Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 314 visningar
3 svar

I går sken solen,

Jan A, Uppsala

5 mar 2013 kl. 12:36

kanske alltför mycket, det blåste och var halt, alltför halt.  Men turen upp till asporangelavsalmen gick riktigt bra, likaså ett trask i betet i NV.  Men hemgången i ishalkan slutade inte alls så bra, vet ännu inte hur ”inte bra” men en rejäl smäll blev det, precis där jag blev itusågad och återhopsatt för snart fyra år sen!
Men guben överlever nog – som vanligt.  Tur att det inte var i går som man åkte skidor 14 mil…
Asporangelavarna var vackra - som vanligt.

0 759 visningar
1 svar

-vaxing eller -vaxskivling?

Emil

4 mar 2013 kl. 22:20

Läser Pelle Holmberg och Hans Marklunds bok Nya Svampboken där svampar i hygrophorus namnges med ändelsen -vaxing. I artikeln http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/frostvaxing påstår Pelle Holmberg att frostvaxskivling bytt namn till frostvaxing.

Hur ligger det till egentligen? Förstår att båda varianter fungerar men är inte -vaxskivling det som är mest befäst och således det som bör användas?

0 355 visningar
11 svar

Ska försöka komma tillbaka

Robban O-hamn

2 feb 2013 kl. 21:27

För mycket jobb har fått mig att inte vara ute vid skog och hav. Jag har gått i väggen,orkar inte ta mig för något på fritiden. Ett tufft är börjar nu med uppgradering av O2. Mitt år börjar i morgon med Strömmings pimpling. Sedan hoppas jag höra av mig med svamprapporter-

0 474 visningar
0 svar

Torkad fårticka

Malin

2 mar 2013 kl. 20:54

Torkad fårticka köpes. Kontakta mig på malinmobrandt@hotmail.com

0 717 visningar
24 svar

TV

Hans v E

5 feb 2013 kl. 00:14

Såg just på nyheterna att man nu kan artbestämma genom att ta en bit och stoppa in i en apparat. Detta är alltså vad vi artnördar väntat på! Vi kan slänga mikroskop och litteratur.
Men inte ett ord om svampar, bara växter, djur, insekter. Tänk att svampar är så ointressanta annat än som mat eller gift.

0 649 visningar
2 svar

Svamp, torkning och umami

Jan A, Uppsala

28 feb 2013 kl. 09:22

skriver Peter Jägerbro om i Linköpings svampklubbs färska marsmånadsbrev;.
http://svampklubben.org/mars2013.html
Länkar till Peters tidigare publicerade artiklar om torkad svamp.
Rekommenderas!

0 299 visningar
2 svar

Vacker and

Tina Nordberg

27 feb 2013 kl. 09:12

Vill bara visa en tjusig gräsandshona som finns centralt i Köping

0 294 visningar
6 svar

Fynda svampböcker!

Irene A

19 feb 2013 kl. 22:02

Svampklubben Skogsriskan har haft auktion på sitt bibliotek vid senaste årsmötet, men en rad böcker och tidskrifter återstår, både kuriosa och sådant som fortfarande är gångbart:
http://www.swefungi.se/skogsriskan/Bokrea1.htm

Det är först till kvarn som gäller!

0 308 visningar
1 svar

skövde

klas jaederfeldt

23 feb 2013 kl. 10:15

håller på att packa för Skövderesa där jag skall visa lite bilder å snacka på deras årsmöte (svampklubbens)

0 366 visningar
10 svar

Vet någon vilken sorts ticka detta kan vara?

Henrik

12 feb 2013 kl. 00:17

Hejsan!

Den här fina tickan hittade jag vid strömsholm i somras. Vet någon möjligvis vad det kan vara för något? Bilden är kanske inte den bästa när det gäller att artbestämma, jag borde nog haft med mer av ovansidan. Men det kanske går ändå?

0 663 visningar
8 svar

blåtryffel

Frida T

19 feb 2013 kl. 15:05

Hej Alla!

