Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 132 visningar
5 svar

Rapporter om sällsynta...

Gunilla Zakariasson

16 aug 2005 kl. 08:25

Vad ska egentligen rapporteras här? Ser sånt som är mindre allmänt och som jag brukar rapportera som matsvamp ( om det är det). Hittade stora mängder druvfingersvamp i Södermland ( kunde fyllt en korg på ca 2 kvadratmeter). Är det sällsynt eller intressant? Brukar bara hitta några enstaka ensamväxande per såsong annars.

0 2748 visningar
6 svar

Hur tar jag hand om en blomkålsvamp?

Stefan

16 aug 2005 kl. 22:52

Hej jag har hittat ett stort och fint exemplar av en blomkålssvamp, kan jag förvara den på något lämpligt sätt? Ska man förvälla den och frysa in den? Eller?

0 133 visningar
5 svar

Karl Johan

kristin

16 aug 2005 kl. 19:07

När jag har varit ute i svampskogen har jag sett svampfötter som jag tror tillhör karljohan. Precis som om någon bara varit ute o plockat hattarna, men man kan väl äta foten också?
Har någon nått bra tips på hur man torkar karljohan?

0 92 visningar
4 svar

Karljohansvamp ?

anders

15 aug 2005 kl. 22:21

Tror ni att detta är karljohnsvamp?
ny i karljohan skogen

ps:Klicka på svamp under my albms
i länken
http://anders-johansson.magix.net

0 4014 visningar
2 svar

Hur förvara Stolt fjällskivling?

Lars-Ove Pettersson

16 aug 2005 kl. 21:03

Hej alla svampmänniskor. Har i dag hittat finfina ex av en av mina stora favoriter, Stolt fjällskivling. Vi äter alltid upp dem på en gång och har aldrig sparat dem. Min fråga är: Hur ska jag spara Stolt fjällskivling? Torka, frysa eller vad - och EXAKT hur? Recept är också tacksamt.
Tusen tack på förhand.

0 539 visningar
18 svar

Tips på GPS?

Greta

4 aug 2005 kl. 14:14

Det kanske är lite fånigt, men jag är livrädd för att gå vilse när jag är ute och plockar svamp - och vågar därför inte ge mig iväg så långt in i skogen som jag helst skulle vilja!  Har funderat på att skaffa mig en GPS. Är det någon här som har erfarenhet av detta och kan tipsa mig om en bra och lättanvänd modell? Tack på förhand!

0 120 visningar
0 svar

Evermat och maskar/larver

Michael

17 aug 2005 kl. 10:31

Hej.

Jag funderar på att köpa mig en Evermat (orkar inte försöka bygga en egen) och undrar nu vad som händer med svampbitar som det gått mask/larver i? Kryper dom ut när man torkar svampen i Evermaten (som på tidningar) eller blir svampbitarna extra proteinrika om ni förstår vad jag menar???

0 127 visningar
0 svar

vilken svamp?

karin

17 aug 2005 kl. 08:37

Hittade dessa svampar växandes vid trädbasen av en lind. Ca 10 cmhög. Nån som har en aning om arten?

0 91 visningar
2 svar

Flugsvamp

Lena

16 aug 2005 kl. 20:42

Har observerat att det är mycket flugsvamp. Om brun eller panter låter jag vara osagt. Och dagspressen skrev att vit sådan fanns det gott om. Är det lika i hela landet tro. Detta är v. Gästrikland

0 82 visningar
1 svar

Var finns bästa smaken?

S-A Sandberg

16 aug 2005 kl. 22:06

Kankse en dum fråga, men inte för en okunnig…
Var i svampen finns de finaste smakerna, i hatten eller i foten? Ta Karl Johan t.ex.
Tacksam för svar.

0 567 visningar
2 svar

Kantareller i Göteborg???

Yvonne

16 aug 2005 kl. 19:06

Hej, Jag undrar om någon vet något bra kantarellställe i Göteborg.
Sen undrar jag om kantareller kan vara små och brandgula…

0 124 visningar
0 svar

Rodnande Flugsvamp

Calle

16 aug 2005 kl. 23:29

Om man delar en Rodnande flugsvamp, hur fort rodnar köttet och hur kraftigt?

0 157 visningar
0 svar

År o angrepp

birgitta ländin

16 aug 2005 kl. 23:07

Gick och funderade medan jag plockade 10 kilo oangripen granblodriska idag - hur kommer det sig att svamparna när de har sina “år” också är så fria från angrepp? Är det månne så banalt att det inte finns tillräckligt med insekter till alla karl johan och blodriskor ett år som detta??
Nån som vet?

0 119 visningar
0 svar

Svampar

Maria Bernström

16 aug 2005 kl. 23:03

Hej,

Vi undrar om detta möjligen kan vara en Aspsopp?

0 223 visningar
3 svar

konstig taggsvamp

mats hansson

16 aug 2005 kl. 18:39

jag hittade en väldigt vacker men konstig taggsvamp i dag. hittar ingen som liknar denna i databasen. kanske har missat den bara. 7cm hög. hatten är 5.5cm bred. ljus runt kanten & sen brunviolett längre in. i mitten av hatten sitter det en hop av små klubbliknande knoppar, med ljusare toppar. bruna taggar under med vita spetsar. svart fot. väldigt träigt brunt kött. den växte i stenig tallskog med mycket mossa. någon som fattar? :)

0 90 visningar
2 svar

K-J Norrut

Susann

15 aug 2005 kl. 17:42

Någon som vet om K-J kommer senare här i norra Dalarna? Finns det nån dalmas här i forumet som hittat någon ännu?

0 807 visningar
1 svar

Svampställen i södra sthlm

Teelex

15 aug 2005 kl. 18:26

Kan någon ge mig lite tips på bra svamp ställen i sthlm ? Framförallt kantareller.
Någon som vet hur Nacka reservatet är ?

0 291 visningar
1 svar

Kantareller i Umeå?

Tove

15 aug 2005 kl. 22:13

Vi har precis börjat roa oss med svampplockning och skulle gärna ha lite tips om vart man kan hitta kantareller och Carl-Johan runt Umeå-trakten? Är det någon inbiten svampplockare som kan dela med sig till 2 nyfrälsta?

0 122 visningar
3 svar

Svart trumpet

inger

16 aug 2005 kl. 14:28

Jag vill veta när jag kan plocka svart trumpet ? är det senare på hösten eller går det att finna nu ?
och var kan jag söka.
Jag bor i kronobergs län.

0 115 visningar
4 svar

Farligt att plocka matsvamp nära giftsvampar?

Carl Lernberg

15 aug 2005 kl. 20:19

Hej! Är det någon som vet om det finns risker med att plocka matsvampar, t.ex. höstkantareller eller rödgul trumpetsvamp som växer nära giftsvampar som t.ex. flugsvampar?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone