Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1993 visningar
11 svar

Stjärnsnor

"JAS" Helsingborg

19 dec 2012 kl. 09:48

som antagligen några av oss har tagit för något krös, har själv bilder från 2007 som jag fått bestämt till Kärnkrös med de får jag sortera bort. Underligt att jag inte har sett det tidigare men igår så fanns Stjärnsnoret överallt i mitt trollträsk och då såg jag även andra rester av groddjuret.

Här finns svaret på vad det är men det är ju inte längre någon nyhet eftersom det har funnits någon mer tråd om det här i höst och på västgötabergens svampklubbs forum.
...mer…

0 487 visningar
5 svar

Hjortticka mm

Kjetil

29 dec 2012 kl. 08:15

Alla dessa svampar hittades på ett gammalt liggande lövträd, gissar asp.
Bild 1-2 tror jag är stor hjortticka

0 389 visningar
3 svar

Nog finns det svamp

"JAS" Helsingborg

28 dec 2012 kl. 18:22

alltid även om den är frusen.
2 bilder på Judasöra Auricularia auricula-judae.
1 bild på en liten mussling, Resupinatus trichotis, Raggdvärgmussling.

0 376 visningar
8 svar

Nu är svampsäsongen över....

anithau

1 dec 2012 kl. 16:07

Snön vräker ner och det har kommit minst 2 dm idag.

Nu kan vi glömma svampplockningen för den här säsongen

0 334 visningar
6 svar

Ostronmussling

Tina Nordberg

25 dec 2012 kl. 21:04

Tomten han inte ta alla musslingarna, men de är stenfrusna där de sitter. I morgon ska det bli varmare och regnigt.Önskar ett tips vad som är bäst för svampen.
Om det blir varmgrader växer de vidare?
Eller ska jag hugga ner dem innan de Tina(r) upp?
Vad säger ni som är mera bevandrade i nämnda art.

0 667 visningar
7 svar

Det blev ingen julaftonstid över

Jan A, Uppsala

25 dec 2012 kl. 20:57

för den tomtsvampexkursion jag hotade JAS med den 23 - men idag på juldagen blev det – sedan jag först skottat bort 12-15 cm ganska jobbig ny gårdsplanssnö!  En knapp dagsranson alltså...
Första svampen, den prydliga eldtickan Phellinus alni, finns sedan länge i åkeröträdet, även angripet av lövträds-/fruktträdskräfta Neonectria galligena.  Undrar om bild 3 visar dennas fruktkroppar el ngt annat?

0 285 visningar
1 svar

Jultrattisar

Herman Andersson

26 dec 2012 kl. 16:00

Skåne, , Nävlingeåsen
Idag vid stenar där snön smält undan. Rekordsent och mycket överraskande med tanke på 15-20 minus-grader i mitten av december
Tidigare rekord julafton men då efter mycket mild period.
Herman Andersson

0 309 visningar
6 svar

Får jag förslag

Hans v E

19 dec 2012 kl. 22:29

på denna lilla tuvade skivling med ickeamyloida, ornamenterade sporer c:a 4,5 x 3,5.

0 338 visningar
14 svar

Det lackar mot jul

"JAS" Helsingborg

20 dec 2012 kl. 11:08

så här kommer julhälsning och en önskan om ett gott nytt svampår :)

0 379 visningar
4 svar

Eldticka

Kjetil

20 dec 2012 kl. 15:18

En vandring genom en gammal knäckepilsallé längs Mälaren i Västerås idag gav många eldtickor i olika stadier i den fantastiska barken. Några är jag osäker på om de är eldtickor. (kuddliknande). Tacksam för kommentarer.
Bild 1 till 3.

0 283 visningar
5 svar

Vintersvamp

Kjetil

20 dec 2012 kl. 14:27

En tur till min favoritvedstapel gav denna gång:
Billd 1: Vinterskivling
Bild 2: Kan det vara knölticka?

0 881 visningar
4 svar

Knölticka?

Kjetil

20 dec 2012 kl. 15:24

Denna ticka växte också på knäckepilen. Har jag guissat rätt?

0 270 visningar
1 svar

I morgon, 121221 kl 12.1-12 – unikt många ettor och tvåor -

Jan A, Uppsala

20 dec 2012 kl. 16:26

inträffar vintersolståndet och vintern ska äntligen få börja!
Riktigt skönt, så kanske den också kan få sluta någon gång…

0 426 visningar
18 svar

Tjohoo, en orgie från idag

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:47

2012-12-18. Snön har töat bort och det blev några timmar i mitt trollträsk. “Mitt” trollställe visade sig ha återhämtat sig betydligt efter det stoa mögelangreppet från förra året, det startade i nov. 2011 och det har sett dåligt ut för trollhänderna sedan ett par månader tillbaka. Men nu så har de spridit sig och en mängd små nya har visat sig. Det var över hundra fruktkroppar där idag och det är dubbelt så många som för två år sedan :)

0 1969 visningar
11 svar

Handbok om tickor

Martina

16 dec 2012 kl. 02:07

Hej!
Jag är ute efter en fälthandbok om tickor, finns det någon sådan?
Tack!

0 1083 visningar
6 svar

Mer från idag 2012-12-18

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 21:43

Trollträsket, Esket är fantastiskt:)
Serie 1.
Eldticka, Phellinus igniarius.

Tegelticka, Daedaleopsis confragosa.

Vinternagelskivling, Flamulina velútipes.

0 423 visningar
17 svar

Mera ljus i mörkret

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 10:01

nu är det inte några lucialjus utan en serie av 6 bilder på, vad som antagligen är Arcyria denudata men den ligger under mikroskopet hos Uno, så om jag har fel kommer det en rättelse :) Första bilden påminner ändå lite om levande ljus och sedan övergår den i en mer varmare ton.

0 502 visningar
14 svar

Har alla gått i Idé? Tickor

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 19:33

Är det länt att lägga in några bilder med frågor?
Ok! jag gör väl det så får jag se om någon svarar.
Serie 1.
Får dessa till Asptickan, Phellinus tremulae, de växer på Asp i alla fall.

0 684 visningar
4 svar

Knappnålslav

"JAS" Helsingborg

14 dec 2012 kl. 15:04

men vilken av arterna? Jag tycker att den mest liknar Sclerophora peronella men vad vet jag?
Substrat, tallbark. Sweden, Skåne, Furuboda, Friseboda. 2012-10-27.

Jag trodde först att jag hittat en myxomycet men icke.

0 321 visningar
22 svar

Naturlig konst

Dieter Endom

8 dec 2012 kl. 18:47

Bores isstjärnor på fönstret är ju så fantastiska och ger verkligen adventskänslor!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone