Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 649 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Svampnörden

6 okt 2017 kl. 16:01

Blandskog med mestadels gran, en och annan björk…dvs den perfekta svampskogen i mitt tycke. Mellan Sthlm och Norrtälje.

Jag var övertygad att det var en aspsopp innan jag plockade den…men det var det ej. Jag har kollat igenom alla svampbilder utan att komma på vad detta kan vara.
Någon här vet säkert.

Tack på förhand.

0 737 visningar
3 svar

Klotsporig murkla?

Nordlund

7 okt 2017 kl. 14:08

Är detta klotsporig murkla? Eller är det någon som vet vad det är?

0 547 visningar
1 svar

Ovanligt utseende på vanligare taggsvamp

JanAUppsala

7 okt 2017 kl. 21:54

Detta är på sätt och vis ett svar till den som idag frågar om sitt igelkottagg-svampsfynd i ”i närheten av ek och bok”.
http://svampguiden.com/forum/visa/261120                                        Den 3 oktober traskade jag runt i ett område innanför Uppsalas stadsgräns och hittade en för flera år sedan fälld och uppkapad asp med typisk ”gyttrad taggsvamp” i den ena stockändan (och på en närbelägen, trolig sälgstubbe) och något ganska märkligt i ...mer…

0 451 visningar
0 svar

Någon som kan identifiera dessa?

yves

7 okt 2017 kl. 21:04

undrade om det var en semilanceata, dock var det väldigt gult och inte riktigt de hattarna som de ska vara.

0 1462 visningar
1 svar

blomkålssvamp - tillagning??

Lisa

27 aug 2006 kl. 18:16

Hej!
Undrar hur det bästa sättet är att laga till blomkålssvamp? Några tips?
Ska man bara ta själva “blomkålen” eller “foten” också.
MVH Lisa

0 480 visningar
3 svar

Kan någon hjälpa ? Vad har jag hittat ?

AnneM

7 okt 2017 kl. 12:09

Tallhed i Norrbotten ,nära talltuvskivlingens växtplats

0 738 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Sörman

6 okt 2017 kl. 18:04

Vad är det för Murkla som jag plockad i går i Roslagen

0 597 visningar
2 svar

Ätlig?

Anders Wallin

7 okt 2017 kl. 13:15

Var ute och plockade trattkantareller och hittade denna “variant”. Vad kan det vara, och är den ätlig? Växtplats är Uppsala, äldre blandskog.

0 551 visningar
2 svar

Blandade svampar

scarsnucke

7 okt 2017 kl. 15:08

Var ute en sväng idag och plockade trattisar. Hittade lite andra intressanta svampar. Lägger upp dom med bild här så kan vi väll spåna lite. Skriva gärna Bild1 är… Bild2… Så jag vet vilken ni syftar på :)

Tack på förhand

0 483 visningar
1 svar

Champignorer?

mattijussi

7 okt 2017 kl. 14:17

Hittade sådana här svampar hemma i trädgården i norra Skåne. De blir inte mörka vid tryck och skivorna under hatten är ljusa.

0 1553 visningar
2 svar

Vad är detta? Någon form av riska?

scarsnucke

5 okt 2017 kl. 23:30

Hittade dessa igår och undrar vad det kan vara samt om den är ätlig. Ihålig i stammen, gul med tydliga skivor. Såg ut som att den kanske “blödde” lite som blodriska. Någon klok därute som kan ha svaret?

0 1066 visningar
2 svar

kruskantarell?

annikas

7 okt 2017 kl. 12:02

Är detta kruskantarell som jag tagit för trattkantarell? hittad i Järfälla 4.10

0 652 visningar
1 svar

Egendomlig jättesvamp

LenaR

7 okt 2017 kl. 13:11

Järfälla nära Görveln

0 982 visningar
1 svar

Brandriska?

Mijan

7 okt 2017 kl. 12:32

Hej, kan detta vara en brandriska tro? Inte tagit hem någon så ingen risk för förtäring :)

0 449 visningar
0 svar

vilken sort?

SvampNellie

7 okt 2017 kl. 12:47

Hittad i blandskog i Heby trakten. Ätlig?

0 432 visningar
0 svar

vilken sort?

SvampNellie

7 okt 2017 kl. 12:15

Hittad i blandskog i norra uppland…Hebytrakten. Ätlig?

0 3821 visningar
3 svar

Mörk tuvskivling - Lyophyllum decastes?

Phalagorn

6 okt 2017 kl. 20:03

Hej, svampvänner.
Detta måste väl vara mörk tuvskivling - Lyophyllum decastes? Hittar ingen annan som stämmer in på dessa. Finns det någon farlig förväxligssvamp? Jag undrar då jag tänkt äta dem.

Hatt brungrå, en del ljusare bruna, oftast mörkbruna som små. Genomsnittlig hattstorlek 4-5 cm, största uppmätte 8-9 cm. Fot 3-5 cm lång. Kött vitaktigt och segt. Mild lukt och smak. Sporpulver vitt. Växte väldigt tätt i mindre grupper på gräsmattor mellan koloniområden, Malm…mer…

0 1387 visningar
9 svar

Blåmusseron?

Niklas

6 okt 2017 kl. 18:24

Är det blåmusseron jag har hittat? Jämför bilder och kan inte riktigt avgöra om det är blåmusseron eller stinkspindling. Tack på förhand.

0 691 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Mattijussi

6 okt 2017 kl. 16:46

Hittade en hel de svamp i trädgården i Norra Skåne. De är mycket likt skogschampinjorer men jag blir lite förvånad att de är så ljusa under hatten och köttet mörknar inte vid tryck.

0 921 visningar
1 svar

Starkt doftande skivling

PatrickF

6 okt 2017 kl. 21:35

Blir inte klok på den här. Luktar kraftigt av anis/lakrits. Hatt 5-6 cm, fot ganska kraftig. Fuktdrag i kalkbarrskog norr Uppsala. 6/10.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone