Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 609 visningar
2 svar

Är detta en tryffel?

Anton

9 sep 2014 kl. 13:31

Denna växte bland vårtiga röksvampar och jag trodde först det var en stor övermogen röksvamp.
Den har 3 distinkta lager, ett torrt skinn, ett slemlager och en väldigt fast kärna, nästan som en gummiboll. Jag har inte dissekerat kärnan än.
Någon som vet vad det är för svamp?

0 556 visningar
1 svar

RÄFFLAD FOT

Ruth Hobro

9 sep 2014 kl. 13:41

Vad är detta för en liten trevlig svamp? 3cm bred hatt,4 cm fot.

0 343 visningar
3 svar

Tänk om detta kunde hända!

Skogs-Niss

8 sep 2014 kl. 09:27

0 719 visningar
1 svar

Blomkålssvamp

Stefan Nielsen

8 sep 2014 kl. 20:00

Hej jag har hittat säkerligen 6-8 kg blomkålssvamp och de är mer än vad jag sj behöver tänkte kanske sälja de till en restuarang men frågan är vad kan man ta för den i kilo pris ? tack på förhand!

0 487 visningar
2 svar

Vad för soppar?

Patrik

7 sep 2014 kl. 14:49

Då jag bara brukar plocka kantareller har jag ingen aning vad för soppar jag plockat. Går det att identifiera dom via denna bilden?

Nr 1 och 2 i översta raden är orange/tegelfärgade och rören blir blå vid beröring. Nr 1 har fjällig hatt, nr 2 är slät. Nr 3 till 7 har gula rör. På nr 3,4 och 5 blir de blå vid beröring. Ej så på nr 6 och 7, som också har en aningen ljusare brun färg på hatten.

Nr 1 och 2 i nedre raden har brungrå hatt, nr 3 till 5 är kastanjebruna.

...mer…

0 703 visningar
3 svar

Svart trumpetsvamp?

Joanna

8 sep 2014 kl. 14:17

I skogen igår hittade jag något som såg ut som svart trumpetsvamp, men inte helt som den vi brukar plocka. De här var mycket ljusare och lite fjälliga. Samtidigt var det tydliga trattar. Är det svart trumpetsvamp som jag har hittat??

0 778 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Ann-Britt

8 sep 2014 kl. 21:36

De här svamparna är plockade i barrskogskant i Umeå-trakten den 6 september. Vad är det för svamp?
/Ann-Britt

0 428 visningar
4 svar

Tallblodriska?

Jacob

8 sep 2014 kl. 17:47

Hittade ett gäng av dessa också. Antar att det är Tallblodriska?
Dock blöder de inte vid snitt. Kan det bero på torka?

0 490 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling?

Jacob

8 sep 2014 kl. 17:39

Hittade dessa vackra svampar. Visst är det väl stolt fjällskivling, eller?

0 1210 visningar
4 svar

Någon som kan denna lila svamp

Sebastian

7 sep 2014 kl. 12:20

Hej. Hittade den här mycket häftiga svampen idag. Första gången jag stöter på den. Hela svampen lila på och inuti. Vad kan det vara.

/Sebastian

0 1452 visningar
3 svar

Mask eller inte

Draken

8 sep 2014 kl. 10:19

Hej jag undrar lite över om jag är ovanligt petig när jag ratar svamp som har pyttesmå hål i sig som jag antar jär svampangrepp, typ blodriska är för det mesta full av små hål. Karljohan har ofta små hål. Jag ser ju ingen mask men ser att folk tar med såna svampar hem. Ett extra proteintillskott? Är det ok att äta embryo till mask eller? Smakar den annorlunda? Det vore verkligen intressant att höra hur ni plockar eller ratar.
Tacksam för svar.

0 635 visningar
1 svar

Stolt fjällskivling förväxlingsrisk?

Helén

8 sep 2014 kl. 11:50

Kan stolt fjällskivling förväxlas med andra oätliga svampar om foten har mörka fjäll? Jag har denna svamp i min trädgård (i parken) och tycker att ovansidan av hatten kan ha väldigt olika utseende, dock har foten alltid mörka fjäll. Kan det vara något annat än stolt fjällskivling då?

0 1249 visningar
9 svar

Giftspindling? *orolig*

Caroline

7 sep 2014 kl. 21:22

Hej, nybörjare som vi är plockade vi idag 20st svampar på ett och samma ställe. Nu har vi ätit upp dem och lagt timmar på att googla om vi ätit giftspindling??! Den var inte allt topig på ovansidan.

Är det någon som vet vad detta är?

/Två oroliga och dumma skåningar

0 548 visningar
5 svar

Fingersvamp

Cicci

8 sep 2014 kl. 18:18

Vad är detta för svamp. Påminde om purpurfingersvamp men jag läste att den var sällsynt så det är nog något annat. Men vad i så fall.

0 1007 visningar
5 svar

Vacker svamp!

Jonas Eriksson

8 sep 2014 kl. 15:13

Hittade många stora klumpar av denna vackra svamp på en gammal fälld stock. Vill gärna ha hjälp med arbestämning och om den är ätlig…

0 485 visningar
1 svar

Stolt fjällskivling?

Lars Arvidsson

8 sep 2014 kl. 16:44

Jag förmodar att detta är stolt fjällskivling. De växer i en myrstack lite utanför Uppsala. Vill du plocka dom så bege dig till:

Släppt kartnål
nära Håga Rosendal 103, 752 63 Uppsala
http://goo.gl/maps/vhGwa

Gå upp för höjden så är de på toppen.

0 499 visningar
1 svar

Vilken svamp

Jennie

8 sep 2014 kl. 16:54

Någon som vet vilken svamp detta är? Hittade den i skolskogen som består av både löv- och barrträd. Det rinner en bäck i skogen.

0 272 visningar
0 svar

Violgubbe

Draken

8 sep 2014 kl. 17:11

En vän till mej äter den om han hittar och säger att det är bara könsorganen på svampen som ibland tittar upp, själva svampen lever ju under jorden, jag vet inte vad jag ska säga! Har ni något bra svar åt honom?
Jag skulle låta den stå kvar och ta en bild på den eftersom den är rödlistad.

0 321 visningar
2 svar

Är detta goliatmusseron??

Peter

7 sep 2014 kl. 22:02

Hej hittade nå svampar på en sandig tallbacke i inlandet i norrland idag och undrar nu om någon vet vad detta är för svamp? kan det vara goliat?

0 400 visningar
3 svar

Svamp i stan

Caroline E

8 sep 2014 kl. 12:40

Hej!
Jag bor ungefär 2 km från centrum i Uppsala. På hösten brukar det ploppa upp fjällig bläcksvamp utanför mitt hus. Jag har aldrig förr riktigt vågat plocka dom för jag har tänkt att dom kanske drar åt sig föroreningar via marken. Stämmer detta eller kan jag plocka dom utan att bry mig?
Dom är ju sååå smarriga!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone