Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 506 visningar
4 svar

Gerhardtia borealis

Morten P.

29 mar 2013 kl. 19:48

Jeg er nytt medlem i Sveriges Mykologiska forening.
Leser med interesse om G. borealis i Svensk Mykologisk Tidskrift nr. 3 2012.
Har funnet denne arten hvert år siden 2009.
Plassen er ved Fredrikstad i Østfold fylke i Norge.

0 238 visningar
2 svar

Hjälp med ticka!

Håkan Bråkan

30 mar 2013 kl. 10:04

God fortsättning på Påsken :-)
Trots att en av mina trådar inte än är klar så tar vi en till. En ticka i mitten på November på Al vid Ekeby qvarn i Storvreta, Uppland. Extremt gummiartad seg. minns ej lukten tyvärr. har närmare bilder på porerna och tvärsnitt om det behövs.

0 438 visningar
3 svar

Mykorrhiza och kolinlagring

Jan A, Uppsala

30 mar 2013 kl. 10:30

I dagens UNT finns denna artikel, som väl kan tilltala någon:
http://www.unt.se/uppsala/svampar-har-huvudroll-i-kolinlagring-2350041.aspx

Under forntiden, 1965 och en tid framöver, sysslade jag så smått med b.a. renbeten i trakten - och reagerade nu en aning mot stavningen.  ”Min sjö” stavades nämligen Uddjaur.
Alla önskas också en glad påskafton med en gul blomma! 

0 423 visningar
6 svar

Hjälp med bestämning

Håkan Bråkan

29 mar 2013 kl. 10:10

Hej på er. Det märks att det är väntans tider. Händer inte så mycket här just nu. Hoppas ni då inte har något emot att jag petar in lite frågor till er då. Här ett frågetecken som jag läst om någonstans men tappat bort. Det ser ju faktiskt ut som trädet blöder. Fotades i Kvarnbolunds bäckravin i slutet på oktober förra året. Tror att det är hassel den sitter på men inte 100. Någon som vet?

0 1330 visningar
3 svar

Vilken skivling på träd är detta?

Håkan Bråkan

26 mar 2013 kl. 18:26

Hej igen. Ny bild idag från mitt digra album med obestämda svampar. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med mycket. Storleken ser ni ju jämförelse med tallbarr, trädet är ett obestämt lövträd (avbarkad). Tagen den 4 November i kvarnbolund Sydväst Uppsala

0 392 visningar
1 svar

Identifiera svamp

Therese E

24 mar 2013 kl. 22:15

Hej jag hittade denna svampliknande växt för några år sen i skogen och är fortfarande nyfiken på vad det kan vara.

Den är silverfärgad och hatten är formad som en liten golfboll, med tjock fot.

0 266 visningar
3 svar

Tagging hjälp!!

Håkan Bråkan

21 mar 2013 kl. 20:38

Denna obestämda tagging hittade jag vid Kvarnbo i mitten av November vid kvarnbo bäckravin. Har inte hittat den i litteraturen

0 420 visningar
4 svar

Uppsala Svampklubbs årsmöte på måndag 23 mars

Jan A, Uppsala

21 mar 2013 kl. 19:01

startar kl 19.00 och följs c 19.30 av ett föredrag av Anna Rosling:
De nyupptäckta jordsvamparna Archaeorhizomycetes - En dörr mot markens enorma mångfald

Uppsalaforskaren Anna Rosling beskrev 2011 en tidigare okänd klass av svampar: Archaeorhizomycetes.  Anna undersöker hur biodiversitet och funktion hos svampar påverkar ekosystemen och har bl.a. undersökt svampar som i symbios med bakterier “äter” sten.

Plats: Evolutionsmuseet, Norbyvägen 16.  Insläpp från kl. 18.40.  Kaf…mer…

0 539 visningar
1 svar

Rätt gissat

"JAS" Helsingborg

23 mar 2013 kl. 13:40

av Tony S. :) http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=232132&fnr=1&sok=%22JAS%22&Start=0&Offset=50&27#

Serie 6, bild 3 bör vara Proliferodiscus pulveraceus
Det. Sven-Åke Hanson & Thomas Læssøe

Fyndet kollat och identifierad av Thomas Læssøe liksom denna som gäckat både mig och Sven-Åke H. i flera år.  Ascocoryne solitaria, anamorfa stadiet (asexulla stadiet)

0 914 visningar
3 svar

murklor

Tony

19 mar 2013 kl. 17:44

Har just stekt och inmundigat stekta murklor på burk. Finhackade med fläskkarre och potatismos. Smakade bra men murklorna är värre än popcorn. Finns nu i hela köket. Även i taket ser jag. Detta trots stek galler, Gör jag fel eller?????

0 305 visningar
4 svar

Tickbestämning!!

Håkan Bråkan

19 mar 2013 kl. 18:12

Hej igen. Dyker upp ur tomma intet när man som minst anar det.;-) Är det någon som känner till denna hårda strädsvamp som växte på en “al"stuppe i början på November ifjol norr om Uppsala.

0 706 visningar
2 svar

I Uppsala!

Jan A, Uppsala

18 mar 2013 kl. 20:29

Jag flyttar över mitt svar på Birgittas inlägg i ”I Söderhamn” hit och tänker också säga något ytterst lite om vad som hände i Uppsala i helgen.
Först svaret.
Tack Birgitta - och det var synd att vi glömde kajpen!  Jag hade fixat till några påsar med smålökar/groddknoppar och skrivit fina provenienslappar med blandad info om den 3vliga växten.  Men allt detta finns kvar – och mycket mer därtill - och håller sig bra tills vintern börjar tröttna.  Förhoppningsvis funk…mer…

0 243 visningar
0 svar

Årsmöte mykologiska föreningen

Lasse K

19 mar 2013 kl. 17:01

En liten sammanfattning av mötet hittas här:

http://krumlinde.blogspot.se/2013/03/ater-i-norra-ulva.html

0 278 visningar
3 svar

Identifiering

Fevzi SOLT

10 mar 2013 kl. 13:35

Jag har tagit den här bilden men jag vet inte vad är det för svamp.

0 270 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp ?

Mattias Bergstrom

18 mar 2013 kl. 15:45

vet ej vad detta är, hittat på Teneriffa-

0 500 visningar
10 svar

I Söderhamn

"JAS" Helsingborg

11 mar 2013 kl. 20:01

var jag med Luftkuddeland förra veckan och träffade då Alf Pallin som tog med mig till Mohed utanför staden och visade mig Irpicodon pendulus, Vintertagging. Tack Alf för den, ännu en ny art till samlingen.
Bild 1&2 har jag fått av Alf 3an är min, storm, kallt och utan stativ med taggingarna på lite över 2 meter upp så blev det inga bra bilder.

0 384 visningar
0 svar

Puggehatten

"JAS" Helsingborg

12 mar 2013 kl. 09:39

“Skånes Mykologiska Förening” har fått lite yngre förmågor i styrelsen och äntligen har vi oxå skapat en
http://www.facebook.com/SvampMedPuggehatten
Den är i sin linda men den kommer förhoppningsvis att sprida mer kunskap om våra svampar :)

0 357 visningar
4 svar

Vad?

Frida T

10 mar 2013 kl. 16:58

Hej alla!

Finns det någon som vet vad jag tagit bilder på? Små svarta runda, ca 0,3mm stora. Växer på lönn. Första bilden som det ser ut på lönnstammen.. sen mina försök till närbilder :)

Förslag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone