Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 617 visningar
2 svar

Allmän pluggskivling?

Per

20 sep 2015 kl. 18:13

Hej,

Först trodde jag att detta var en riska. Men nu tror jag att den är en betydligt giftigare kompis. Hittades i lövskog i Skåne.

Mvh per

0 450 visningar
1 svar

Vilken bläcksvamp?

Mikael, Finland

19 sep 2015 kl. 22:21

Den här bläcksvampen hittade jag längs en skogsstig. Ser inte riktigt ut som grå bläcksvamp enligt min mening.

Kan någon identifiera den?

0 342 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

Alexandra

20 sep 2015 kl. 18:09

Vad kan det här vara för svamp?
Ät bar?

0 343 visningar
1 svar

vad är detta för nån?

volbeat86

20 sep 2015 kl. 18:21

Vad är detta för nått?

0 354 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Alexandra Blom

20 sep 2015 kl. 18:50

Provar en gång till och frågar vad är dett

0 385 visningar
1 svar

Vad är detta?

Rasmus

20 sep 2015 kl. 18:54

Hittad i Skåne, öppen mossig gräsmatta

0 2870 visningar
2 svar

Trädgårdschampinjon.

Krickelina

20 sep 2015 kl. 15:52

Hej jag undrar om detta är champinjoner, jag tror det är trädgårdschampinjon men vad jag förstår så ska dessa inte växa i Västerbotten!
De svampar som vi plockat har vuxit i vår hästgödsel, och vi använder torv som strömaterial.

0 586 visningar
1 svar

Aspsoppar

Peter

20 sep 2015 kl. 16:48

Hej!

En enkel fråga bara då jag aldrig tidigare plockat denna svamp, men har plockat andra svampar under hela mitt liv, så känner igen dessa.

Idag när jag promenerade till affären, la jag märke till att det växte en hel del aspsoppar bredvid varann bakom ett stängsel i skogen, och på fri hand kom jag upp till ca 25 exemplar, både stora och små.

Har tidigare sett ett par växa bredvid varann lite här och där, men denna gången var det ett harem av svampar, finns säkert fler då...mer…

0 445 visningar
2 svar

svampbukett :)

John

20 sep 2015 kl. 16:21

Hittade denna svamp som växte som en bukett. (många ihop). Kan någon berätta vad det är för sort? Tack.

0 1556 visningar
1 svar

Falsk kantarell?

Anette

20 sep 2015 kl. 16:36

Hittade dessa svampar i skogen idag, och jag (som nybörjare) vet ej vad det är för några… De luktar kantarell, men jag finner för många olikheter samt ingen riktig klarhet i vad det annars kan vara. Någon som kan hjälpa mig?

0 423 visningar
1 svar

Vad kan det vara?

Jans

20 sep 2015 kl. 15:46

Blomkålssvamp?

0 349 visningar
3 svar

trattkantareller?

Andre

20 sep 2015 kl. 15:13

Detta tycker jag ser ut som trattisar men är inte helt säker. Någon som säkert vet? mvh

0 390 visningar
1 svar

Är detta en svamp i släktet Sarcodon

AnnaK

20 sep 2015 kl. 13:32

Jag tänkte först på Sarcodon leucopus men det är inga tydliga taggar utan mer som porer. Kan det vara ett avvikande ex? Den växte i gammal barrskog där det finns många olika arter av Hydnellum.

0 582 visningar
2 svar

Trådskivling under asp

Gegge

20 sep 2015 kl. 14:28

Inget jag har någon som helst aning om ..
Fast det vore ju kul att veta förstås

0 2135 visningar
3 svar

Svart Taggsvamp?

greger

19 aug 2010 kl. 16:57

Hej
Är detta svart taggsvamp (Phellodon niger? Taggar grå, ingen speciell doft. Foten svart.

0 375 visningar
1 svar

Vad växer i svärmors trädgård?

Jedi7

20 sep 2015 kl. 11:23

Växer i gräsmattan på tomten. Gott om gran, tall och asp. Hittade även fina aspsoppar.

0 264 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

rk

20 sep 2015 kl. 10:32

Undrar vad det är för svamp

0 306 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp

Maper54

19 sep 2015 kl. 21:50

Växer i gräsmattan på tomten

0 1165 visningar
1 svar

Hygrofan svamp som växer i klungor

Mikael, Finland

19 sep 2015 kl. 21:50

Den här hygrofana svampen växte i klungor på en gräsmatta i Finland i höjd med Umeå.

Vet någon vad det kan vara?

0 3826 visningar
2 svar

Vit svamp på gräsmatta

Mikael, Finland

19 sep 2015 kl. 21:44

Den här vita svampen växte på en gräsmatta i höjd med Umeå i finska Österbotten. Den är ca 5 cm i diameter som fullväxt.

Kan någon identifiera den?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone