Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 719 visningar
0 svar

Svamp tar över min lönn!

Christian

8 sep 2014 kl. 16:12

På vår tomt har vi en mycket stor och gammal Lönn som inte mått så bra på sista tiden.

Den senaste veckan har det blivit fullkomligt överöst av svamp. Det växer på hela trädet; stammen, grenar och alla ytliga rötter.

Är det något man skall ta vara på tro eller skall de få gå med i brasan när jag bränner trädet??

0 459 visningar
3 svar

Beskvaxing?

mumrik

6 sep 2014 kl. 00:14

Är väl ute och cyklar igen, men den enda jag hittar som jag tycker liknar denna är beskvaxing.

Det växte rätt många i grupp i mossan. De såg goda ut. :-)

0 332 visningar
2 svar

Mystiska rimskivlingar

Ragnhild, V-by

8 sep 2014 kl. 13:00

Här kommer två bilder på något som jag först trodde var rimskivlingar. Hatten och foten tycker jag stämmer men inte färgen på skivorna som är mörkare bruna. Jag tycker dock att man kan se att skivorna är något veckade. De luktar likadant som mina andra rimskivlingar, dvs inte så mycket. Vad är det för art? F ö finns det mer rimskivlingar i min skog än jag någonsin sett förut.

0 1014 visningar
0 svar

Svamp i Jämtland?

Flygaren

8 sep 2014 kl. 12:35

Hej!

Min fråga är enkel. Jag har inte varit i Jämtland på flera månader och undrar hur säsongen ser ut i år. Tänkte åka upp sista helgen i September och plocka ätbar svamp i närheten av Vålådalen och Ottsjö. Vad tror ni om chanserna? Är det för sent att åka och chansa?

0 338 visningar
1 svar

soppar

Rosalinde

7 sep 2014 kl. 22:58

Kan man lugnt plocka alla soppar utom eldsopp och gallsopp? Jag tycker att det är svårt att identifiera alla sorter.

0 634 visningar
4 svar

Vilka svampar i trädgården?

Christer J

7 sep 2014 kl. 19:18

Kom ut på ön i Stockholms skärgård och fann bland annat en del kantareller, men även annat. Det jag brukar finna och känna igen är björksoppar, men denna gång även en väldigt stor - 16 cm hög och 5,5 cm i diameter. Första bilden visar dessa, kommer alla vara aptitliga?

Andra bilden visar en grupp som verkar vara fjällig taggsvamp, men foten verkar vara grövre än vad som visas på andra bilder samt att det är mer knottror än taggar undertill. De är 6 cm höga och ca 3 cm dia…mer…

0 327 visningar
2 svar

Är svampsäsongen redan över?

Christer

6 sep 2014 kl. 10:30

Frågan känns berättigad i den delen av landet som jag bor i, nämligen runt Borås. Sopparna har gjort sitt, det finns bara gamla torra kantareller, ingen taggsvamp, bara små och torra trattkantareller, överblommade slem- och mjölskivlingar. Bara några mm regn i sikte under kommande 10-dagarsperiod enligt SMHI. Kommentarer, framför allt positiva, motses.

0 1082 visningar
2 svar

orange saft

Niklas

7 sep 2014 kl. 19:21

Hej! Jag har idag plockat svamp som jag är 99% säker på är blodriskor.
Skickar från telefonen så kan därför inte ändra storlek och posta upp bilderna, har vi någon kunnig som vill hjälpa till att identifiera närmare så kan jag skicka över bilder från telefonen.

Finns det någon oätlig/giftig/mindre aptitlig svamp som blöder orange vätska?
Om inte så blir det soppa till kvällen.
Med vänlig hälsning, skaplig nybörjare.

0 731 visningar
6 svar

Stolt fjällskivling?

Pär Engelholm

7 sep 2014 kl. 12:12

Är detta en Stolt Fjällskivling?

0 573 visningar
1 svar

Är detta blodsopp?

Per

7 sep 2014 kl. 19:55

Hej, idag hittade jag några exemplar av dessa i en bokskog i skåne. Någon som vet om det är blodsopp?

0 644 visningar
4 svar

Flockskivling !

Hans v E

5 sep 2014 kl. 23:01

Fläckriskor i all ära men denna Floccularia straminea fann Uppsala svampklubb i går på vår “hot spot” = Sunnerstabacken. En gotländsk sällsynthet. Detta fynd är det första på svenska fastlandet sedan 1943, före dess var det Elias Fries (svamparnas “Linne”) som fann den 1838.

0 243 visningar
4 svar

Sotvaxskivling

Jerry

7 sep 2014 kl. 18:40

Hittade flertalet fina svampar som dessa och mina efterforskningar tyder på att det är sotvaxskivlingar.

Stämmer detta?

0 791 visningar
2 svar

Mussling?

Jerry

7 sep 2014 kl. 18:31

Är detta en mussling? i så fall vilken och är den ätlig?

0 556 visningar
3 svar

Identifiering av soppar

Ola F

6 sep 2014 kl. 18:47

Hej alla svampplockare!

Var ute i skogen idag och plockade svamp. Jag hittade en hel del Karl-johan och brunsopp och även några andra soppar jag ej lyckats identifiera ännu.

Jag misstänker att den första är tegelsopp men har aldrig tidigare plockat den. Bild två tycker jag liknar någon strävsopp. Den tredje vet jag inte, den är gul undertill och rödaktig på foten.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

0 532 visningar
4 svar

Skivling med nedåtlöpande skivor

Mikael, Finland

6 sep 2014 kl. 20:40

Kan någon identifiera denna skivling med nedåtlöpande skivor? Växte i granskog.

0 438 visningar
6 svar

Vilken sopp

Tim

7 sep 2014 kl. 19:02

Hittade denna svampen i skogen idag. Smaken var bitter men och som synes var foten röd. Kan det vara en djävulssopp?

0 519 visningar
1 svar

Vilken skivling?

Malte

7 sep 2014 kl. 20:54

Den här relativt lilla (2-3 cm i dimameter) vita skivlingen växte på min gräsmatta.

Är det någon som vet vad det är?

Förslag tas tacksamt emot.

0 562 visningar
3 svar

Mystisk amanita

Mikael, Finland

7 sep 2014 kl. 20:39

Den här flugsvampen liknar en panterflugsvamp, men den har ingen slida nertill, bara en liten klump.

Är det någon som vet vad det är för svamp?

0 551 visningar
2 svar

Blomfråga

Barbro F

7 sep 2014 kl. 20:15

Hej, vet någon vad detta är för sorts blomma? Växte bland lingon och blåbär.

0 557 visningar
3 svar

Vad är detta?

Jan A, Uppsala

6 sep 2014 kl. 21:03

Har några inte helt omöjliga att välja på, men frågar iaf!
Växte på en kapad grantopp i en något fuktig avverkning.
Första bilderna 140902 på plats,

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone