Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 137 visningar
2 svar

Sporspridare

Elisabeth Jansson

1 sep 2004 kl. 22:46

Om man slänger kanarellrenset i skogen på lämpligt ställe, så har jag ett antal belägg för att det kommer upp kantareller där det inte tidigare funnits.
Jag har även erfarenhet av andra svampar.
Har gått i samma skogen i 20 år och inventerat sällsynta arter.
Gjorde ett experiment med att sprida taggsvampar,
svamparna var i ett
moget stadie. Antalet jag spred ut var olika sorter av sarcodon, och hydnellum.
Döm om min förvåning så ett par år senare fanns det arter på platsen dä...mer…

0 122 visningar
6 svar

vill köpa karl...

Torbjörn Skog

28 aug 2004 kl. 11:38

är intresserad att köpa karl-johan tycker att 20 kr kilot är ett mer än bra pris..

0 63 visningar
2 svar

myt eller sant omm soppar

katarina

7 aug 2004 kl. 18:56

Hej!
jag har en fråga som någon kanske kan besvara.Jag har hört att soppar kan man plocka utan risk för förgiftning här i stockholms trakten för den enda farliga soppen är djävulssopp och den finns endast på gotland stämmer det?
Det ska finnas någon som som smakar illa men ej är giftig tex gallsopp. Men med andra ord finns det någon sopp som är dödligt giftig? Undrar en nybörjare som vill våga plocka fler sorter än kantareller.(Ska försöka komma iväg på kurs i höst)

0 81 visningar
1 svar

Svart trumpet

Morten

2 sep 2004 kl. 21:57

Heja Sverige!
En hilsen fra Danmark! - Tak for en meget fin SvampGuide. Jeg vil gerne vide i hvilken type skog og under hvilke traer man i Sverige hitter svart trumpetsvamp. I Danmark findes den kun i næringsrige bøgeskove(Bok).
Tak!

0 128 visningar
1 svar

svart trumpet

mia

2 sep 2004 kl. 21:31

jag bor i växjö var kan jag hitta svart trumpet, åt vilket håll?

0 1450 visningar
2 svar

Hur ofta kan barn äta svamp?

Carina Karlsson

2 sep 2004 kl. 08:46

Hej,

Är det någon som vet hur mycket och ofta man kan ge barn svamp(kantareller). Min dotter älskar kantarell stuvning.
Hälsningar
Carina

0 203 visningar
2 svar

största kantarellen?

Alex

31 aug 2004 kl. 09:58

Hej.
Jag hittade igår en kantarell som vägde 400 g och hade en hattdiameter på 150 mm! Har någon hört talas om en större kantarell? God blev den i alla fall att tillaga.

0 455 visningar
2 svar

Torka eller förvälla?

Jygge

1 sep 2004 kl. 07:34

Funderingar om rimskivling: ska de torkas eller förvällas för bästa resultat?

0 105 visningar
2 svar

Vem?

Jossan

31 aug 2004 kl. 20:50

Vem äter upp “mina” trattisar?
Har plockat på samma ställe i många, många år. Nu är det någon som verkar äta upp dem för det finns bara kvar några mm höga skaft.

0 128 visningar
4 svar

Var finns dom??

Nina

10 aug 2004 kl. 00:16

Har ägnat mig åt att plocka svamp några höstar i rad och roar mig med att hitta nya arter utöver kantarell, taggsvamp och trumpetsvamp som jag tidigare plockat. Skulle så gärna vilja hitta Karl-Johan och Smörsopp. Karl-Johan hittade jag EN av förra hösten. Smörsopp har jag aldrig sett i hela mitt liv. Ändå plockar jag med mig varenda sopp jag hittar för att artbestämma den och förhoppningsvis äta den. Var finns dom?? Bor visserligen i stockholmsområdet. Kan det vara så att and…mer…

0 182 visningar
1 svar

Inköp av goliatmusseron?

Camilla Nilsson

31 aug 2004 kl. 06:25

Hej,

Jag har hittat en del goliatmusseron utanför Piteå. Vet någon vem som köper upp goliatmusseron.

0 841 visningar
8 svar

Hästar och kantareller?

Ann-Marie

30 aug 2004 kl. 09:02

Hej! Här kommer väl årets töntigaste fråga: Gillar hästar kantareller? I mina trakter finns det en hel del hästhagar och i skogarna runt dessa har jag hittat mycket kantareller. Eftersom jag är rädd för hästar har jag inte gått in i hästhagarna och kanske är det ingen ide om hästarna har ätit upp dom (Älgar gillar ju trattisar). Men chansen att hitta kantareller kanske rent av överbrygger hästrädlsan.

0 108 visningar
2 svar

Kantareller i Skåne?!!

Mattias och Lina

29 aug 2004 kl. 23:53

Vi har precis skaffat en liten bil och är överlyckliga över att få komma ut i skogen bort från Malmös stress. Nu har vi fått för oss att plocka svamp i helgen. Vi är fullständiga gröngölingar på detta område och vädjar till era säkerligen mästerliga svampkunskaper. För att detta inte ska bli en avhandling ställer vi frågan: Var i Skåne hittar vi matsvamp som tex kantarell??? Tack!!

0 524 visningar
0 svar

Kantareller i Örebro

Vilse i svampskogen

31 aug 2004 kl. 10:55

Hej!
Jag har verkligen försökt hitta kantareller runt Örebro, men kan för mitt liv inte hitta dem. Är säsongen över nu? Kan någon vänlig själ ge nåt tips??
Tack på förhand..

0 144 visningar
2 svar

Skära av roten?

Carl

29 aug 2004 kl. 12:52

Hur viktigt för återväxten till nästa år är det att man skär av roten så den blir kvar?

Om det är viktigt kan man då “plantera” ut renset så det växer upp nya kantareller till nästa år?

0 94 visningar
1 svar

Svampskogar

Vickan

28 aug 2004 kl. 10:35

Hejsan
Jo jag undrar var man kan hitta fina kantarellskogar i norra delen av stockholm?

0 720 visningar
2 svar

Svampställen i norra sthlm någon som har tips.

Johan

30 aug 2004 kl. 10:21

vi är ny blivna svamp plockare
undrar om man kan få några tips på ställen runt sollentuna upplandsväsby.

0 101 visningar
4 svar

säsong för svart trumpet

Karin

27 aug 2004 kl. 20:42

Hej!Undrar när det är säsong för svart trumpet, nu eller är det försent?I böcker står det tidig-sen höst men det finns just inga rapporter om det här på svampguiden.

0 190 visningar
0 svar

Skattungbyn i Dalarna

Victoria Hawor

30 aug 2004 kl. 15:08

ska jag till nästa helg. Undrar om det är idé att gå ut och leta kantareller ??
mvh
Victoria

0 98 visningar
1 svar

Rensa eller inte?

Jimmy

29 aug 2004 kl. 17:18

Ska Karl-Johan rensas när man tänker sälja vidare denna svamp eller ska man sälja den som den är? Hur brukar inköpare vilja ha svampen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone