Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 67 visningar
3 svar

Vildsvin

Jörgen

5 aug 2004 kl. 11:17

Hejsan!
Vi har fått en kraftig ökning av vildsvin i våra skogar. Ni som har haft vildsvin en längre tid, eller ni andra som har kunskap, hur blir det svampen. Gynnas svamparna av vildsvinens bökande eller äts de upp av grisarna?
M v h

0 1362 visningar
2 svar

Svamp i Sälen

Ann-Marie

5 aug 2004 kl. 14:10

Är född och uppvuxen i Sälen, men mitt svampintresse har väckts sen jag flyttat till Stockholm. Den allmänna uppfattningen i Sälen (åtminstone i min bekantskapskrets) är att det inte finns svamp där. Är det nån som känner till om detta stämmer och i så fall varför. Är på väg dit nu så det vore intressant att veta om det är nån ide att ens gå ut och leta.

0 107 visningar
1 svar

Växttid?

Mari

5 aug 2004 kl. 10:31

Hur fort växer kantarell och Karl Johan?

0 56 visningar
1 svar

Undrar....

Annika

3 aug 2004 kl. 18:39

Jag har hittat en svamp på fd betad
“björkskogsäng”
Den är beige brun gul med förgrenade lameller som löper ner på den inte alltför tjocka ihåliga foten formen är lik kantarell..en inte färgen..Luktar gott vad kan det va?

0 150 visningar
1 svar

Svampgifter

Herje Jonsson

3 aug 2004 kl. 22:32

Jag ställde en fråga?Och hoppades på svar från er som forskar om svamp och upptag av gifter av svampar.1 liter hydralolja förstör1.000.000 o.b.s en miljon liter vatten, och det är så här att alla skogsmaskiner o.b.s alla skogsmaskiner drivs av hydralmotorer och det fuskas väldigt mycket med sevice
då man föredrar att byta olja (vid sevice)så släpper man ut den gamla oljan ur maskinen direkt ner i backen
även motorolja plus oljefilter kastas direkt ner i backen.och min fråga är?V…mer…

0 55 visningar
2 svar

Stolt Fjällskivling ?

Anders

3 aug 2004 kl. 22:47

Var ute en runda ikväll och plockade svamp och fann då denna skapelse. Detta är väl en Stolt Fjällskivling väl ? Tycker inte den passar in på någon så går att förväxla med men vill kolla med er innan jag ger bort den till min svampälskande kompis.

http://www.potatoesmc.com/_temp/Stolt_Fjallskivling1.JPG

http://www.potatoesmc.com/_temp/Stolt_Fjallskivling2.JPG

Vad tror ni ?

0 52 visningar
4 svar

Glömde......

Sus@nne

1 aug 2004 kl. 23:28

Ang föregående gråga .....
Foten är hård och utan tofsar. Liknar faktiskt Karl Johan…men under hatthuden är den INTE brunlila…..Och har den vitt ådernät….är det inte snarare brunt på vitt? Däremot riktigt gulgröna rör och ganska saftiga men inte alls som grynsopp. Hittade den på en grusväg vid en tallskog i västerbotten.

0 253 visningar
1 svar

trattkantareller i jämtland och trumpetsvamp?

jämte

2 sep 2003 kl. 21:06

någon som kan avslöja nått ställe i jämtland runt östersund där det växer sådana..skule vara trevligt att plocka…

0 58 visningar
2 svar

Kul grej från söderorts svampklubbs hemsida

klas jaederfeldt

2 aug 2004 kl. 10:10

Marinerad klibbticka (Fomitopsis pinicola)
Jag har svårt att undanhålla tittarna följande intressanta recept, fritt översatt från Aroras kända svampbok:
Såga svampen i 5-cm kuber. Halstra i en blandning av olivolja och maskrosvin med mycket vitlök i åtminstone 48 timmar. Grilla svampen sedan långsamt i träkolsgrill under 20 timmar och låt den svalna. Slå in den i tjock läderhud och hamra den hårt med en stor slägga. Mal resultatet i en köttkvarn till ett fint pulver och passer…mer…

0 55 visningar
8 svar

svart trumpet

Karin

18 jul 2004 kl. 19:47

Hej, undrar om någon kan svara på var i Uppsalatrakten jag kan leta efter denna svamp när den kommer.Har hittat den en gång för flera år sedan men ej sedan dess…

0 52 visningar
0 svar

Smörsopp?

