dessa godsvampar platsar med ...mer…

0 128 visningar
3 svar

Inga svampar runt Kalmar?

Anna

9 aug 2005 kl. 15:49

Bor normalt i Uppland/Södermanland men udner sommaren i Kalmar. Syrran Kvar i mellan sverige plockade 10 liter KJ i förrgår, men när vi varit ute hittar vi ingenting härnere. Deprimerande!Gudrun och efterföljande markskador? Mindra regn? Eller har det kommit sista veckan?

0 193 visningar
3 svar

Mörkbrun trumpetsvamp?

Yvonne

11 aug 2005 kl. 19:37

Hej!

“Snubblade” idag på ett gäng svampar av en tillfällighet. De var svåra att upptäcka .Jag är van vid höstkantareller med dessa är ungefär lika stora och växer ihop i grupper var ej så stora och liknar svart trumpetsvamp i en bok jag har (“Svampar” av Edmund Garnweiner) men ej så svarta och inte så grå under.Har tidigare hittat svart trumpetsvamp (tror jag) men de var väldigt stora /bred hatt och luktade gott men annorlunda. Jag tycker inte att det varkar var densamma. Hatten ...mer…

0 93 visningar
4 svar

Hittar inga kantareller

Filip

10 aug 2005 kl. 17:36

Hur ser det ut på kantarellfronten? Jag hittar inga. Är jag för sent ute eller för tidigt?

0 109 visningar
3 svar

eldsopp

klara

10 aug 2005 kl. 19:45

hej. på min senaste svampplockning hittade jag flera eldsoppar. har sökt på internet om den är ätlig eller inte, men det står olika överallt. är det någon som vet svaret?

0 230 visningar
6 svar

inlagd blandsvamp

Elsi

10 aug 2005 kl. 21:41

jag skulle bli jätte glad om jag kunde få ett tips om ättiksinlagd blandsvamp

0 312 visningar
3 svar

djävulssopp, blodsopp eller ???

Tapani Markkula

12 aug 2005 kl. 09:40

Växer i Hagaparken. De som har plockat svamp i parken 30 år påstår att den heter Djävulssopp.
Själv skulle jag tippa på Blodsopp.
Den växer under flera hundra år gamla lindar, aspar och ekar.Tacksam för identifiering.

0 830 visningar
5 svar

Svamprik områd i stockhom?

Jessica

10 aug 2005 kl. 20:14

Hej, Michael:
Jag ska plocka svampar i helgen i Stockholm områd, Vet du var kan jag lätt hitta svampar?

Hör av dig!
Hälsningar

Jessica

0 172 visningar
2 svar

uppköpare, karlstadtrakten

madeleine

11 aug 2005 kl. 20:44

Hej, är det nån som vet någon uppköpare av karl johansvamp i närheten av karlstad, och hur man får tag på dem?

0 125 visningar
0 svar

Pris på svart trumpet

Gunilla Zakariasson

11 aug 2005 kl. 21:00

Nån som har sett några utpriser på färsk svart trumpetsvamp?

0 3339 visningar
5 svar

Giftig sopp?

Lennart

11 aug 2005 kl. 14:49

Hej
Ute på min dagliga skogsrunda hittade jag soppar som var ganska små med rostbrun hatt. Min undran är om det finns någon giftig alt oätlig sopp och hur jag konstaterar det

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone