Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 94 visningar
2 svar

RÖDGULA

Bo Reyer, SALA

29 aug 2004 kl. 16:26

Varför snor rådjuren MINA rödgula??? Idag fanns det bara korta stjälkar kvar. Jag har upplevt detta fenomen tidigare, men inte i denna omfattning.
Tacksam för svar.

0 84 visningar
0 svar

Säljes: Karl-Johan i Karlstad

Jimmy

29 aug 2004 kl. 17:17

Jag och min flickvän gick ut tidigare idag och plockade svamp. Hittade en massa Karl-Johan, de flesta väldigt fina. Är det någon i Karlstad området som är intresserad av denna svamp eller någon som vet vart man kan sälja den? Har väl si så där 6-9kg.

Hör av dig till nvraven@rocketmail.com om du är intresserad/vet något.

0 51 visningar
1 svar

Söker Läcker riskan!?!

Roger

27 aug 2004 kl. 04:55

Har ej ännu funnit någon Tallblodriska,
kommer att leta febrilt nu i helgen,
hittar jag ej någon nu , är det bara att ge upp för i år!
(Jag får ta Graningen istället)!.

0 184 visningar
0 svar

Kantareller i Härjedalen/norska gränsen

Chantarellus

28 aug 2004 kl. 10:56

Är det någon som vet hur det ligger tillmed tillväxten hos de små älsklingarna? Ska dit till helgen och det vore roligt att veta hur det ligger till på den fronten!

0 49 visningar
2 svar

fiffig tork

klas jaederfeldt

26 aug 2004 kl. 23:26

gör en ram lika stor som hällen på din spis, klä den med myggnät, särr ca 7 cm höga distansklossat i hörnen, vid gammal spis, alla plattor på 1an, nyare spis alla på 2, 5. torkar jättesnabbt

0 43 visningar
1 svar

trattisar

anne.inter@telia.com

27 aug 2004 kl. 10:26

Hej .nån som vet om det finns trattisat i området kring Avesta???

0 182 visningar
2 svar

Blodrisksnylting

Jens Forsberg

24 aug 2004 kl. 08:22

Hej på er!

Jag har vi några tillfällen hittat blodriska som varit angripen av Blodrisksnylting (Hypomyces lateritia). Är det någon av er som känner till om den fortfarande är ätlig efter angrepp? De är oftast mycket finare i konsistensen än sina icke angripna grannar.

0 42 visningar
1 svar

Trattisar?

Fredrik.

23 aug 2004 kl. 13:43

Hej!
Någon som vet hur lång tid Trattisarna tar att växa upp från små till plockbara?

0 49 visningar
3 svar

Någon som vet?

Ulrika, svampamatör..

26 aug 2004 kl. 12:21

Jag undrar om det finns nån snäll själ som skulle kunna tänka sig att ge mig lite tips om var man kan finna t. ex trattisar. Jag bor mellan Ulricehamn och Borås i Västra Götaland. Tips om var man kan hitta andra goda svampar emottages naturligtvis också med stor tacksamhet.

0 270 visningar
1 svar

Tillväxt hos kantarell

Magnus Hansson

26 aug 2004 kl. 11:43

Jag undrar om det finns ngn som vet hur fort kantareller växer under goda betingelser? Såg häromdagen flera ca 1cm stora “knoppar”

Mvh

Magnus H

0 47 visningar
2 svar

Trattisar i Stockholm?

Lollo

26 aug 2004 kl. 08:15

Hej! Någon som vet om det dykt upp trattkantareller i norra stockholmstrakten? När brukar de komma?

0 48 visningar
0 svar

Bra svamp kurser

Jörgen

26 aug 2004 kl. 14:34

Hej, är det någon som kan tipsa om bra svampkurser för en oinvigd person? Gärna en helgutflykt i ngt naturskönt område. Mejla gärna på jl@alaskamedia.se.

0 1190 visningar
4 svar

Svamp i Umeå

Jygge

24 aug 2004 kl. 18:23

Har sett att det är några svampplockare i Umeåtrakten som är inne och lämnar rapporter och skriver i forumet. Jag som nybliven Umebo skulle bli väldigt glad om ni kunde tipsa om platser där det växer Goliatmusseron. Tar tacksamt emot tips på bra trattisställen också. Allmänt så tar jag emot tips på platser runt om i trakterna runt Umeå som är bra svampställen. Har hittat lite kantareller, Karl-Johan och Rödbrun stensopp i i20-skoegn och massor av Karl-Johan på vägen till Hiss…mer…

0 65 visningar
1 svar

Karl Johan i Norra Hälsingland

Gunilla

25 aug 2004 kl. 11:34

Saknar rapporter i år från Hälsingland, Jag väntar fortfarande på att Karl Johan eller Tallkalle ska dyka upp, så att jag kan ta en svamphelg på landet

0 63 visningar
0 svar

HEMAVAN

Tina

25 aug 2004 kl. 11:34

Är det någon som vet om det har kommit några kantareller i hemavan ännu?vi är några som ska åka dit på semester, och tänkte passa på att kolla efter svamp.Skulle bli jätte glad om någon vänlig själ skulle vilja tala om vart man ska söka efter dessa läckerbitar.

0 104 visningar
1 svar

hur torkar man svamp?

leo

25 aug 2004 kl. 00:35

frysen är packad med svamp. nu tänkte jag fortsättningsvis torka svampen. har en hel del fårticka som jag vill torka. hur ska jag gå till väga?

0 66 visningar
2 svar

Sökes Läcker riska (Tallblodriska)?

Roger

24 aug 2004 kl. 01:11

En undrande: Finns det någon som har funnit den godaste svamp som finns!?
Den så kallade Läcker riskan eller kanske släktingen Blodriskan!?
(helst i Sörmland).
OBS: I Augusti månad.

(Det finns många goda svampar , men dom är inte många som liksom smälta i munnen!!!)

0 2716 visningar
3 svar

Tallskog - bra eller dåligt??

MVH / Klas L.

23 aug 2004 kl. 14:47

Har sett i flera tidningsartiklar att tallskog är sämsta stället att hitta svamp. Dom påstår att väldigt få svampar trivs med tall. Samtidigt läser jag i svampböcker att många matsvampar som det står:“växer med tall”. Det här är ju helt motsägelsefulla uppgifter?! Jag blir milt uttryckt förvillad! Finns det någon som kan bringa lite klarhet i denna fråga är jag tacksam.

0 851 visningar
3 svar

Recept Klubblik trumpetsvamp?

Magdalena

22 aug 2004 kl. 21:06

Någon som kan tipsa om recept på klubblik trumpetsvamp? Varför är den inte listad som matsvamp här? Är den så ovanlig? Hittad i Norrtäljetrakten i Uppland nu i slutet av augusti.

0 314 visningar
3 svar

Kantareller i Hemavan m.m

Ann-Gerd

22 aug 2004 kl. 13:46

Hej! Vi åker till Hemavan 6 st kantarellplockare i nästa vecka. Vill någon dela med sig av hur det finns med de gula läckerheterna.Tack på förhand.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone