Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1292 visningar
10 svar

Vilken vaxskivling är det?

Phalagorn

10 okt 2017 kl. 16:48

Vilken vaxskivling kan detta vara? Beige/ljusbrun hatt, fina tjocka glesa skivor nedlöpande på foten. Mild lukt och smak. Hittade i mossrika grässmattor/ängar, sandig och kalkrik mark. Klagshamnsudden, Malmö.

0 702 visningar
2 svar

Skivling på äng nära havet.

JanK

10 okt 2017 kl. 18:16

Bilden är tagen på en äng nära havet i Halland.
Påminner om en musseron?
Tacksam för bestämningshjälp!

0 542 visningar
1 svar

Här är bilderna

Lena W

10 okt 2017 kl. 14:52

Svartnande kantarell?

0 577 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Lotta M.

10 okt 2017 kl. 16:59

Vad kan detta vara för svamp? Plockad på gräsmark. De mindre ex var ännu gulare.

0 1006 visningar
6 svar

Grå kantarell eller svart trumpetsvamp?

stho

10 okt 2017 kl. 11:12

Fick dessa av bekant som hittat mängder av dem. Gissar att det är svart trumpetsvamp, men kan det vara gravid kantarell eller rent av en blandning av båda.

1 1007 visningar
3 svar

Konstig svamp

Åsa

7 okt 2017 kl. 18:17

Hej.
Jag hittade en märklig svamp idag i skogen. I Järna i Sörmland. Hittar ingen liknande när jag söker på nätet. Bifogar foton

0 1276 visningar
7 svar

Kamskivling?

Bengt Stridh

9 okt 2017 kl. 18:52

Är detta en kamskivling och i sådana fall vilken? Orange kamskivling Amanita crocea eller brun kamskivling Amanita fulva? Eller något helt annat? Hattdiameter 6,5 cm. Foten 8 cm ovan marken+ 3 cm under marken. Volvan inte synlig ovan jord och följde inte med när jag tog upp svampen tyvärr.

1 3364 visningar
8 svar

Torkad trattkantarell - hur vet man den är bra?

Erika

4 okt 2017 kl. 14:06

Hej, Jag är en riktig nybörjare med svampplockning. Jag har dock funnit ut att det är trattkantarell jag har hittat i Mattisskogen ;) Och i mängder.

Jag har torkat dem på handduk på en tvättställning. Den har legat där i typ 3-4 dagar och jag är osäker på om den ska ligga längre.

Man kan inte smula sönder de än. De är mer sega. Vissa var svarta så de har jag tagit bort, men är de andra “normala”? Jag har ingen aning hur man ser om trattkantareller är “friska” eller inte.
...mer…

3 822 visningar
4 svar

Dalby Söderskog

hote

7 okt 2017 kl. 21:55

Naturens egna galleri!

0 695 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Niklas

9 okt 2017 kl. 16:44

Jag såg ganska många av dessa i skogen idag. Det skulle vara intressant att veta vad det är. :)

0 603 visningar
3 svar

Någon som har inloggning? Olämpligt inlägg.

ML

9 okt 2017 kl. 22:46

Jag har inte skaffat mig något konto än och kan inte logga in.
Jag antar att det finns en funktion om man har ett konto för att anmäla olämpliga inlägg.

I inlägget “Kamskivling?” Finns ett konstigt inlägg som nog alla håller med mig
borde tas bort.

0 2143 visningar
4 svar

Vit svamp som växte på ett träd!

Fredrik H

5 sep 2013 kl. 20:41

denna vackra svamp såg jag idag växandes på ett träd!

0 767 visningar
2 svar

Vilken svamp är detta?

Angelica

8 okt 2017 kl. 15:53

Denna svampen växer i min trädgård som ogräs. jag har gamla granar som växer btedvid och det ligger gammal kompost jord i närheten. Jag bor i Götebor. Så undrar vad detta är för svamp och om den ätbar.

0 1167 visningar
1 svar

Naturplats

Mikael, Finland

6 dec 2014 kl. 22:25

Jag har tagit tangentbordet i hand och förnyat min site http://www.naturplats.com.

Bland annat har jag skapat diskussionsforum på siten för natur, fiske och svamp. Det är också lättare att skapa användarkonton nu. Man behöver bara uppge användarnamn, email och lösenord i motsats till tidigare då man också måste uppge en koordinat.

Bekanta er gärna med siten och svampforumet och berätta vad ni tycker på sitens diskussionsforum eller gästbok. Siten hittas här:

http://www.natur...mer…

0 592 visningar
1 svar

Blek taggsvamp?

SandraAhlberg

9 okt 2017 kl. 18:19

Hej! Har plockat ett gäng av dessa som jag tror är en blek taggsvamp. Någon som vet om jag har rätt? :)

0 1277 visningar
6 svar

Stinkspindling?

Niklas

8 okt 2017 kl. 00:00

Då jag nyligen lärt mig att identifiera blåmusseron tänkte jag att det kan vara på sin plats att kunna identifiera dess förväxlingssvampar. Är svampen på bilderna en stinkspindling? Den luktar unken jordkällare.

0 521 visningar
2 svar

Fjällskivling, typ?

Min

8 okt 2017 kl. 19:38

Sundsvall, funnen i bostadsområde där folk under många år slängt trädgårdsavfall, bildats en typ av kompost. Stolt fjällskivling eller den giftiga varianten brunnen??

0 553 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Solen13

9 okt 2017 kl. 11:54

Växte i bland skog

0 791 visningar
1 svar

Svamp i mossa

NisseJ

8 okt 2017 kl. 19:10

Kan någon säga vad detta är för svamp. Familj/släkte/art? Växer i mossig, fuktig lövskog, Kungsör, Västmanland. Fotodatum 08-20.

0 1383 visningar
4 svar

Indentifikation

Tor4112

4 okt 2017 kl. 23:48

Hittade dessa svampar och undrar vad i hela friden det är för svampar jag har plockat, Plockade på en gammal hästhage med lite större grästuvor här o var på hagen. De var roliga att plocka för dom gömde sig ibland i grästuvorna.
Funna i stockholm.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone