Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1383 visningar
4 svar

Indentifikation

Tor4112

4 okt 2017 kl. 23:48

Hittade dessa svampar och undrar vad i hela friden det är för svampar jag har plockat, Plockade på en gammal hästhage med lite större grästuvor här o var på hagen. De var roliga att plocka för dom gömde sig ibland i grästuvorna.
Funna i stockholm.

0 683 visningar
3 svar

Gulaktig svamp

KV

7 okt 2017 kl. 23:40

Hej, hittade denna i södra Sverige (Småland), blandskog intill en stig! Försökt att leta överallt i guiderna men hittar inget som liknar denna. Känns som en “vanlig” svamp därför blir jag tokig att jag inte hittar något om dem! Så tacksam för svar och hjälp!

Trevlig kväll,

/

0 875 visningar
1 svar

Hjälp! Vad är detta för svamp?

Bobbo K

8 okt 2017 kl. 19:44

Hej alla! Hittade dessa svampar i Dalarna utanför Mora idag på en gräsplätt. Känns väldigt bekanta men blir inte riktigt klok på vad det kan vara. Ostronmussling? Blek kantarell? Brödticka? Vad tror ni? :) tacksam för all hjälp!

0 741 visningar
1 svar

Fjällskivling, typ?

Min

8 okt 2017 kl. 20:01

Sundsvall, bostadsområde där folk i många år slängt trädgårdsavfall, bildats typ av kompost. Stolt Fjällskivling eller giftig brunnen?

0 549 visningar
3 svar

Kungschampinjon?

Joakim L

7 okt 2017 kl. 19:26

Hej,

hittade den här i blandskog i mellersta sverige. Tänker att det är en kungschampinjon, vad tror ni om det? Tycker att den har en tydlig doft av mandel om man skrapar på den. Vore kul om man vågade äta den :)

0 578 visningar
3 svar

Vad är det för svamp?

Simon Östberg

8 okt 2017 kl. 18:25

Hej. Är detta svart trumpetsvamp?

0 534 visningar
0 svar

Hjorttryffel

Mariann

8 okt 2017 kl. 20:29

Här kommer en bild till. Det fungerar inte att lägga mer än en bild i taget.

0 589 visningar
0 svar

Hjorttryffel men vilken art.

Mariann

8 okt 2017 kl. 20:25

Är det någon som kan hjälpa till att art bestämma den här hjorttryffel. När jag hittade den i ett naturreservat i Åkulla bokskogar var den mörk nästan svart. Nu när den torkat, har den ljusnat lite. Den är grönfläckig, ser ut som när koppar har ärgat. Den är ca 4 cm i diameter och inuti är den fylld med svart spormjöl. Den låg ovanpå jord som var uppskrapad, antagligen något djur som varit där. På platsen växer gammal bokskog, men även lite buskar och några andra lövt…mer…

0 1573 visningar
21 svar

Märklig taggsvamp, vilken art?

Johan

7 okt 2011 kl. 21:45

Fann idag dessa taggsvampar. I färg och storlek ser de ut som röd taggsvamp. Men samtliga av dessa svampar har en ihålighet, en tratt, på samma vis som t.ex. trattkantarell. Vissa av svamparna har taggar ner på foten, andra inte. Svamparna växte allmänt i en och samma ekskog.

Jag kan inte finna något liknande i min egen svamplitteratur. Vet någon här på forumet vad det är jag har hittat?

0 1070 visningar
2 svar

Trattkantarell och röd trumpet?

Malin

8 okt 2017 kl. 17:42

Den ena är nästan lite fjällig på hatten.
Är det Trattkantareller bägge två?

0 573 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Catharina Meijer

8 okt 2017 kl. 16:17

Hej jag har aldrig sett en svamp som ser ut såhär. Den luktar gott.

0 1249 visningar
1 svar

Rodnande fjällskivling

Ulrika

8 okt 2017 kl. 16:33

Hej! Hur ser man skillnad på ätlig rodnande fjällskivling och den giftiga? Vad händer om man får i sig den giftiga? (Alltså hur giftig är den). Idag hittade vi många rodnande fjällskivling i barrskog vid norra grönby.

0 473 visningar
0 svar

Vad heter svampen?

Lena Norberg

8 okt 2017 kl. 17:43

Hejsan!
Nån som vet vad svampen på bilden heter? Är den ätbar?
Tack för hjälpen :-)
/Lena

0 545 visningar
3 svar

Vad heter svampen?

Naturvetenskaps elev gymnasiet

8 okt 2017 kl. 13:12

För närvarande skriver jag en exkursionsrapport om en fältstudie vid Dammtorpssjön i Nackareservatet och behöver veta vad svampen på bilden heter. Snabbt svar uppskattas.

I mitt förra “bidrag” gnällde jag över svårigheten att bifoga bilder till ett inlägg. Även många andra tycks med nuvarande system ha stora problem att få med mer än en bild. (Att jag tidigare lyckats beror bland annat på en annan, urgammal, vänligt sinnad dator, andra gamla bildprogram - och en mindre skadad gubbhjärna.)

Och så här tycker jag det bör vara:
Eftersom man får bifoga tre bilder, så bör det finnas tre skilda bild"rader”: Bild 1, Bild 2 och Bild 3, där man bara kan…mer…

0 546 visningar
1 svar

Egendomlig stor svamp

Lena renström

7 okt 2017 kl. 12:56

Järfälla när Görveln

0 1290 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

H.T

8 okt 2017 kl. 14:18

Hittade bredvid ett traktorspår i skogen. Hygrofan med mörkt lilabrunt sporavtryck

0 645 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Lars H

8 okt 2017 kl. 12:43

Hittade denna svamp som växer i gräsmattan. Kom plötsligt upp en hel koloni. Vissa växer också i grusgången bredvid gräsmattan

0 622 visningar
1 svar

Är detta Trumpetsvamp som är ätlig?

Fredrikgn

8 okt 2017 kl. 12:39

Norr om Höör. Granskog

0 784 visningar
2 svar

Vilken riska?

Niklas

8 okt 2017 kl. 00:06

Vilken riska föreställer mina bilder? Den blöder vit saft. Min första tanke var skogsriska, men ska den vara så mörk i färgen? Den här är i princip svart.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone