Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är född och uppvuxen i Sälen, men mitt svampintresse har väckts sen jag flyttat till Stockholm. Den allmänna uppfattningen i Sälen (åtminstone i min bekantskapskrets) är att det inte finns svamp där. Är det nån som känner till om detta stämmer och i så fall varför. Är på väg dit nu så det vore intressant att veta om det är nån ide att ens gå ut och leta.
Jag har hittat en svamp på fd betad
“björkskogsäng”
Den är beige brun gul med förgrenade lameller som löper ner på den inte alltför tjocka ihåliga foten formen är lik kantarell..en inte färgen..Luktar gott vad kan det va?
Jag ställde en fråga?Och hoppades på svar från er som forskar om svamp och upptag av gifter av svampar.1 liter hydralolja förstör1.000.000 o.b.s en miljon liter vatten, och det är så här att alla skogsmaskiner o.b.s alla skogsmaskiner drivs av hydralmotorer och det fuskas väldigt mycket med sevice
då man föredrar att byta olja (vid sevice)så släpper man ut den gamla oljan ur maskinen direkt ner i backen
även motorolja plus oljefilter kastas direkt ner i backen.och min fråga är?V…mer…
Var ute en runda ikväll och plockade svamp och fann då denna skapelse. Detta är väl en Stolt Fjällskivling väl ? Tycker inte den passar in på någon så går att förväxla med men vill kolla med er innan jag ger bort den till min svampälskande kompis.
http://www.potatoesmc.com/_temp/Stolt_Fjallskivling1.JPG
http://www.potatoesmc.com/_temp/Stolt_Fjallskivling2.JPG
Vad tror ni ?
Ang föregående gråga .....
Foten är hård och utan tofsar. Liknar faktiskt Karl Johan…men under hatthuden är den INTE brunlila…..Och har den vitt ådernät….är det inte snarare brunt på vitt? Däremot riktigt gulgröna rör och ganska saftiga men inte alls som grynsopp. Hittade den på en grusväg vid en tallskog i västerbotten.
någon som kan avslöja nått ställe i jämtland runt östersund där det växer sådana..skule vara trevligt att plocka…
Marinerad klibbticka (Fomitopsis pinicola)
Jag har svårt att undanhålla tittarna följande intressanta recept, fritt översatt från Aroras kända svampbok:
Såga svampen i 5-cm kuber. Halstra i en blandning av olivolja och maskrosvin med mycket vitlök i åtminstone 48 timmar. Grilla svampen sedan långsamt i träkolsgrill under 20 timmar och låt den svalna. Slå in den i tjock läderhud och hamra den hårt med en stor slägga. Mal resultatet i en köttkvarn till ett fint pulver och passer…mer…
Hej, undrar om någon kan svara på var i Uppsalatrakten jag kan leta efter denna svamp när den kommer.Har hittat den en gång för flera år sedan men ej sedan dess…
Hejsan! Jag har hittat vad jag trodde var en smörsopp. Såg att det inte var en strävsopp samt gulare under hatten. Dessutom hade min moster hittat massor med smörsoppar inte långt därifrån förrut ett år. Jag till och med tyckte att den luktade smör. Men när jag läser i svampguiden här så verkar det inte alls vara smörsopp. Den är inte sååå gul och inte heller så glansig hatt och ingen ring…....Tänkte - är det gallsopp!? Så jag smakade en bit och den t.o.m smakar smör! N…mer…
Hej!
Om hatten har rör som lätt går lossa och har beige till brunröd hud och vit fot med svarta fjäll som känns sträv, är det då en strävsopp=ätlig eller i alla fall inte giftig?
Har hittat en fjällig svamp med en mörkbrun skivad undersida. foten är lite lutad och ljus i färgen. Ovansidan ser ut som en ovanligt ljus fjällig taggsvamp.och hatten är plan inte som bläcksvampen och inte fullt så ljus. undrar om någon känner igen denna svamp
hälsningar från en nyfiken Pia
När man drar hatthuden av smörsopp och citrongul slemskivling blir man helsvart om fingrarna och det är jättesvårt att få bort all färg. Har försökt rotborste, citron och aceton förgäves. Har ni något tips?
Jag undrar vad det är för en svamp som är slemmig coh rödbrun på hatten och har vita skivor? Hatten är välvd nedåt. När jag ser den så tror jag alltid att det är en björksopp, men blir ständigt besviken. Skivorna löper inte nedåt.
Någon som kan svara på om det finns en blekare art av Karl-Johan ? (färgen på minner om Björksopp, men är blekare. Foten är precis som en Karl-Johan)
Här i Boråstrakten är den rekordtidiga KJ-säsongen snart slut. Bedrövlig kvalitet, mycket snylting.
Hur ser det ut i övriga landet? Har det varit lika tidigt överallt eller finns det platser där den ännu inte har kommit igång?
En snabbinventering skulle ge svar på dessa frågor.
Kom igen, ut och kolla och lämna din rapport!
Ser att en del av rapporterna är med bilder, hur lägger man upp en sådan eller är det bara web-mastern som fixar detta ?