Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1524 visningar
6 svar

Svamputsikter på Gotland

Michael Krikorev

3 aug 2013 kl. 10:46

En kort rapport från Gotland.

När vi kom hit för en dryg vecka sedan var det torrt i markerna och gräset var gult och knastertorrt i Visby. Men så kom det rätt rejält med regn nu under tre dagar i slutet av juli (29-31/7) Se nederbördskartor: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/dailyTable.php?par=nbdDay)

Har ännu inte varit ute och letat svamp, eftersom det har varit så torrt. Efter regnen har gräsmattorna nu börjat återfå sin gröna färg och kanske finns det c…mer…

0 255 visningar
3 svar

vad är detta?

Niklas Nilsson

13 aug 2013 kl. 14:54

Kan detta vara blek ostronmussling?
Växer på ned fallen bok.

0 291 visningar
0 svar

Svampkurs för lärare 10-11/9 – några platser kvar

Michael Krikorev

13 aug 2013 kl. 17:50

Ett tips för dig som är lärare. En kurs om att undervisa om svamp i skolan. 10-11 september. Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar:
http://www.bioresurs.uu.se/kurs/aktuella.cfm?page=35&up=88

0 3650 visningar
3 svar

Kantareller i Trollhättan

Mona

13 aug 2013 kl. 14:31

Hejsan! Jag och min dotter tänkte ge oss ut i skogen och plocka lite kantareller men inte trattkantareller. Vi brukar plocka bär och behöver oftast inte gå så långt. Min dotter är bara 8 år så jag hade hoppats på ett bra ställe inte så långt att vandra för små fötter. Någon som har tips på något bra ställe? Tack!!

0 305 visningar
6 svar

Musseron??

Soltor

8 aug 2013 kl. 21:55

Hej.
Hittade dessa i trädgården och försökte leta på nätet efter liknande. Är detta Musseron? eller något som bara är att kasta?

Och vad gör jag med dem om de är ätbara? :-) Tacksam för svar!
Mvh

0 391 visningar
3 svar

Blodsopp eller giftsvamp?

Andreas

12 aug 2013 kl. 21:19

Hej!

Fann denna förut på min kantarellpromenad. Vid snitt i foten blir det snabbt grönblått. Jag misstänker att det kan vara en blodsopp? Eller finns det någon förväxlingssvamp som detta kan vara? Läste något om djävulssvamp… Tror ni mer kunniga att jag lugnt kan tillaga denna? Och kanske t.o.m. någon har tips på tillagning?

STORT tack på förhand!

0 421 visningar
1 svar

App till windows phone

Peter

18 dec 2012 kl. 07:16

Hej. Jag har sista åren haft stort nöje av svampguidens app till android. Efter telefonbyte ser jag guiden såklart inte finns till windows phone. Skulle vara kul om den dök upp där innan nästa säsong (och ja, jag vet att win phone har relativt lite användare än så länge men om apparna finns där så växer skaran snabt..)

0 326 visningar
2 svar

Karl-Johanvärme?

Lawe

9 aug 2013 kl. 19:50

Har läst någonstans att det krävs ett visst antal dagar med en dygnsmedeltemperatur på minst 18 grader om jag minns rätt. Någon som vet mer?

0 355 visningar
7 svar

Konfunderad

Lena M

12 aug 2013 kl. 08:28

Trodde jag hittat en mörkringad flugsvamp men är osäker när jag ser GunvorCarinas bild.
Vad tror ni att det är ?

Sen funderar jag på en röksvamp, vilken art det kan vara?
Ljust brun, aningen korn på hatten, vitt kött. Växte i gräs på gammal körväg genom f.d. barrskog.

0 448 visningar
9 svar

Flugsvamp?

GunvorCarina

9 aug 2013 kl. 10:45

Någon som kan berätta vad detta är för Flugsvamp? har aldrig sett liknande tidigare…

0 309 visningar
5 svar

Rosa russula fra Norge

Ove Wolfgang

9 aug 2013 kl. 22:10

Håper dere forstår norsk! :-)

Fant noen imponerende rosa kremler (russula). Hatten er ca 11 cm Ø, hvit stilk 16 cm, og skivene lyse med en antydning av gult. Mild smak. Vokste flere sammen i mose med bl.a. gran, rogn og bjørk i umiddelbar nærhet. Noen som vet hva dette er?

0 515 visningar
6 svar

Rosa stinkande svamp?

Frida T

11 aug 2013 kl. 18:53

Ok, det stinker just nu i hela köket! Mycket stark doft! Bäbisrosa både på hatt och fot. Slät,torr.Vit sporfällning. Växte i betesmark brevid Lila vaxskivling(Hygrocybe flavipes)Några förslag??

0 1344 visningar
12 svar

ostronmussling?

Nina.A

31 jul 2013 kl. 15:22

Hittade dessa på en död ek/lövträd
Doftar angenämt
Det som talar emot är den långa foten och hinnan mellan hatt och fot(liknar det spindlingar har)
Det som talar för är lokalen(ädellövskog samt att den växte på stammen)
De är ca 10-15 cm
Tacksam för hjälp:)

0 509 visningar
6 svar

Vad är detta för svamp?

Andreas Fransson

1 aug 2013 kl. 21:04

Hej!

Jag och mor min var ute på en svamptur i skogen på västkusten. Vi fann denna svamp, men blir inte kloka på vad det är. Toppen är inte klibbig, och foten är helt vit, varför vi inte längre tror riskor (vilket vi trodde först?). Hatten är välvd nedåt.

Oerhört stort tack på förhand!

0 675 visningar
2 svar

Grenticka

Fritjof

11 aug 2013 kl. 19:40

Jag hade nöjet att finna min andra Grenticka idag på samma ställe som den första som jag fann 2010.
Den växer i ekskog intill en klippa,men ca 8m till närmaste ek(klen hassel finns nära).
Vad jag förstår brukar dom stå nära ett träd eller stubbe.
Men det kan ju knappast vara något annat:)

0 278 visningar
1 svar

Citrongulslemskivlingn?

Lena

11 aug 2013 kl. 18:09

Denna har inget gultmpå fotbasen.
Vad är det för svamp?

0 340 visningar
9 svar

Hydnotrya ?

Frida T

10 aug 2013 kl. 18:08

Växte på slåtteräng under en sälg. Ca 2cm, rödbruna. Vecktryffel (Hydnotrya tulasnei) eller?

0 404 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Staffan Svanberg

10 aug 2013 kl. 17:01

Fann denna “köttiga” skivling i skogarna kring Umeå, men har inte lyckats arta den i min svampbok.

Vad är det för art?
Är den ätlig?

0 431 visningar
2 svar

Pluteus pellitus?

Egon

8 aug 2013 kl. 19:10

Kan detta vara Vit sköldskivling?
Hatt, i torka vit, med svag puckel och svagt grågul mitt.55mm bred, tunnköttig.Skivor först vita, sedan rosatonade och fria- urnupna.Fot 800m hög och vit.Unken lukt.På lövträdsstubbe i Skåne

0 364 visningar
0 svar

Är detta Vitskölding?

Egon

11 aug 2013 kl. 14:17

Är det ingen som har något förslag på mitt inlägg Pluteus pellitus? Går kanske ej att artbestämma utan mikroskop?
En bild till.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone