Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Kan man äta foten?
Jag tycker att den är konstig inuti, verkar inte maskangripen men smulig, porös…
För gammal?
Någon som vet vad man får för trattisar i år?
Hej!
JAg har på sydligaste Gotland bland kalkstensgrus och enar hittat en storvuxen sopp, som jag tror är en blodsopp, men enligt min svampbok skyr denna kalk. Det enda exemplaret är ålderstiget. Det mäter 21 cm över hatten. HAttköttet är något uppsprucket i kanterna. Foten är formad som på en stensopp, ca 10 cm hög, päronformad och med ett ådernät som är rödaktigt närmast hatten, i övrigt brunt men det kan vara av ålder. Rören är brunröda och blånar liksom köttet. Vad ...mer…
hej jag har hittat en svamp som ser ut som klubblik trumpet men är gråsvart växte i fuktig mossa uppe i dalarna smakade som kantarell vad kan detta vara tacksam för ett svar. anne
Tallblodriska och Granblodriska? Där finns det ju oändligt många varianter med grönt i, mörka och ljusa svampar.
I en bok finns det något som heter Läcker riska, men det är väl samma som Tallblodriska?
Undrar Annika
Jag stöter ofta på olika sorters kremlor på mina turer och har ibland plockat dem, för att senare slänga dem. Anledningen? Jo, varje gång har skivorna varit fulla av ohyra som trots blötläggning inte går att få bort. Någon som vet råd?
Hej. Varit i skogen och hittat en sor svart svamp som jag aldrig har sett förut. Sedd i Skåne. Stor Svart svamp fnasig i kanten skivling troligen.Blir purpurröd undertill när man skrapar bort skivorna. Vem vet vad det är?
Hej! Var ute och plockade svamp för en vecka sedan hittade masser trattkantareller men plockade bara dom största. Åkte tillbaka idag för att plocka mera men dom hade blivit svata i hatten foten var det inget fel på. Hatten hade inte torkat utan var fortfarande fuktig vad beror detta på? Blev väldigt bisviken trodde korgen skulle vara full idag blev bara ca 1 liter
http://www.uploadyourimage.com/1/gultrumpetsvamp.jpg
http://www.uploadyourimage.com/1/trattkantareller.jpg
Skillnaden kan svar svår att se
Hittade också ett par “trattkantareller” men de är större och grövre med ihålig, chokladfärgad fot. Hatten har en inbuckning i hatten som påminner om trattkantarellen och den har ljusa skivor under. Vad kan detta vara? De växte precis brevid en grupp av trattkantareller…
Hittat mängder med svarta trupet svampar ca 10 liter.Växte mitt framför näsan på mig när jag plockade trattisar.Tur att hunden var med och fick en kvist i tassen så att jag var tvungen att kolla hunden då såg jag trumpeterna sticka upp.Nu undrar jag om nån har nåt bra tips att tillaga dessa svampar skall man torka dom först??
Clas olsson säljer en helt enastående mortel om man vill göra mjöl av torkad svamp.En rund gjurtjärns mortell som är räfflad nere i botten och i själva morteln.Brukar använda den till trattisar i såser och man vrider 5-6 gånger är det bara mjöl av den torkade svampen.Detta var ett litet tips till er alla svamp älskare ps 120 kronor nånting kostar den ds
Jag och flera med mig har fått rejäla magsmärtor o diarré efter en måltid på trattkantarell. Enl P Holmberg i Nya svampboken händer det i sällsynta fall. Men jag vet åtminstone 3 personer - inkl mig själv - som drabbats. Konstigt nog inte alltid…
Hej!
Jag hittade denna sidan idag, vad roligt!
Jag har länge undrat varför trattkantareller ser så olika ut. Ibland liknar de Rödgul trumpetsvamp så det ser ut som en korsning. Kan det vara möjligt? Hur många sorter av de 2 olika svamparna finns det?
Undrar svamptokiga Annika
Jag plockade en konstig kremla nyligen. Den växte i blandad lövskog intill en stig. Hattens färg varierade, kanske pga regn, i olika bruna nyanser. Fruktköttet var ovanligt hårt mot vad jag är van vid, särskilt i foten som var något färgad utanpå, ner mot marken. Konsistensen var ungefär som valnöt. Skivorna var något färgade, inte helt vita utan lite ljusbruna. När jag bröt eller skar i svampen rodnade brott/snitt-ytorna. I stekpannan blev den alldeles blå och ett vitt skikt fa…mer…
Min vänninna plockade den här svampen i småland.. Det verkar ju vara en fjällskivling av någon sort, frågan är bara vilken?? Jag hittar ingen fjällskivling med bruna skivor i min svampbok..
Den luktar milt (enligt min näsa), fotens färg i snitt är vit/svagt gul, och hattens “kött” är vitt. Ändrar ej färg efter snitt.
Länk till bilder: http://hem.passagen.se/adezign/svamp/skivling.htm
Har plockat massor av ängschampinjon där jag bor. Har ätit en del, det smakade mycket bra.Jag som aldrig annars plockar svamp undrar nu hur jag ska göra med det som jag inte orkar äta. Kan jag frysa direkt som dom är (skivade), eller måste dom förvällas först?