Har en blåtryffellokal som nu ligger i ett avverknings bandat område…. hur nära en sådan här unik lokal skulle man kunna avverka utan att påverka mycelet?? Förstår att frågan är relativ… men behöver lite att argumentera med för blåtryffelns skull.

0 357 visningar
2 svar

Mjölksyrebakterier i matsvampsodling - kört?

Leo

5 feb 2013 kl. 15:39

Jag har några kolonier av fjällig bläcksvamp som husdjur under vintern. Det började med att jag skivade några svampar och lade dem mellan några lager fuktig wellpapp i en plastlåda, och efter några veckor kunde man se ett vitt fluffigt mycel och känna en svag svamplukt när man öppnade locket.

För några veckor sedan så tänkte jag att jag skulle få lite mera fart på den, så jag skar ut de bitar som hade den kraftigaste myceltillväxten och stoppade ner dem i glasburkar med ko…mer…

0 296 visningar
1 svar

Varmt tack för gåva

Ammi Endom

18 feb 2013 kl. 18:44

Ett varmt och innerligt tack till er svampvänner, som genom gåva till Läkare utan gränser hedrat minnet av min make Dieter.

0 477 visningar
3 svar

Utgivningen av Nationalnyckeln

"JAS" Helsingborg

6 feb 2013 kl. 08:41

Det här svaret fick vi Vidarebefordrat till Puggehatten! Så ni som känner er manade gör en insatts :)

Hej alla!

Detta svar som jag fick av högsta ledningen för SLU i dag (i egenskap av talesperson för Facebook-nätverket “Bevara Nationalnyckeln” http://www.facebook.com/groups/386207614766450/) tyder helt klart på att fortsatta opinionsyttringar kan komma att få betydelse, så alla som motsätter sig neddragningarna inom Artprojektet, nedläggningen av Nationalnyckeln och neddragningar i…mer…

0 479 visningar
5 svar

sporaden

klas jaederfeldt

15 feb 2013 kl. 13:31

hötde just på radion att sporaden (svampkonsulenternas tidning) recenserades , den fick inte så bra betyg och ingen av programledarna visste vad en svampkonsulent var

0 335 visningar
1 svar

I morgon kl 12.30 tänder vi ett ljus......

LenaM o anithau

14 feb 2013 kl. 15:42

för Dieter. Då börjar jordfästningen.

Hoppas att ni känner för att göra det samma.

0 435 visningar
14 svar

Ta vara på dagen !

Dieter

21 jan 2013 kl. 19:18

Idag fick vi ( anithau ) och jag besked om att en av våra forumdeltagare, svampkonsulent Dieter Endom avlidit efter en lång kamp mot sin cancer. Flera gånger reste han sig efter en tuff period, men den 17 januari gick det inte längre.
Jag vet, att många här på forumet kände och tyckte om honon, b.l.a hade han kursen ” svamp som mat “.
Vi kommer att hedra hans minne med blommor och är det någon som också vill vara med, hör av er till mig.

0 338 visningar
2 svar

Hundväder

Jan A, Uppsala

6 feb 2013 kl. 23:50

Min tur att trotsa den idag nordliga, synnerligen uppfriskande och ymniga snöyran.  Redan vid Inca-palatset på sydsluttningen mot ån sågs de första svamparna!  De finns på en ganska välväxt druvfläder mellan husen och jag ville inte skörda någon nu, men antar att det är någon ganska storvuxen Flammulina. Har dock aldrig tidigare sett ngn på detta substrat!  Någon som redan vet?

0 296 visningar
3 svar

Okänd svamp

Monarda

3 feb 2013 kl. 18:16

Denna svamp kom upp ur gräsmattan i somras, blev bara en. Vad kan det vara?

0 867 visningar
10 svar

OT: Stoppa frankenlaxen

mumrik

18 jan 2013 kl. 17:25

Den genmodifierade lax som man kunnat läsa om på undanskymd plats i tidningarna ett tag förväntas i dagarna bli godkänd som männikoföda i USA. Avaaz har satt upp en protestlista.

http://www.avaaz.org/en/stop_frankenfish_r/

Hoppas det är OK att posta sånt här här. Tänkte att många borde vilja säga ifrån lika mycket som jag.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone