Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 70 visningar
2 svar

en blå svamp??

Suss

24 sep 2004 kl. 18:31

Var i skogen i dag, såg massor av en blå/lila svamp som påminde om en trattkantarell (inte helt o hållet, men lite granna)Är ingen svampkunnig tjej, så någon som har lust att berätta vad det kan vara för något??
Tack på förhand

0 68 visningar
6 svar

Nybörjartur?

Jonas Åberg

25 sep 2004 kl. 16:27

Hallå.. jag har lyckats hitta ca 30 liter kantareller och en kattunge i år! 25 liter kantareller växte på samma fläck, det var en otrolig syn. Köpte in en GPS så jag hittar tillbaka nästa år. Gladast blev jag nog av att jag hittade kattungen, den slipper svälta ihjäl den bor hos en trevlig familj nu.

0 768 visningar
6 svar

Blodriska

ingrid

14 sep 2004 kl. 21:12

Hittade sådana i dag, är de ätliga - goda ?

0 1170 visningar
2 svar

Blodriska..Hur gör jag bäst?

MayaLiza

20 sep 2003 kl. 18:38

Jag har hittat massor med Blodriskor idag…Huar sak jag bäst förvara dem? Jag har förut torkat en massa soppar.Går det bra att torka riskor också eller är det bättre att förvälla och frysa?

0 298 visningar
3 svar

Gråsvart fingersvamp?

Madde

5 sep 2004 kl. 17:57

Finns det någon som vet ifall det finns fingersvamp som är mörkgrå/svart? Har för första gången sett det idag. De växte i en dunge mitt i skogen och flera stycken på samma ställe. Kan de tillhöra något annat släkte än fingersvampen? Någon som vet vad det kan vara??

0 185 visningar
8 svar

Torkning

Ann-Christin Elmersson

15 sep 2004 kl. 09:11

Hej alla svampare. Jag fundrar över var jag kan inhandla en svamptork och vad priset ligger på...ankie…

0 99 visningar
3 svar

fjällig taggsvamp

mats hanzzon

26 sep 2004 kl. 15:34

hej
jag har precis kommit hem från en trevlig tur i skogen. vi hittade massor av trattisar, några gula kantareller, & på ett ställe hittade vi ett tiotal fjälliga taggsvampar. jag har hört att man kan lägga in dessa som sill, men hittar inget recept. är det någon här, som kan hjälpa mig med detta. jag vill ju inte slänga svamparna.
mvh
hanzzon@hotmail.com

0 63 visningar
3 svar

silkesmusseron

Lotta Ohlsson

26 sep 2004 kl. 20:45

hej,
har idag för första gången plockat silkesmusseron och känner mig väldigt säker, sikes vit hatt, blå grön vid fot basen, luktar milt, MEN, när vi tillagade den luktade det såå illa, så vi slängde den direkt, ska den lukta så eller har vi plockat nåt annat?
/ Lotta Ohlsson

0 78 visningar
3 svar

"finska riskor"

lotta ohlsson

26 sep 2004 kl. 20:53

hej,
vad gör man med dom? plockade massor med “finska riskor” idag, (peppar och skägg)men nu vet jag inte hur jag ska tillaga dom?

0 52 visningar
2 svar

LUDDTICKA?

Bengt

24 sep 2004 kl. 18:09

Denna svamp har ett stort antal kolleger i skogen i Rönninge. Har jag rätt när jag tror att det är ulltickor?

0 49 visningar
1 svar

Svampguiden

Birgitta Damne

26 sep 2004 kl. 19:33

Är jättebesviken. Min dotter med familj åkte till Riddersvik med kuponger för att köpa Svampguids CD. När hon skrev ut kupongerna fanns ingen instruktion om att den inte fanns där. Från Tranås är det lite väl långt att åka för att träffa Pelle Holmberg.

0 301 visningar
2 svar

Tallblodriska

Jörgen Johansson

26 sep 2004 kl. 18:57

Jag har hittat lite tallblodriska(läcker riska). Hur tillagar man den på bästa sätt?
Kan man blanda den med lite avkokt skäggriska, eller är det slöseri med tallblodriskan?

0 46 visningar
0 svar

Gula kantareller

Jossan

26 sep 2004 kl. 19:09

Underbart att hitta ca 10 liter gula kantareller under allt björklöv.

0 69 visningar
9 svar

Trattkantareller i massor

Stefan

25 sep 2004 kl. 19:17

Verkar bli ett lika bra trattis- år som 2000. Hittade mycket idag. Dock väntar jag till nästa helg och plocka. Man behöver inte ha för bråttom. Men vad tog Karl-Johan vägen? inte en enda idag.

0 175 visningar
4 svar

Karl-Johan?

Vera

21 sep 2004 kl. 17:03

Använder man HELA Karl-Johan-svampen eller tar men bort “skumgummit” under? Och hur gör man då man torkar den?

0 62 visningar
1 svar

blodsopp och rapportering

Cajsa Ottesjö

22 sep 2004 kl. 09:41

Hittade en liten fast sopp igår som mest verkar vara en blodsopp. I min Nyhlén anges den som oätlig, men i Svampguiden som en “mycket god matsvamp”. Så jag antar att det bara är att äta? Det står också i Nyhlén att den “påträffas tämligen sparsamt” vilket rör min andra fråga: vad är värt att rapportera? Allt eller bara det som känns (min begränsade kunskap) ovanligt? Jag rapporterade rosenslemskivling. Igår hittade jag den på ett annat ställe.

0 74 visningar
1 svar

KARL-JOHAN!!!

Bo Reyer

19 sep 2004 kl. 07:43

Jag tycker att denna svamp smakar väldigt gott, men inte min mage. Därför vill jag gjärna veta om det finns någon i Salatrakten som helt gratis tar emot dessa läckerheter i den mån jag stöter på dem.

b.reyer@telia.com

0 45 visningar
0 svar

giftiga utsläpp i naturen

mats

26 sep 2004 kl. 16:46

hej.
alla miljöbovar i vårt avlånga land, som av olika anledningar förpestar vår natur
genom att pumpa ut diverse gifter i skog & mark. alla miljökatastrofer & försurningar som orsakas av diverse utsläpp, som man läser om dagligen nuförtiden .
har det påverkat svamparna i skogen på något sätt?? blir det oftare konstiga mutationer osv. var det bättre förr, även i svampskogen??
mvh
mats

0 211 visningar
2 svar

Utomlands?

Stefan

25 sep 2004 kl. 21:47

Som svampälskare undrar jag om det finns någon god matsvamp utomlands som är värt att plocka. Jag menar: Jägare åker jorden runt för att jaga. Skulle vara roligt att åka till ett exotiskt land och plocka svamp man aldrig sett tidigare. Det ända jag känner till är tryffel i Frankrike. Håll med om att vore en höjdare att åka iväg ett gäng svampälskare till ett spännande land för att plocka svamp du aldrig sett tidigare.

0 91 visningar
2 svar

Svarta Trumpetsvamp!!!!

Matthias

22 sep 2004 kl. 01:13

Ojojoj!

Trodde inte att det skulle vara möjligt, men min fru och jag har hittat ungefär två kilo svarta trumpet svamp på ett och samma ställe.

Har letat efter de i ett par år nu och jag trodde aldrig att jag skulle kunna hitta de, speciellt inte så många.

Någon som vet hur mycket de är värda på marknad? Jag tänker inte sälja de, är bara nyfiken.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone