Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 921 visningar
1 svar

Starkt doftande skivling

PatrickF

6 okt 2017 kl. 21:35

Blir inte klok på den här. Luktar kraftigt av anis/lakrits. Hatt 5-6 cm, fot ganska kraftig. Fuktdrag i kalkbarrskog norr Uppsala. 6/10.

0 831 visningar
2 svar

Svampar på förskola

Malin Dahl

6 okt 2017 kl. 19:12

Vi har hittat svampar på förskolegården, växer främst i barken på gården. Har fått tips om att de kan vara rödsivlig kanelspindling och ska vara giftig. Vore tacksam för hjälp. Finns i VÄXJÖ Småland.

0 1827 visningar
3 svar

Vit flugsvamp eller röksvamp

Singö

6 okt 2017 kl. 20:51

Var i skogen på Singö (Stockholms norra skärgård) med min 2 åriga son.
På ett dött/mörket träd som låg mellan granskog och lövskog hittade han vita små svampar som växte på det döda trädet. Jag tror att han provsmaka på en svamp. Nu är jag lite orolig att det kan vara en ung vit flugsvamp även om jag tror att det är en röksvamp.
Tog med en svamp hem för att fota, skära itur och lägga upp här. Någon som vet?

0 1705 visningar
2 svar

Vit svamp taggig hårig ovansida tallstubbe

DanI

6 okt 2017 kl. 12:23

Tacksam om någon som kan hjälpa mig med art eller släkte här? Funnen i södra Stockholm.

0 785 visningar
9 svar

Ostronmussling

Åsa

5 okt 2017 kl. 16:59

Är det vad jag har hittat?

0 818 visningar
2 svar

Vilken sopp?

Christoffer Rödbro

30 sep 2017 kl. 16:45

Hittat i lövskog i Nacka-reservatet på lerig mark. Båda brunsopp och Karljohan i närheten. Hatten finludden och mycket lik blodsopp till utseende, men fotens och rörens färg tycks fel. Blånade bara mycket svagt som det ses på bild. Inget vitt nätt på foten. Rören blånade inte eller bara mycket svagt vid tumning.
OBS: 3 olika exemplar på bilderna.

0 644 visningar
0 svar

Fortsättning på Vad heter svampen.

Mariann

6 okt 2017 kl. 19:19

Den 2 oktober skickade jag en bild på en svamp som var fotograferad på en rönnstam. Det har efterfrågats hur undersidan ser ut. Här kommer en bild. Svampen har varit torkad. Jag har blött upp den. Foten var helt vit i färskt tillstånd, hatten nästan olivfärgad och hårig. Det skulle vara roligt att få den artbestämd.

0 515 visningar
0 svar

Champignorer

mattijussi

6 okt 2017 kl. 17:03

Hittade dessa svampar i trädgården i norra Skåne. Köttet mörknar inte och skivorna under hatten är ljusa.

0 517 visningar
0 svar

Champignjorer??

mattijussi

6 okt 2017 kl. 16:58

Bättre bild på min tidigare fråga.

0 727 visningar
4 svar

Vad heter svampen?

Mariann

2 okt 2017 kl. 18:18

Jag hittade de här svamparna på en gammal mossig rönnlåga i ett naturreservat inom Åkulla bokskogar. På ett ställe satt det ihop flera i en klunga. En annan satt för sig själv. Det var avsmalnande upptill och en tjockare klump i nederdelen.

0 670 visningar
4 svar

Vet ni vad är det för svamp?

Allé

6 okt 2017 kl. 11:26

Vet ni vad är det för svamp?

0 514 visningar
1 svar

Blomkålssvamp

Kerstin W

6 okt 2017 kl. 09:54

Har hittat en Blomkålssvamp på 3,3 kg. Hur tar jag bäst hand om den? Den är ju ganska stor….
Förvälla och frysa in??

0 823 visningar
1 svar

Vilken soort?

Aafkje

5 okt 2017 kl. 17:47

Hittade den på gräsmattan här i norra Sverige.
Stod med fler i en grupp.

0 3392 visningar
5 svar

Rödbrun trattskivling?

Henrietta

18 nov 2013 kl. 18:38

Hej
Trodde att jag hade hittat kantareller! Men väl hemma blev jag osäker. Dessa fanns i mängder i en syrenhäck med barrträd inblandat. längs vägkanten hos en av grannarna.
Under barrträdet växte det vad jag tror är blodchampinjoner (en annan fråga/tråd om dem). I Sjöbo kommun i Skåne. Närmare sagt i Eggelstad.
Skivorna var inte krusiga/vågiga och färgen är mörkare, mer brun än jag förknippar med kantareller.

0 1102 visningar
1 svar

Fingersvampar

Krister Löwenhielm

6 okt 2017 kl. 09:55

Jag gissar att den till vänster är gul fingersvamp ätlig och god. Jag är dock osäker på den till höger.
Vore tacksam för besked.
Hälsningar
Krister

0 588 visningar
1 svar

Svart trumpetsvamp?

thunberg1

6 okt 2017 kl. 10:19

Är detta svart trumpetsvamp?

0 522 visningar
3 svar

Tallskog havet

Mijan

3 okt 2017 kl. 20:47

Hej, vad för matsvamp kan hittas i tallskog vid havet?

0 590 visningar
0 svar

Vad är detta? Någon form av riska?

scarsnucke

5 okt 2017 kl. 23:30

Hittade dessa igår och undrar vad det kan vara samt om den är ätlig. Ihålig i stammen, gul med tydliga skivor. Såg ut som att den kanske “blödde” lite som blodriska. Någon klok därute som kan ha svaret?

0 543 visningar
2 svar

Trattkantareller

Novida

4 okt 2017 kl. 13:47

Hur är tillgången på trattkantareller ute i landet? Jag bor utanför Skellefteå och ännu har jag inte hittat så mycket, ca 10 l. Och de var inte så stora. Det borde finnas mer efter allt regnande. Men de kanske kommer

0 496 visningar
0 svar

Spindling modell XL

SvenD

5 okt 2017 kl. 22:11

Så var det dags för nästa spindling (gillar dessa - de är så oberäkneliga!)
Hatt 12 cm med aningen hyllrester i kanten som är något invikt, grov fot som är utvidgad mot basen,
mild smak - ingen lukt. Kött brunt i foten. Växte i en lövskogsslänt med bok och björk. Endast två ex.
Tar tacksamt emot alla förslag!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone