Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Jaha, nu har kantarellerna börjat torka här runt Eskilstuna, det som såg så lovande ut… Kan någon svara mig på om det är dumt att ta till vara på kantareller som har börjat torka i kanten? Ska man ta bort det och kan man i så fall använda resten av svampen?
Är det någon som har några uppgifter om ett planerat svampevenmang i Erikslund i Ånge kommun kring den 24 augusti?
Jag läste en annons om det i ett lokalt annonsblad (som jag inte har tillgång till nu), men hittar ingen info på nätet.
Som vanligt har jag plockat alldeles för mycket svamp. Nu kan jag inte ta reda på mer själv. Ringde ett par lokala restauranger här. De betalade 60 kr kilot.
Funderar på att kolla med Hemköp i Eskilstuna också. De tar 199 kr!!! kilot när de säljer.
Nån som har nån koll på priserna???
Hej, undrar om rödgul och svart trumpet växer lika sakta som vanliga kantareller.Dom är ju lite tunnare i skaften.
mvh Danne
Min mail vägrar skicka till dej på den uppgivna adressen. Får bara tillbaka mina mail. Kan du maila mej på vargkramare@hotmail.com istället. Jag vill ju veta om påsarna o allt det andra
Kan någon svara på om det har börjat komma upp kantareller i Hemavan ännu?
Hej igen! Passar på att ställa en fråga till. Fårticka anses vara en god matsvamp, men för mig får den alltid en besk och otrevlig bismak. Funderade på om det berodde på tillagningssättet, men har nu provat ett antal olika under tre säsonger. Den är fortfarande besk! Inte kan väl en besk svamp anses vara en god matsvamp? Vad är fel? Det slutar alltid med att jag slänger bort all fårticka jag plockat
OBS! Jag har INTE förväxlat den med brödticka! Jag har även försökt med ba…mer…
Hej jag var ute och hittade stora mängder Kamferriska, med den typiska curry doften. Är det någon som använt den så som man kan använda Pepparriskan i tex svampsallad?
Hittade fullt med små rödgula trumpetsvampar som är på gång, härligt…så jag hoppas att om en vecka går dom nog att plocka om inte skogens konung har hunnit före
Jag är ny på detta att plocka svamp, har en del skog runt knuten, men vad för slags ställen trivs den bäst?
Wiktoria skrev tidigare och undrade om hur man skulle göra med svamp man hittat vid en vägkant. Jag undrar samma sak. Har hittat kantareller på flera ställen, men de flesta har faktiskt växt vid en vägkant. Visserligen är den väg jag tänker på ganska lite trafikerad, men ändå...! Är det ingen som vet lite mer om detta? Ska vi låta dessa stå kvar?
Detta upptäckte jag
vid hemkomsten efter några dagars seglingstur
i UR och SKUR:
Bland rapporterna,
där ni beskriver sorterna
har det blivit lite rim,
när ni skriver om era svampstim.
Mycket trevligt tycker jag
och önskar samtidigt en trevlig morgondag
Kan någon svara på om det finns några kantareller i Tärnaby/Hemavan eller går allt mycket senare i år?
Någon som testat detta ? Är det värt besväret eller är det lika bra att käka upp allihop direkt ?
Hittade ett recept på Tasteline.se som verkar helt ok
http://www.tasteline.se/recipe/showRecipe.asp?intChannelID=1&lngRID=4567&tlfo=0
Går det att göra likadant med tex Blek Taggsvamp ?
I en tråd längre ner skriver Britt-marie att kantareller trivs bäst i marker med ett Ph-värde runt 4. Kan någon bekräfta detta, och i så fall vad kan man läsa om detta.
Ps. Otroligt med kantareller i Småland i år. Men även mygg :(
Plockade en blek kantarell förra veckan som trots att den var ganska torr vägde 150 gram.Känner någon till om det finns någon “officiell” rekordnotering, och vad är i så fall dett?
Hittade idag en svamp som ser på pricken ut som en kantarell, men är vit, lite skiftande i grått i mitten. Tittar man närmare ser man att det är skivor och inte åsar, MEN utseendet är exakt trattformat som kantarell där skivorna smalnar av neråt och utan skarp gräns övergår till foten, samt att hatten är bucklig och välvd över kanterna precis som kantarellen. Men den luktar fränt och illa. VAD är detta för svamp? Jag har letat mig igenom databasens samtliga bilder utan resultat…mer…
Jag förstår inte hur blomkålssvampen kan få toppbetyg i alla svampböcker. Har hittat färska fina exemplar av den och provat.
I en svampbok beskrevs smaken som terpentinliknande, vilket stämmer bra.
Den smakade verkligen som en blandning av terpentin och disktrasa..
Varning alltså. Jag hade ägnat timtal åt att rensa den först..
Visst är smaken olika, men ingen i min familj kunde äta mer en en tugga av det..