Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Okey, var ute idag och hittade en blek fingersvamp, växer som titeln beskriver under granar, i dom fallen jag har hittat stora bestånd så verkar dom växa i “ring” runt granen, , frågan är då denna; går det att äta dessa? Jag vill minnas att min mor plockade dom här jag var liten och då gick det minsan! :) (Saken är den att jag redan har stekt upp liite av svampen och smakat på den, , den smakade GRAVT beskt.)
Efter senaste regndagarna har det poppat upp mycket ” rynkad tofsskivling “.
Hur bedömmer ni den som matsvamp och hur stor är förväxlingen med giftiga arter,
Bedömmer den efter
ring och det vattrade utseendet ovanför denna. Tack på förhand ifrån en mer svampkunnig. Lena
Har ni några tips på hur man kan torka K-J?
MVH
Kan det komma upp nya kantareller (gula) igen på samma plats samma år när man plockat dom som fanns???
Jag hittar hela tiden svampar på stubbar som liknar tofsskivlingen men har en grop på hatten och ingen ring. Lite orolig för att ta miste med gifthättingen, frågan är vad är den skillnaden mellan tofsskivlingar och hättingar?
Hej! Min son(18 mån) åt en del av denna svamp i e.m när vi var ute i skogen och plockade blåbär. Svampen växte precis brevid en sten och växte ensam, annars var det mest blåbärs ris runt omkring. Skogen är blandad barr och löv skog och ligger i Stavsjö i Sörmland (Kolmårdsskogen). Kan någon hjälpa mig, själv tycker jag den har viss likhet med toppig giftspindelskivling.
Vi hittade massor av fina karljohan (?) på söderåsen i Skåne. men när jag skär i vissa så blir rören lätt blå-gråfärgade. Färgen lägger sig dock efter cirka en timme. vad beror detta på? Är detta farligt?
Här har jag något för er att bita i.
I barrskog hittade jag något som till form och storlek är precis likt en sotvaxskivling, men med bruna skivor och en närmast orangeröd fot.
Jag tänkte närmast på frostvaxing, men den kan väl inte komma redan?
Kunde tyvärr inte ta någon bild.
Vad tror ni?
Min son, 1 årr) har ätit av denna svamp som växer på vår gräsmatta.
Är det någon som kan artbestämma den? Jag får det till en trådsvamp som är giftig men enligt giftinformationscentralen finns inga så giftiga svampar på gräsmatta. Gräsmattan är anlagd för två år sen med mull från en återvinningsanl.
Prova gärna Gnestatrakten, man plocka Karl-Johan och Blodriska tills armarna går av
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/mush.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/mush12.jpg
Finns en massa sådana här i min trädgård.
Läs mitt inlägg under Sällskap i svampskogen.Cajsa.