Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 436 visningar
4 svar

Rättikmusseron?

PH

21 sep 2015 kl. 21:32

Inspirerad av den mystiska vita svampen så lägger jag in den här som jag hittade idag utanför Stockholm

0 533 visningar
5 svar

Spindelskivling

Gegge

20 sep 2015 kl. 10:02

Denna ståtliga Spindling växte med ungbjörk i en Backe.

Verkar vara lite förvirrande om vad den heter (iaf är jag det)

Cortinarius variicolor v nemorensis (C. largus?)
På rätt spår?

0 516 visningar
4 svar

Spindelskivling

Gegge

21 sep 2015 kl. 16:31

Hej!

Spindelskivling under Asp o Björk.
liten…

0 567 visningar
1 svar

Svamp i trädgården

Phillipe

21 sep 2015 kl. 15:48

Jag hitta dom här delikata svamparna i trädgården men har inte en aning om vad det kan vara. Men skulle gärna veta, då de ser väldigt aptitliga ut. Svampen har kommit upp på en plats som för tillfället bara är täkt med singel. men under ligger det massor av pinnar och rikmull. Det finns både björkar, hägg och sälg i närheten.
Svamparna har en mild lukt av läder, och vid ett litet smakprov så var svampen helt neutral i smaken.Den större svampen, efter ha legat inne några timm…mer…

0 318 visningar
5 svar

Seriöst?

Christer

20 sep 2015 kl. 21:13

De senaste dagarna har man kunnat läsa om i tidningarna och sett på TV s.k. “svampexperter” uttala sig om den förväntade fantastiska svampexplosionen som skulle komma nu till helgen i våra marker.

En svampkonsulent visade i Aktuellt upp någon oidentifierbar svamp och kameran zoomade in några tickor och hon berättade med glädjedarr på rösten om vad som komma skall i helgen.

Kanske stämmer deras självsäkra uttalanden men det gäller inte i mina trakter (Borås-Göteborg) så nu un…mer…

0 593 visningar
1 svar

Lärksopp. Eller?

Jedi7

21 sep 2015 kl. 21:07

Plockade dessa utanför Visby. Gulaktig sopp med ring runt foten. Växte tillsammans med lärkträd. Kan inte hitta annat än att det är lärksopp.

0 444 visningar
1 svar

Hygrophorus ? eller fläckkantarell

stuwes

21 sep 2015 kl. 16:56

Rikare blandskog norr om Luleå

0 213 visningar
0 svar

Skogsriska??

InfectedMuschroom

21 sep 2015 kl. 18:07

Något förslag?

0 905 visningar
3 svar

Trädgårdschampinjon

Susanne

25 sep 2006 kl. 12:29

Är lyckligt lottad med trädgårdschampinjoner på min tomt. Tyvärr är de plötsligt borta när jag ihärdigt har väntat på att de skall växa till sig lite. Har hänt flera gånger sista veckorna. Undrar om rådjur äter champinjoner? Eller något annat djur. (Det är inte grannarna…)

0 525 visningar
2 svar

Vilken svamp kan detta vara?

Jenny

20 sep 2015 kl. 17:17

Den här växer upp i min trädgård.
Jag kan ingenting om svampar men dom här var så stora och ser “alldeles riktiga” ut. Ja som växer i svamp skogen

0 1770 visningar
1 svar

Vit sopp, men vad?

Veronica

21 sep 2015 kl. 08:05

Hej undrar om någon här kan hjälpa till med identifiering av en sopp som hittades igår. Den var helt vit på hatten, rören vita och foten vit med vita fjäll/prickar. Köttet vitt i både hatt och fot sprött men samtidigt fast. Växte i gammal granskog med mycket mossa enda lövträd i närheten såg ut som en ungbjörk.

0 401 visningar
5 svar

Knappast vit flugsvamp!

HakanBrakan

19 sep 2015 kl. 21:04

Den här och några till (alla rätt små) i gran och björkskog. Luktade inget speciellt. Kan det vara silkesmusseron

0 634 visningar
2 svar

Gråbrun skivling

Mikael, Finland

20 sep 2015 kl. 17:31

Den här svampen med gråbrun översida och vita skivor var ca 3-5 cm i diameter som fullväxt.

Vet någon vad det är?

0 548 visningar
10 svar

Sopp? Vilken?

Unni

20 sep 2015 kl. 20:15

Hittade dessa i fuktig gran/blandskog

0 296 visningar
2 svar

Taggis

Per

20 sep 2015 kl. 21:21

Hej,

Vad är detta för taggis? Jag tror att det är blek taggsvamp?

0 2072 visningar
3 svar

Är det här en Eldsopp eller Blodsopp?

Kisko

20 sep 2015 kl. 21:04

Om det är en eldsopp kan man äta den då jag inte drycker alkohol?

0 441 visningar
2 svar

Massvis av sopp. Är det rutsopp eller sammetssopp?

Per

20 sep 2015 kl. 18:27

Hej,

Vi hittade en massa sopp i lövskog. Tänkte få hjälp med identifiering och kanske tillagningssätt. Kan man torka dessa?

Tack på förhand

0 857 visningar
6 svar

Ob. Nagelskivling

HakanBrakan

19 sep 2015 kl. 21:31

Hej igen sista ut idag är dennsa skivlig. Kan detvara någon nagelskivling satt på gammal stubbe. Norr om Uppsala.

0 743 visningar
6 svar

Vad är detta??

anita

20 sep 2015 kl. 12:11

Hej kan inte så många svampar hittade dessa i dag i
Småland är det Blek taggsvamp om det är det så går den väl att äta
Tack Anita

0 304 visningar
2 svar

Vilken typ av riska är detta?

Per

20 sep 2015 kl. 18:19

Detta är en riska hoppas jag? Den mjölkar i alla fall..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone