Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag hittade en svamp i en hästhage i maj och undrar om det är stenmurkla?
http://www.nordsvensk.com/svamp.jpg
Den liknar de på andra bilder, men jag är väldigt dålig på svamp.
Fyndort lövskog öster om Jordhamn på Öland. Vet någon om denna svamp är ätlig liksom toppmurklan?
Jag hittade en röd flugsvamp i Partille vid kåsjön igår den 10. Är inte detta väldigt tidigt.
Jag läser att många äter stenmurkla. Vågar ni verkligen det. De pratar ju om “droppen som får bägaren att rinna över” Alltså att kroppen samlar på sig giftet och en dag blir det för mycket och man blir sjuk, riktigt sjuk.
Ni som äter vad säger ni?
Hörde för lite sedan att man kan odla honungs-skivling på pellets. Kan de vara mindre giftiga än de som växer i skogen på stubbar?
Hydralik förekommer
i alla typer av fordon, mest förknippar man det med tunga fordon, där det andvänds till växellådor, drivmotorer, kranar, o.s.v.
1liter hydralolja förstör 1.000.000liter vatten, hur mycket gift av oljan tar olika svampar upp?
Typ alla skogsmaskiner drivs med denna typ av oljor.Även den miljövänliga"hydraloljan"förstör växter i omedelbar kontakt.
I min trädgård finns en tydlig häxring av troliga vårmusseroner (har kollat i svampboken). Hur stor risk är det att det är bollmörtskivling? Hur tidigt kan bollmörtskivlingar komma? Detta är på Väddö 3 mil från Norrtälje i Roslagen.
Hejsan, jag är en nyinflyttade Skövdebo som jättegärna skulle vilja gå på sitt livs allra första svampplockning nu i sommar/höst.
Jag undrar därför om det finns någon snäll själ i Skövde som kan tänkas ta med mig i släptåg för att lära mig líte om svampar.
Om inte någon pallar med onödigt baggage (dvs mig) skulle jag vara tacksam för lite info om vilka svampar (nybörjar helst) som är enklast att hitta och var man kan hitta de.
Tack så hemskt mycket i förhand.
Hejsan, läste en artikel i en tidning om en svamp som heter Epalettsvamp (panellys stipticus) som ska lysa i mörkret.
Är detta bara en ren myt eller?
Blev lite nyfiken eftersom detta lät som något väldigt underligt.
Någon som vet mer info om dessa ifall det inte bara är en myt/lögn?
Ni kan även maila mig på Smileynator@ignmail.com
Tack på förhand
MvH - Olle J. Sollie
För ca 30 år sedan plockade jag fem stycken fina svampar på en sågspånshög. Jag tog med dem hem och visade dem för mina föräldrar och sa att jag hittat rodnade fjällskivling som ju är 2-stjärning enligt den gamla svampboken som vi hade. Eftersom det inte var Stolt fjällskivling kastade vi svamparna. För några år sedan såg jag en beskrivning som verkade stämma perfekt med min minnesbild av svamparna. Det borde ha varit Rodnande spånskivling som jag hade plockat. I den svamboken…mer…
Hej!
Glad vår på er!!!
Jag bor nu i Eskilstuna och har inte plockat murklor sedan jag var typ 7 år. Finns det någon som vill dela med sig av tips om var jag ska leta i Eskilstuna-trakten? Min samo skulle bli sååå glad om jag överraskar honom med murkelsås!!
Gott svampår på Er!!
Är det någon som vet om det är tid för murklor i Härjedalen ännu. Tänkte åka upp till Kristi Himmelsfärdshelgen och det är två veckor tidigare än vanligt. Dock är allt så mycket tidigare i år. Tacksam för tips!!!
Ljusgul skivling med topig hatt med inslag av ljusa fjälliga fläckar lik flugsvamp, smal fot med ring och en rund klump närmast jorden, även foten gul och spröd.
Hej
Jag ser att det nu rapporterats om toppmurkelfynd i Skåne. Hur växer dessa murklor, i vilken typ av mark etc? Ska man leta i skogen, på ängar, kring vilka träd? Är svampen överhuvudtaget vanlig? Det kanske inte är lönt att överhuvudtaget leta efter den. Jag är glad för alla tips?
Tack för alla goda råd på sidan.
Fyllt korgen nu på morgonen på Ön som delvis hade markfrost
Ön naturligtvis = Öland
Jag söker köpare till stenmurklor i större mängder.Pris?
Mejla gärna lily.hallikainen@spray.se
Hejsan!
Kommer återigen med en fråga om en svamp från Sälenfjällen. Att det är någon form av ticka misstänker jag men vad ?
a href=“http://www.visf.com/images/temp/svamp_3_600.jpg"http://www.visf.com/images/temp/svamp_3_600.jpg/A
Mvh Stefan