Sus@nne

1 aug 2004 kl. 22:25

Hejsan! Jag har hittat vad jag trodde var en smörsopp. Såg att det inte var en strävsopp samt gulare under hatten. Dessutom hade min moster hittat massor med smörsoppar inte långt därifrån förrut ett år. Jag till och med tyckte att den luktade smör. Men när jag läser i svampguiden här så verkar det inte alls vara smörsopp. Den är inte sååå gul och inte heller så glansig hatt och ingen ring…....Tänkte - är det gallsopp!? Så jag smakade en bit och den t.o.m smakar smör! N…mer…

0 81 visningar
3 svar

Strävsopp?

Sus@nne

1 aug 2004 kl. 16:01

Hej!
Om hatten har rör som lätt går lossa och har beige till brunröd hud och vit fot med svarta fjäll som känns sträv, är det då en strävsopp=ätlig eller i alla fall inte giftig?

0 188 visningar
1 svar

Fjällig svamp

Pia Bexander

1 aug 2004 kl. 10:36

Har hittat en fjällig svamp med en mörkbrun skivad undersida. foten är lite lutad och ljus i färgen. Ovansidan ser ut som en ovanligt ljus fjällig taggsvamp.och hatten är plan inte som bläcksvampen och inte fullt så ljus. undrar om någon känner igen denna svamp
hälsningar från en nyfiken Pia

0 256 visningar
2 svar

svampen färgar fingrarna

Barbro

24 sep 2001 kl. 15:39

När man drar hatthuden av smörsopp och citrongul slemskivling blir man helsvart om fingrarna och det är jättesvårt att få bort all färg. Har försökt rotborste, citron och aceton förgäves. Har ni något tips?

0 111 visningar
0 svar

slemmig rödbrun skivling

Christina

1 aug 2004 kl. 16:56

Jag undrar vad det är för en svamp som är slemmig coh rödbrun på hatten och har vita skivor? Hatten är välvd nedåt. När jag ser den så tror jag alltid att det är en björksopp, men blir ständigt besviken. Skivorna löper inte nedåt.

0 363 visningar
13 svar

GPS

Monica

19 jul 2004 kl. 10:16

Hejsan
Jag går väldigt lätt vilse och tänkte att en GPS måste väl vara alldeles utmärkt.Är det någon som kan något om detta? Vilken är bäst? mm.Tacksam för svar

0 759 visningar
2 svar

Blek Karl-Johan?

Niklas

29 jul 2004 kl. 08:57

Någon som kan svara på om det finns en blekare art av Karl-Johan ? (färgen på minner om Björksopp, men är blekare. Foten är precis som en Karl-Johan)

0 523 visningar
2 svar

eldsopp

Michael

28 jul 2004 kl. 10:42

Hej, var ute igår och plockade med mig hem en hel bunke eldsoppar.
Nu undrar jag om det finns någon som vet vad man skal göra med dem, finns det någon som äter dessa, eller ska man undvika dem pga risk för förgiftning?

0 79 visningar
11 svar

Karl-Johanupprop!

Christer

25 jul 2004 kl. 12:44

Här i Boråstrakten är den rekordtidiga KJ-säsongen snart slut. Bedrövlig kvalitet, mycket snylting.
Hur ser det ut i övriga landet? Har det varit lika tidigt överallt eller finns det platser där den ännu inte har kommit igång?
En snabbinventering skulle ge svar på dessa frågor.
Kom igen, ut och kolla och lämna din rapport!

0 87 visningar
3 svar

Rapporter med bilder

Paul

24 jul 2004 kl. 08:58

Ser att en del av rapporterna är med bilder, hur lägger man upp en sådan eller är det bara web-mastern som fixar detta ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone