Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 766 visningar
20 svar

Svampkurs för hundar?

Esmeralda Sjöstedt

2 jul 2005 kl. 15:18

Någon som vet en bra svampkurs för hundar? Någon bra sida? Tack på för hand;)

0 97 visningar
4 svar

Liten grön svamp

Patrik axelsson

15 aug 2005 kl. 17:50

Jag såg idag en svampgrupp där de mindre var intensivgröna på hatten och mer gulaktiga på stjälken, de större gick mer mot gulgrönt. de stora var cirka 2 centimeter över hatten. Känner någon till en svampart med detta utseende?

0 149 visningar
3 svar

Blodriskor/Skäggriskor & Pepparriskor/Kamferriskor

Wictoria L

15 aug 2005 kl. 23:15

Hej,
jag är en novis i svampkretsar som nu bestämt mig för att vidga mina mina vyer i svampskogen. Det här är en toppensida, men jag vill ändå fråga även om man kan läsa sig till det mesta.

Vilka är de största skillnaderna mellan blodriskor och skäggriskor?
Syftar skäggriskans namn på det “skägg” som finns på undersidan av hatten?

Hur ser jag bäst skillnad mellan pepparriska & kamferriska. Det finns ingen lukt.
Växer de tillsammans?

Tacksam för svar.

0 143 visningar
4 svar

Karl-Johanssvamp

Gunilla Sid

26 jul 2004 kl. 12:23

Har de senaste dagarna undrat hur man bär sig åt för att hitta en maskfri Karl-Johan. Och hur gör de som exporterar svamp? Det måste ju vara en enda maskröra som kommer fram, eller?

0 86 visningar
0 svar

VILKEN SVAMP

TOMAS

16 aug 2005 kl. 12:49

VAD ÄR DETTA FÖR SVAMP

0 142 visningar
1 svar

riskor

Tony

16 aug 2005 kl. 12:30

1. Finns det andra svampar än de som tillhör riskorna som utsöndrar vit saft vid skada.
2. Kan man förväxla blodriskorna med någon giftsvamp - finns det någon annan skivling som utsöndrar röd/morotsröd saft?

0 105 visningar
2 svar

svampsås

Eva

16 aug 2005 kl. 10:52

Skulle vilja ha några smaskiga recept på svampsås
te.x från karljohan, kantarell mm   Mvh Eva

0 330 visningar
4 svar

Etiketter på svampburkar

Monica

15 aug 2005 kl. 13:25

Tjena,
är det någon som kan tipsa var på nätet man kan printa ut tjusiga etiketter?

0 461 visningar
15 svar

Underavdelning för vilda och kända och okända bär

Jygge och Bo Reyer m fl

13 aug 2005 kl. 10:02

Jag klipper in ett inlägg från Bo Reyer:

Eftersom Tranbär nämnts i detta forum, tar jag tillfället i akt att propagera lite för detta för många helt okända och underskattade bär. Jag anser att detta bär är helt överlägset lingonet!

Jag och många andra svampplockare kommer i kontakt med och plockar även allehanda bär när vi ju ändå är ute i skogen. Skulle det inte gå att fixa till en underavdelning på svampguiden, som handlar om kända och okända vilda bär? Vad säger ...mer…

0 122 visningar
2 svar

Fråga till Hans v. E!

Irene A

14 aug 2005 kl. 21:05

Känner du till något bra bestämningsschema till Otidea-arter?
I Nordic Macromycetes måste det saknas många arter (eller också är de felbeskrivna). Den nyare danska nyckeln är tydligen bara en kopia av den..
Hittar regelbundet i mossig barrskog ett brungult (dvs mer gult än brunt), ganska litet, upp till ca 4 cm högt haröra. Sporerna är 18-19 x 10 my, och parafysändarna är krumma som frågetecken. Vid intorkning bleknar hymeniet mer än utsidan (blir grågult, medan utsidan blir mer…mer…

0 1447 visningar
4 svar

Bestrålade svampar & bär?

Jörgen

15 aug 2005 kl. 09:29

Jag hade en lustig diskussion med en bekant häromdagen, då jag tipsade om att hallon ofta växer under kraftledningar. Detta eftersom ledningsgatorna röjs regelbundet.
Min vän påpekade då att hon aldrig plockar eller äter nåt som har växt under en kraftleding, eftersom det har blivit utsatt för strålning. Av den anledningen ska man aldrig vistas därunder heller. Jag försökte med mina lätt bristfälliga fysikkunskaper att förklara att det inte var någon fara, förutsatt att det i…mer…

0 130 visningar
3 svar

Rå svamp

Lena M

15 aug 2005 kl. 18:56

Är det någon / några av våra svampar som går att äta i obehandlat tillstånd . ( I måttlig mängd förståss), undrar Lena

0 147 visningar
4 svar

Stolt fjällskivling

Lena

14 aug 2005 kl. 09:21

Har någon ett bra recept på tillagning, hittar inget i receptsamlingen ?

0 201 visningar
7 svar

Skönsopp, eller...?

Michael Lundqvist.

15 aug 2005 kl. 08:59

Har jag hittat Skönsopp (Boletus Calopus) nu igen, eller är det nå´t annat?

0 132 visningar
3 svar

ouppköpare

madeleine

15 aug 2005 kl. 17:30

hej undrar om det e någon som känner till om det finns några uppköpare runt hässleholm elleer kristianstadstrakten

0 109 visningar
2 svar

Gräsmattssvamp

Ann-Helen

14 aug 2005 kl. 12:14

Denna skivling växer på gräsmattan i vår trädgård. Vet någon vad kan det vara för sort.

0 96 visningar
6 svar

karl- johan i massor

madeleine

13 aug 2005 kl. 20:10

har idag varit med min sambo och vi plockade ca 15 liter karl johan på en halv timme fanns precis överallt

0 126 visningar
3 svar

Snylting?

Fia

13 aug 2005 kl. 10:41

Skulle gärna vilja veta lite mer om den här snyltingen som alla talar om i tidigare innlägg. Vad jag förstått kan den vara gul eller vit, stämmer det? Hur farlig är den att få med i svampstuvningen? Och hur, lite mer detaljerat, ser den ut?

0 2266 visningar
1 svar

Vart finns kantarellerna i Uppsala??

Jenni

14 aug 2005 kl. 23:13

hej. Nyinvigd i svampvärlden har jag börjat ge mig ut på helgerna för att leta svamp & då gärna kantareller :-) Problemet är att jag bara springer på ett tiotal. KJ däremot finns i oändlighet ;-) Men är det någon som har lite tips om vilka skogar som är bra? tacksam för svar.
Jenni

0 177 visningar
2 svar

vad är det för en svamp?

Ingrid Kjellgren

15 aug 2005 kl. 16:45

Hittade denna lite obehagliga svamp i mossig granskog vid stigen. När den delades var det rosaröd vattnig vätska i den. Kött och skivor vita.
Ytterliga fråga: Hur farligt är det att äta kungschampinjon? Har hittat en del och de är så goda.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone