Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Jag har fått svamp i gräsmattan - ja flera olika sorter, men den jag undrar över ser ut som trumpetsvamp till formen med åsar ner på foten och lite veckad hatt när den blir större. Den är dock närmast tegelröd-brun och hela svampen är i samma färg. Det måste ju vara en sorts kantarell, eller? Ska tilläggas att den luktar kantarell och stammen är ihålig som hos trattisar. Någon som vet?
Jag skrev tidigare i detta forum att jag hittat tallblodriskor. Nu har jag tittat lite mer bland beskrivningarna och blivit lite mindre säker. Att det är en blodriska är helt säkert, men tall- och granblodriskan är ju extremt lika. De som jag plockade hade kort fot och var ofta lite grönärgade på hatten. Dessutom växte de på mager mark med så gott som endast tall. Ger växtplatsen och omkringliggande vegetation endast fingervisningar, eller kan man oftast lita på dessa uppgifter?
Tac…mer…
Hej!
Jag började plocka svamp ifjol. Har nu funnit mina första Karl- Johan.
Hur länge håller sig den rå. Torken går för högtryck.
Fråga 2 hur lång tid ca tar det för en Karl-johan att växa till plockbar storlek.
Jag har hört att svart trumpet kan växa i närheten av ekar men jag har ej lyckats att hitta några där , var ska jag leta efter dessa?
Hej! Hittade en svamp som såg ut som blek taggsvamp men var orangeröd på ovansidan. Är det rödgul taggsvamp? Den växte i mossig granskog med trattkantareller. Hurdan är den som matsvamp?
Alla känner vi väl någon äldre eller handikappad som inte tar sig ut i skogen för egen maskin. Just nu finns det svamp i överflöd i skogarna, speciellt trattisar. -Ge bort någon liter hit eller dit!
Jag vet av egen erfarenhet hur oerhört tacksamma mottagarna blir.
I skogen väster om Uppsala fick jag och flickvännen syn på flera små blåaktiga genomskinliga svampar. De både ser ut som och känns som silikongummi och är helt genomskinliga. Hatten är ett par tre centimeter i omkrets. Vad kan det vara?
Var i skogen i dag, såg massor av en blå/lila svamp som påminde om en trattkantarell (inte helt o hållet, men lite granna)Är ingen svampkunnig tjej, så någon som har lust att berätta vad det kan vara för något??
Tack på förhand
Hallå.. jag har lyckats hitta ca 30 liter kantareller och en kattunge i år! 25 liter kantareller växte på samma fläck, det var en otrolig syn. Köpte in en GPS så jag hittar tillbaka nästa år. Gladast blev jag nog av att jag hittade kattungen, den slipper svälta ihjäl den bor hos en trevlig familj nu.
Jag har hittat massor med Blodriskor idag…Huar sak jag bäst förvara dem? Jag har förut torkat en massa soppar.Går det bra att torka riskor också eller är det bättre att förvälla och frysa?
Finns det någon som vet ifall det finns fingersvamp som är mörkgrå/svart? Har för första gången sett det idag. De växte i en dunge mitt i skogen och flera stycken på samma ställe. Kan de tillhöra något annat släkte än fingersvampen? Någon som vet vad det kan vara??
hej
jag har precis kommit hem från en trevlig tur i skogen. vi hittade massor av trattisar, några gula kantareller, & på ett ställe hittade vi ett tiotal fjälliga taggsvampar. jag har hört att man kan lägga in dessa som sill, men hittar inget recept. är det någon här, som kan hjälpa mig med detta. jag vill ju inte slänga svamparna.
mvh
hanzzon@hotmail.com
hej,
har idag för första gången plockat silkesmusseron och känner mig väldigt säker, sikes vit hatt, blå grön vid fot basen, luktar milt, MEN, när vi tillagade den luktade det såå illa, så vi slängde den direkt, ska den lukta så eller har vi plockat nåt annat?
/ Lotta Ohlsson
hej,
vad gör man med dom? plockade massor med “finska riskor” idag, (peppar och skägg)men nu vet jag inte hur jag ska tillaga dom?