Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Skulle kolla ifall det kommit upp ngt i hästhagen och hittade iaf en mild kremla. Fanns bara den på hela området jag kollade av.. Inte ens ngn oätlig svamp syntes till. Nu är frågan ifall det går att ge ngt namn utefter bilderna? Vet att det egentligen inte är ett måste på de milda kremlorna men det känns på ngt sätt bättre med ett namn.
Kremlan har mild smak och lukt, växte under en gran, hatthuden är lätt att dra loss och under hatthuden är den rosa. Ca 6cm i diameter.
N…mer…
Vad tror ni om den här anordningen?
http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/51e578cf8e0e7443e10048c8-hemmagjorda-svamptorkar
Hej svampälskare!
Här i söder har det varit torrare än i Sahara! Men nu kommer regnet! 10-20 mm i torsdags, mer regn i helgen och rejält med regn på måndag. Borde kicka igång det hela enligt mina prognoser. Soppar med flera ligger och väntar på att poppa upp att bli plockade! Lets go and get them!
Bild från 30 juli 2011 när det skedde en svampexplosion i Skåne! Lycka!
Tror snart det är läge igen! Denna gång är Mandelriska på jaktmenyn också, även om Kalle är all time…mer…
Förlåt, men jag bara måste!
Härom dagen när jag var ut och plockade lite tuvskivlingar och Goliatmusseroner upptäckte jag till min förfäran hur någon varit ute med 4-hjuls driven bil och kört runt på Sandstensåsarna och plockat Goliat.
Hur lat och girig kan man egentligen bli???
Det fanns inte en enda Goliat kvar på de ställen där det hade gått att komma fram med den bilen. Det borde ju ha funnits någon maskäten stackare som man lämnat kvar. Tydligen så duger dom också,...mer…
Har varit ute på mager tallhed i dag och på samma ställe, dvs inom 50 meter plockat vad som för mig känns som minst tre olika tuvskivlingar och en som jag är osäker på om det överhuvudtaget är en tuvskivling (nr 3)även fast dom plockades alldeles intill de som beskrivs som nr 2 nedan.
Nr 1 och 2 växte som allt från lätt gyttrade till ensamma.
Nummer 4 tror jag är en röktuvskivling.
Samtliga (nr 1-3) har samma svaga odefinierbara men behagliga doft.
Färgen på skivorna är…mer…
Hittade i tät blandskog på marken på döda björkkvistar och gamla björklöv.
Storlek upp till 15 mm hattbredd,
totalhöjd 10mm.
Något luddiga på fot och hattundersida.
Doftar svagt honung (samma doft son jag känt på spindling)ingen smak.
Helt vita, har mörknat något efter 2 dygn i fuktkammare.
Kött, blött och sprött.
De här är jag nyfiken på och har ingen idé, tacksam för hjälp.
Nu verkar det röra på sig runt om i landet. Själv har jag inte haft chans att gå ut i skogen men däremot händer det saker i träden också :) En stubbe i Lammhult är täckt av små läckra svavelskivlingar och svamparna på bilden såg jag förra veckan. Har mina aningar om vilka de är men inte ännu haft tid att kolla ordentligt. Det viktiga, nu börjar det sakta men säkert röra på sig :D
Hittade denna på en grov murken boklåga. Färgen är blekt gulbrun. Sporer cylindriska 5-5,5 x 3-3,5 my, med en oljedroppe i varje. Det finns syl-/lansformade cystidioler som överallt är inkrusterade med spridda plättar. Omkring 2-4 porer/mm.
Hittar inget som stämmer med utseendet, men mikroskopiskt verkar Hyphodontia crustosa passa.
Några förslag?
Honungsvaxskivling har varit uppe i flera trådar på sistone. Jag undrar om det är en “ny” art. Jag hittar den inte i någon av mina svampböcker eller i databasen här. Är den ätlig?
När jag igår inventerade strandväxter hemma på tomten vid Mälaren utanför Västerås hittade jag denna röda vaxskivling bland högväxt vegetation med älggräs och strandlysing. Har slagit platsen med slåtterbalk på hösten sedan 2007, men ej hittills i år. Den var 6 cm hög och hatten var 18 mm i diameter. Jag fann bara ett exemplar. Jag kände ingen tydlig lukt när jag luktade på den. Undrans om det kan vara honungsvaxskivling?