Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 107 visningar
2 svar

vad är detta för svamp?

arne

25 sep 2004 kl. 13:56

är detta bronsskivling?

0 152 visningar
1 svar

Lökbroskskivling

Annica Svensson

25 sep 2004 kl. 21:05

Undrar om någon vet om denna är (ätlig) god matsvamp. Hört att den ska gå att torka och ha som krydda.

0 56 visningar
1 svar

Orange rumpnisse

Marie

25 sep 2004 kl. 20:18

Denna växer i massor på en äng där även Fjällig Bläcksvamp trivs. Bilden visar inte den apelsinklara färgen som den har.. vad är detta?

0 50 visningar
0 svar

trumpeter o trattar

EvaLena

25 sep 2004 kl. 17:21

Är bara så svamplycklig!
hittade massor med trattisar, och även ca en liter svart trumpet.
Trots allt rensandet som jag nu ska ta tag i , så...Jippi!

0 120 visningar
2 svar

Mögel?

Eva Brodin

24 sep 2004 kl. 19:37

Jag plockade en hel korg full med blodriskor igår, men hann inte göra i ordning allt då.
Idag (1 1/2 dag senare) när jag ska fortsätta, så ser jag att ganska många har fått något vitt på fötterna.
En del känns också lite klistriga.
Jag antar att det är mögel???!
Jag hade tänkt torka dom, men undrar nu ifall jag inte borde slänga allt ifall det är farligt.

Tacksam för att snabbt svar.
Eva

0 44 visningar
1 svar

Gullnavling

Vibeke Munch

23 sep 2004 kl. 20:16

Er gullnavling en spisesvamp

0 93 visningar
5 svar

Blåmusseron?

Anette

31 jul 2004 kl. 00:01

Hej alla duktiga svampmänniskor. Jag är en sån där som bara plockar kantareller (42, 6 kilo en så länge i år), men till frågan. Jag hittade en helt blå svamp idag kan det vara något annat en blåmusseron. Jag har tittat på svampguidens bilder av denna men jag tycker inte att de överensstämmer med det jag hittade, min var som sagt helt blå. Är det någon som kan hjälpa mig gärna med ett bidexempel, så kanske man kan lära sig en svampsort till. / Anette

0 1980 visningar
6 svar

Blek taggsvamp smakar illa?

Jörgen Johansson

22 sep 2004 kl. 14:11

Jag har hittat en bunke med blek taggsvamp som lär vara god. Nu är jag i och för sig ingen expert, men här i Umeå finns inget som kan tänkas förväxlas med denna. Efter att ha ångat ur vätskan så gjorde jag en gräddsås av den. Men när jag sedan smakade på den, så smakade den gott de första sekunderna, men sedan kom en stark besk smak smygande långt bak på sidan av tungan. Det låter kanske lite märkligt, men man kände exakt var smaklökarna satt. Nu undrar jag om jag kanske r…mer…

0 121 visningar
7 svar

Tratt- eller Krus- eller..?

Kinna

22 sep 2004 kl. 23:27

Hittade lite udda ‘trattisar’ sist jag var ute och svampade.
De tre vänstra är ju en skapelse för sig. Är det vanliga trattisar eller..? Och den gråa längst till höger - är det möjligtvis en Grå kantarell?
Jag behöver hjälp med att reda ut vad det är.

0 56 visningar
2 svar

"En hatt fyra fötter"

Totte

22 sep 2004 kl. 17:08

Hej Eivor!

Jag hittade denna Karl-Johan med fyra fötter och hattarna sammanvuxna sist jag var ute i skogen.

0 114 visningar
3 svar

"En hatt och tre fötter"

Eivor Lindgren

22 sep 2004 kl. 13:53

Igår den 21 sept. hittadejag en karljohan med tre separata fötter men med en gemensam hatt. Har någon besökare hos Svampguiden hittat något liknande?

0 209 visningar
4 svar

Rensning av trattkantareller

Zsolt

5 nov 2003 kl. 17:55

Tips på hur man kan förenkla och snabba upp rensningen av trattkantareller. Jag torkar mina trattisas orensade på ett nätgaller( gärna myggnät ) i mitt pannrum. Torkade trattisar går mycket fortare att rensa än färska. En massa “bös” ramlar av vid torkningen.

0 191 visningar
1 svar

Grisöron

Bente

23 sep 2004 kl. 17:36

Hej kan någon det rätta namnet på mina grisöron, en vit svamp utan fot, som smakar och luktar stekt fläsk när man steker dem.

0 2260 visningar
7 svar

Färga garn med svamp

Maria W

1 aug 2004 kl. 13:49

Hej, finns nån här som har färgat garn med hjälp av svamp. Vilka svampar har ni plockat i så fall?

0 153 visningar
2 svar

Knallgul trumpetsvamp

Elisabet Appelgren

6 sep 2004 kl. 08:58

Hittade i söndags ett 20-tal knallgula trumpetsvampar. Har läst att den svampen kan se ut så (pigmentbrist) men jag undrar hur vanlig den är?

0 157 visningar
4 svar

Jättekantarell?

Carolina

20 sep 2004 kl. 13:42

Hej på er. Ni må tro att jag var glad att hitta denna sidan!
Är total nybörjare vad gäller svampplockning så här kommer en fråga (antar att det blir den första av många)
Kan kantareller bli hur stora som helst? Var ute och plockade idag och hittade vad jag tror är kantareller som var ca 15 cm i diameter. De var lite insektsangripna och jag vet inte om det var därför men åsarna löpte inte ner mot foten på svampen utan tog tvärt slut när hatten mötte foten. Färgen stämde med k…mer…

0 106 visningar
0 svar

Hjälp!! Vilken svamp?

Anki

23 sep 2004 kl. 13:16

Har hittat denna svamp växande i vår trädgård på ställe där det finns täckbark. Växer under björnbärsbuskar, blåbär och luftlök.

0 316 visningar
2 svar

Gul Karl-Johan?

Cajsa

23 sep 2004 kl. 09:29

Hittade en fast och bullig sopp med mörkt sandfärgad hatt, gul fot och klargula rör. Ljustgult kött som inte blånar. Luktar gott. Är det en stensopp av nåt slag?

0 176 visningar
1 svar

ametistskivling

mia

22 sep 2004 kl. 19:50

Är denna svamp ätlig och i så fall är den god?

0 80 visningar
1 svar

Svarttrumpet

Totte

17 sep 2004 kl. 10:07

Hej!
Jag har letat svamp sedan många år tillbaka. Men jag har aldrig hittat Svarttrumpetsvamp!Det jag undrar över är finns det någon som hittat Svarttrumpetsvamp i närheten av Göteborg eller i kommunerna runt om? Jag åker ofta åt Härryda/Marks kommun 5 mil från Göteborg när jag åker ut i skogen men jag har ännu inte lyckats att hitta denna svamp. Finns det någon som kan dela med sig med att tipsa om vart man kan tänka sig att åka som inte är allt för lång bort för att hitta…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone