Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 213 visningar
10 svar

kungschampinjon, eller ???

Tapani Markkula

10 aug 2005 kl. 16:51

Tacksam om jag får veta vilken svamp.
Växer i alla fall
i Hagaparken och Ulriksdal i Solna

0 238 visningar
2 svar

Fingersvamp under gran

Jolon

14 aug 2005 kl. 22:47

Okey, var ute idag och hittade en blek fingersvamp, växer som titeln beskriver under granar, i dom fallen jag har hittat stora bestånd så verkar dom växa i “ring” runt granen, , frågan är då denna; går det att äta dessa? Jag vill minnas att min mor plockade dom här jag var liten och då gick det minsan! :) (Saken är den att jag redan har stekt upp liite av svampen och smakat på den, , den smakade GRAVT beskt.)

0 531 visningar
5 svar

Rynkad tofsskivling

Lena M

14 aug 2005 kl. 19:30

Efter senaste regndagarna har det poppat upp mycket ” rynkad tofsskivling “.
Hur bedömmer ni den som matsvamp och hur stor är förväxlingen med giftiga arter,
Bedömmer den efter
ring och det vattrade utseendet ovanför denna. Tack på förhand ifrån en mer svampkunnig. Lena

0 191 visningar
8 svar

Hur ska jag torka K-J?

Stefan i småland

13 aug 2005 kl. 17:32

Har ni några tips på hur man kan torka K-J?

MVH

0 101 visningar
3 svar

kantareller igen

Susann

14 aug 2005 kl. 19:34

Kan det komma upp nya kantareller (gula) igen på samma plats samma år när man plockat dom som fanns???

0 132 visningar
1 svar

fårticka

agneta

15 aug 2005 kl. 12:35

växer fårticka i klumpar med många ihop eller är det någon annan svamp

0 479 visningar
4 svar

Föränderlig tofsskivling/gifthätting

Hasse

14 aug 2005 kl. 22:25

Jag hittar hela tiden svampar på stubbar som liknar tofsskivlingen men har en grop på hatten och ingen ring. Lite orolig för att ta miste med gifthättingen, frågan är vad är den skillnaden mellan tofsskivlingar och hättingar?

0 132 visningar
2 svar

Hjälp, giftig....????

Nixon

14 aug 2005 kl. 21:55

Hej! Min son(18 mån) åt en del av denna svamp i e.m när vi var ute i skogen och plockade blåbär. Svampen växte precis brevid en sten och växte ensam, annars var det mest blåbärs ris runt omkring. Skogen är blandad barr och löv skog och ligger i Stavsjö i Sörmland (Kolmårdsskogen). Kan någon hjälpa mig, själv tycker jag den har viss likhet med toppig giftspindelskivling.

0 115 visningar
1 svar

Karl Johan?

Anna

13 aug 2005 kl. 20:44

Vi hittade massor av fina karljohan (?) på söderåsen i Skåne. men när jag skär i vissa så blir rören lätt blå-gråfärgade. Färgen lägger sig dock efter cirka en timme. vad beror detta på? Är detta farligt?

0 74 visningar
5 svar

Vaxskivling?

Peter

4 aug 2005 kl. 22:30

Här har jag något för er att bita i.

I barrskog hittade jag något som till form och storlek är precis likt en sotvaxskivling, men med bruna skivor och en närmast orangeröd fot.

Jag tänkte närmast på frostvaxing, men den kan väl inte komma redan?

Kunde tyvärr inte ta någon bild.

Vad tror ni?

0 82 visningar
2 svar

Växttif

Niklas

14 aug 2005 kl. 17:46

Hittade idag ett jättestort fält med kantareller de hade storleken som en tumnagel, undrar hur lång tid det kan tänkas ta innan dessa vuxit till sig till “plockbar” storlek i Stockholmstrakten

0 184 visningar
2 svar

vit sopp

Lena M

14 aug 2005 kl. 09:17

Såg igår två helt vita soppar med vit fot och jag undrar vad var det. Albinos???

0 651 visningar
2 svar

Giftig???

Håkan Karlsson

14 aug 2005 kl. 11:32

Min son, 1 årr) har ätit av denna svamp som växer på vår gräsmatta.
Är det någon som kan artbestämma den? Jag får det till en trådsvamp som är giftig men enligt giftinformationscentralen finns inga så giftiga svampar på gräsmatta. Gräsmattan är anlagd för två år sen med mull från en återvinningsanl.

0 115 visningar
0 svar

svampbonanza

Erik

14 aug 2005 kl. 17:08

Prova gärna Gnestatrakten, man plocka Karl-Johan och Blodriska tills armarna går av

0 104 visningar
2 svar

Identifiera mina svampisar tack

Beatrice

14 aug 2005 kl. 15:42

Hej, jag är helt novis på området svamp och är nyfiken på vad det är för svamp jag hittat och om de är goda att äta…
Tänker försöka lära mig så mycket det går om svamp nu när man bor i den jämtländska skogen!
Tack!

0 93 visningar
2 svar

Ätlig svamp 2?

Åsa

13 aug 2005 kl. 19:53

Dessa växer i vår gräsmatta! Går de att äta? Är det någon form av champinjoner?

0 208 visningar
3 svar

Ätlig??

Susanne Carlsson

14 aug 2005 kl. 12:22

Är denna lilla, bruna, torra svamp ätlig? Plockad i lövskog på Ekerö.

0 92 visningar
1 svar

Vad är det för svamp jag hittat?

Martin Persson

14 aug 2005 kl. 14:36

0 84 visningar
0 svar

Lotte Lotte.

cajsa

14 aug 2005 kl. 14:07

Läs mitt inlägg under Sällskap i svampskogen.Cajsa.

0 128 visningar
4 svar

kantarell

Anita Karlsson

13 aug 2005 kl. 10:17

jag undrar hur jag gör för bästa resultat när jag fryser in kantareller. väntar på svar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone