Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 301 visningar
3 svar

3 Hättor

Kjellin :)

12 jun 2012 kl. 21:55

Lite spännande med hättor, här kommer några till. Den första skall troligtvis vara Blek Rynkhätta, men andra 2?

0 559 visningar
10 svar

Hätta och – kanske - JAS-svampar m.m.?

Jan A, Uppsala

10 jun 2012 kl. 20:43

Idag skördade vi tre dygns vårmusseproduktion på ett mindre område.  Stigen dit leder förbi en granstubbe jag tidigare haft bl.a. avvikande vargmjölk och normala stinkmusslingar på.  Nu fanns två kul saker, en mlm gulaktig, knappast ens mm-hög med drag av ”fingersvamp” och uppe t v på bild 2 något violettbrunaktigt – som jag inte såg förrän hemma på datorskärmen!  Och på en annan , äldre granstubbe fanns ngt drygt cm-stort som kanske ska bli ngt…  Återkommer nog med d…mer…

0 280 visningar
4 svar

Hätta eller?

11 jun 2012 kl. 23:09

Hela familjen samlad, har inte en susning om vad det kan vara…

0 276 visningar
4 svar

Sniglar, stora som små.

10 jun 2012 kl. 20:33

Vinbärssnäckan är en favoriföda, fantastiskt mört kött. ( Om man plockar dem själv, samt droppar vitlöken)

Men vet någon vad det är för art av den lille, tjusig snäckform.

0 306 visningar
1 svar

H2 Substitut

11 jun 2012 kl. 23:28

Första riktiga kameran på länge eftersom stölden av min Hasselbladare var ganska traumatisk, likaså matchen i kväll ;-)

0 227 visningar
3 svar

Aquarium!

11 jun 2012 kl. 23:07

8^)

0 239 visningar
0 svar

vår- och höstmusseron

Stephen

11 jun 2012 kl. 09:45

Jag har just insett att jag har både vårmusseron och höstmusseron på samma ställe i samma gräsmatta på tomten. Lite lustigt tycker jag. Någon annan som har samma erfarenhet?

0 286 visningar
4 svar

Liten Mussling

10 jun 2012 kl. 20:11

Kan detta vara någon liten variant av Musslingsläktet???

0 1122 visningar
4 svar

Försäljning av blåbär och kantareller?

Lilla My

8 jun 2012 kl. 15:45

Nu behöver jag goda råd av erfarna forumister. Måste dra in extra pengar i sommar, vill inte gå in på orsaken men resonerar som så att av de 200-300 liter blåbär och kantareller jag plockar så kan jag ändå inte äta allt själv… Hur går jag till väga för att sälja vidare? Vart ska jag vända mig och vilka priser ska jag ta? Blocket? Utgår från att bär säljs i liter och svamp i kilon?

0 271 visningar
3 svar

Tallticka?

10 jun 2012 kl. 19:07

Är detta tallticka?

0 272 visningar
3 svar

Champinjon igen

Marie B

9 jun 2012 kl. 20:59

Hoppas den här är lite bättre.

0 279 visningar
2 svar

hej JAS

per dunhoff

6 jun 2012 kl. 23:07

har du webadressen til ham der bl a leverar til noma i cph. har du noensin fundit salturt eller på svenska glasørt ?? smager helt vild godt !!

0 1486 visningar
20 svar

Konservera

"JAS" Helsingborg

9 jun 2012 kl. 21:55

svamp i eller återanvända “gamla” konserveringsburkar för att konservera sin svamp i har jag alltid haft en avog inställning till och nu så anser jag att jag har “fått vatten på kvarnen” angående detta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bisfenolfallan_7251245.svd

0 354 visningar
9 svar

Kantareller 2012, när?

Lilla My

2 jun 2012 kl. 14:45

Tänkte fråga om någon av forumisterna sett kantareller än?

Det har varit en ovanligt torr vår i mitt område (norra Ö-götland) men också ovanligt varm, så jag börjar spaningarna på tallrötter längs stigarna i nästa vecka. 2002 hittade jag de första småttingarna redan 8 juni, och jag hoppas såklart på tidig och lång säsong i år också.

0 268 visningar
1 svar

Champinjon?

Marie B

9 jun 2012 kl. 18:27

Hittade dessa vid mina pallkragar som står på ogräsduk,ingen jord alltså. Vad är det för svamp? Måste ha kommit med jorden jag fyllt pallkragarna med.

0 217 visningar
0 svar

Vi hittade även den här arten.........

anithau

7 jun 2012 kl. 20:59

Ett antal rosentickor, både nya och gamla.
Växer på en ihoprasad grantimrad stuga.

0 284 visningar
4 svar

Vilken skål är detta?

gunhild Nordås

7 jun 2012 kl. 18:15

Denna lilla skål växte på bombmurkellokalen som vi besökte i dag. Ser inte ut som nån bombmurkla.

0 318 visningar
2 svar

Den ena är väl...?

Canon

7 jun 2012 kl. 17:16

Tidig Åkerskivling…Den andra vet jag inte

Någon som vet?

Brokskivlingshållet..?

0 231 visningar
1 svar

skåne

Cajsa

7 jun 2012 kl. 16:02

Hittade idag flera fjälltickor men i en svampbok gickden inte att äta i den andra fick den 3 stjärnor hur är det är den ätlig?

0 802 visningar
1 svar

Föränderlig tofsskivling?

Fredrik S.

6 jun 2012 kl. 22:05

Hallå gott svampfolk!

Dessa hittade jag växande på marken (antagligen på rötter) i skog med huvudsakligen tall i den närmaste omgivningen (även björk fanns en bit bort).
Lukten är svag men jag uppfattar den som god - mild och kanske till och med något söt.
Den bruna färgen och fjällen på foten ska vara karaktäristiska kännetecken såvitt jag förstår, för att skilja den från gifthättingen? Kan det vara föränderlig tofsskivling? Är det något jag särskilt bör uppmärksam…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone