Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 484 visningar
3 svar

Ica säljer delade KJ

Totte Gbg

6 sep 2014 kl. 11:59

Är det någon som vet varför Ica säljer delad färsk KJ?

0 634 visningar
2 svar

Är det Eldsopp?

oskar 13år småland.

7 sep 2014 kl. 15:53

hej, jag hittade den här soppen i diket på väg hem. Det finns björk och gran i närheten.  Den är 10 cm hög. Är det kanske eldsopp.?

0 747 visningar
7 svar

Mjölskivling?

Jerry

31 aug 2014 kl. 14:03

Plockade dessa fina svampar och fick fram så mycket som att det troligen är mjölskivlingar. Stämmer det?
Är det vanligt att de är maskangripna fastän det absolut inte märks på utsidan. Alla dessa var helt maskandripna nästan hela vägen ut till hattkanten. :(

0 602 visningar
1 svar

Mussling(?) vid vinbärsbuske, vad kan det vara?

anon

7 sep 2014 kl. 16:11

Svampen blir mörkare på de ställen man vidrört den.

0 487 visningar
1 svar

Stolt fjällskivling

Helena Wiklund

7 sep 2014 kl. 15:50

Är detta en stolt fjällskivling ?

0 793 visningar
4 svar

Torka svamp

Rolf Wallberg

7 sep 2014 kl. 10:30

Michael K skriver i sin eminenta bok “Bästa matsvamparna” att svampen ska vara “knastertorr” - dvs. de ska kunna smulas sönder med bara fingrarna - innan de läggs i en burk. Jag får inte sopparna (ex.vis Karl Johan) att bli “knastertorra”. De blir en aning sega. Kommentarer någon?

0 427 visningar
1 svar

Vit/grå svamp bara med fot

Linnea

6 sep 2014 kl. 21:18

Hittade denna svamp som bara verkar ha en fot. Är den ätlig månne?

0 556 visningar
8 svar

Favoritsvamp?

justina

6 sep 2014 kl. 09:08

Hej.
Jag ville väl mest kolla om folk ville skriva vilken deras favoritsvamp är och varför. Som en liten hyllning eller för att tipsa andra. En favorit behöver ju inte handla om smak utan även om utseende, konsistens, nostalgi osv.
Min är sopp, all sopp, de är vackra, smakar bäst enligt mig och har så olika konsistenser vilket gör det kul i stuvning/stekning.

0 519 visningar
2 svar

fästningar

Kristoffer

7 sep 2014 kl. 09:04

nästan osynliga och i mängder. Fick 10 bet efter en runda i Tyresta skogar. Har ni tips hur man kan skydda sig?
Kristoffer

0 615 visningar
2 svar

Ängschampignon?

S. Hansen

7 sep 2014 kl. 07:33

Vi hittade ett gäng av denna i granskog i Västra Götaland.
Höjd 12 cm, hatten 8 cm i diameter.

Är det ängschampignon?

mvh

0 544 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Johanna

7 sep 2014 kl. 08:33

Hittar dessa i blandad skog.
Vissa är nästan svarta på hatten, andra lite mer åt lila/svart

0 460 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Johanna

7 sep 2014 kl. 08:29

Hittar dessa svampar i lövskog.
Väldigt kompakt svamp. Foten bryts när man plockar den.
Kommer vit vätska ifrån den

0 265 visningar
3 svar

Blodriska?

Morgan

6 sep 2014 kl. 18:37

Är det här blodriska?

Tack på förhand!

0 560 visningar
2 svar

rodnande fjällskivling rodnar inte?

Gamlazonen

31 aug 2014 kl. 15:18

Var nyss hundra på att jag funnit 3 st fina fjällskivlingar i trädgården på Lidingö men vid närmare undersökning kom jag fram till att det trol. rörde sig om den för mig tidigare okända rodnande fjällskivlingen. Foten är nämligen inte det minsta vattrad utan helt slät med dragning åt brunt. Ringen sitter ganska fast. Den doftar gott men rodnar inte det minsta vid brottytan, utan förblir kritvit Hur ska jag ytterligare förvissa mig om arten, vågar inte tillreda för att provsma…mer…

0 270 visningar
1 svar

Stolt fjällskivling

Matyas T

6 sep 2014 kl. 15:55

Jag undrar över på vilka ställen man kan hitta denna svamp (har läst i många svampböcker men hittar inte ett enda ställe som den “kan” växa på. Bor i karlskoga.
kom gärna med tips var jag kan leta.

0 269 visningar
0 svar

Är detta någon form av ätbar ticka?

Linnea

6 sep 2014 kl. 21:27

Svampen är ca 12-15 cm bred och rätt så ljus i färgen, vad heter den och är den ätbar?

0 430 visningar
1 svar

Blir pepparsoppen blå när man skär i den?

Perennen

6 sep 2014 kl. 19:24

Jag undrar om pepparsvampen blir blå när man skär i den eller är det i så fall en sandsopp?

0 483 visningar
4 svar

På tal om att torka svamp

KataM

4 sep 2014 kl. 15:47

Satt och sökte information om att torka svamp härom dagen och stötte på en lång men väldigt intressant artikel i ämnet. Kanske någon mer här på forumet kan vara intresserad.
http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-harifran-till-evigheten

0 424 visningar
4 svar

Blodriska??

Anna

6 sep 2014 kl. 17:55

Har plockat vad jag tror är blodriska, har dock inte cirklarna på hatten. Finns det några andra svampar, förutom blodriskor som har morotsfärgad saft?

0 3742 visningar
13 svar

Svamptork?

Jenny

27 aug 2014 kl. 17:51

Tjena!

Tänkte köpa en svamptork nu!
Jag vill ha en som rymmer en del svamp. Gärna någon som torkar lite snabbare.

Hur lång tid tar det att torka svamp i en sådan? Hur många liter rymmer maskinerna ca?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone