Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 412 visningar
3 svar

Rosenfingersvamp

Lena M

6 sep 2013 kl. 19:18

Nu har rosenfingersvampen visat sig, liksom lite vaxingar och vad jag tror blågrön kragskivling.

0 361 visningar
4 svar

Jag haaatar......

Kerstin, Lindome

6 sep 2013 kl. 21:13

....älglusflugor, eller hjortlusflugor, eller vad dom nu heter?
Var i Skillingaryd och inventerade svampskogarna där och drabbades av en hel armé. Hela nacken full av bölder.
(För övrigt enorma mängder med allt för gamla KJ..)
Åkte hem till Västergötland och besökte Marks kommun.
(KJ-säsongen verkade vara över här..)
Däremot inte Älglus-säsongen.
Det är händelsevis inte så lyckligt att någon har kommit på ett medel som håller undan dom?
Smörjde in hårfäste och h…mer…

0 454 visningar
9 svar

Grynsopp

Maria

29 aug 2013 kl. 18:11

Kan dessa vara grynsopp? Plockade en varm dag, så inga daggdroppar. Ganska jämt gulbruna, några ljusare än andra. Fick ganska missfärgade fingertoppar när jag plockade dem. Massor växte i närheten av varandra på grusväg och gräsmatta. Upp till 12-13 cm i diameter.

0 438 visningar
4 svar

Rimskivling eller rimspindling

Elisabet Appelgren

6 sep 2013 kl. 07:29

Vi är några som diskuterar det riktiga namnet. Vet att den numera räknas till släktet corinarius men på Svampkonsulentutbildning I lär man ut rimskivling. Vad säger experterna här?

0 341 visningar
2 svar

Artbestämma

Glad amatör

6 sep 2013 kl. 14:40

Hittade denna på en äldre al i område med hög luftfuktighet och rinnande bäck.

Vem kan hjälpa mig?

0 362 visningar
11 svar

En hätta som jag går bet på

"JAS" Helsingborg

3 sep 2013 kl. 22:46

och vill ha hjälp men. Liten är den och växer på björklöv, kraftigare än boklövshättan och som ni ser helt gråvit, vad kan det vara?

0 289 visningar
0 svar

Soppfest!

Fredrik H

6 sep 2013 kl. 19:32

Idag hade jag tur! hittade ett 20-tal smörsoppar i skogen och några tegel soppar,Och mums vad goda dom var sen!

0 364 visningar
6 svar

Identifiering

Alexander

5 sep 2013 kl. 22:48

Vad är detta för svamp? Antar att det är en riska av något slag.
Den luktar ganska mycket, lite nötigt. Smakar väldigt skarpt. utsöndrar vit saft vid tryck. Verkar inte skifta färg vid tryck.

0 523 visningar
12 svar

kantareller!!

Älgen

4 sep 2013 kl. 18:45

Äntligen efter många år har min äkta hälft och jag fått vara med om det som så många har upplevt! En slänt fullproppad med gula kantareller. Fick ihop två stora korgar på en liten stund!
En otrolig upplevelse.
En nöjd Ålg!

0 265 visningar
3 svar

Artbestämma

Glad amatör

6 sep 2013 kl. 14:46

Hittat i blandskog med främst ek, asp och gran.

Någon?

0 473 visningar
10 svar

Platsangivelser i Rapporter...

Viveka

5 sep 2013 kl. 17:01

Kom just hem efter en sväng i närliggande natur med hunden och är förfärad och ledsen.

För någon vecka sedan lade en svampentusiast in en rapport här om i första hand Karl Johan i ett för vårt område en stor mängd, i litet x-område nära stadsdel Y i stad Z. Vem som helst inom en två-tre mils radie skulle omedelbart begripa EXAKT vilket område som avsågs eftersom det helt enkelt inte GÅR att missförstå. Här omkring är det ganska ont om svamp men gott om folk, så det ko…mer…

0 377 visningar
3 svar

Någon svamp i skogarna i uppsala?

Sara

6 sep 2013 kl. 13:20

Undrar om det är någon idé att ge sig ut efter svamp i Uppsala,någon som vet om det finns nånting?

0 387 visningar
5 svar

Hundpromenader onsdag och torsdag.

Jan A, Uppsala

6 sep 2013 kl. 15:28

Med en hustru på vift var det bara att ge sig ut och bita i de söta äpplena, så hunden och jag begav oss till Karljohansbacken med omnejd. (Inte heller det namnet finns på kartan ;) Första fotostoppet gjorde vi vid den gullticketallstubbe jag följt några år och som snart tjänat ut.  En lustigt skapt klibbticka fanns på en granstubbe och en betydligt äldre och mera normal skymtar i högra, nedre bakgrunden.

0 298 visningar
1 svar

Vad för svamp?

Valkyria

6 sep 2013 kl. 14:48

Hittade denna svamp när jag var ute med hunden i skogen. Min syster tror att det är en skogschampinjon men själv är jag inte säker och vågar inte äta den fören jag vet vad det är. Finns det kanske någon här som vet?

0 275 visningar
0 svar

vad är det för svamp

josan

6 sep 2013 kl. 13:58

Vad är det för en svamp är den ätlig?

0 1998 visningar
1 svar

Var plocka nära Malmö???

Lina

6 sep 2013 kl. 12:34

Har hört att det finns svamp att plocka. Var nånstans kan jag hitta nära Malmö? Kan tänka mig att köra en bit men inte för långt ju. Någon kan hjälpa?

0 334 visningar
1 svar

Efterlysning!! Lömsk flugsvamp

Pernilla Elander

6 sep 2013 kl. 10:51

Vi är två studenter på SLU som behöver Lömsk flugsvamp (amanita phalloides) för ett forskningsprojekt. Om någon har tips på ställen inom Uppsalaområdet vi kan hitta den på eller någon kan plocka den, torka den och skicka den vore vi oändligt tacksamma!
Vi betalar porto såklart.
Önskad mängd torrsubstans ca 300 g.

Kontakta oss på
peel0002@stud.slu.se
eller
jrpe0001@stud.slu.se
om ni har information.

MVH
Pernilla och Jennifer
Bioteknologistudenter SLU

0 4860 visningar
7 svar

Karl Johan?

Matina

6 sep 2013 kl. 09:50

Är ju ny på hela svampplockar-området men tog mig igår ut för att plocka kantarell (som jag åtminstone känner igen och inte gör min familj sjuk av för att jag plockat fel). Med mig i kassen slank också tre exemplar av sopp. De två små har vita rör. Den lite större har ljust gul-grön-bruna rör. Jag tror de tillhör samma sort och min gissning är att det är Karl-Johan. Hur ska jag veta? Kan ni se på bilderna?

0 562 visningar
0 svar

Artbestämma

Glad amatör

6 sep 2013 kl. 09:10

Ticka hitta på al i område med hög luftfuktighet

Vad kan det vara?

0 309 visningar
4 svar

Vilken sopp är detta?

Andreas Skoglund

5 sep 2013 kl. 19:54

Hej

Fann denna röda sopp idag när jag var ute och plockade Karl-Johan och Citronslemskivlingar som det finns väldigt gott om!

Min första tanke var:  Rödbrun stensopp, men känner mig inte säker alls. Så fort jag skar av foten med svampkniven så blev där helt blått.

Tacksam för er hjälp

Andreas, Linköping

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone