Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 288 visningar
1 svar

Byta bort svamp

gunhild i Kåddis

23 jan 2012 kl. 08:24

Den här fina Grön Annabrickan bytte jag till mig för några burkar torkad svamp(trattisar, goliat ooch karljohan).
Inte dåligt.

0 305 visningar
6 svar

Wow vilken helg.

Tina Nordberg

22 jan 2012 kl. 20:40

I natt kommer jag arr sova på söta örat.
I går tog gubben o jag en tur i hagarna hemmavid.På en gran i ett skogsbryn ca 50 m framför sitter en ståtlig berguv. Det var en fantastiskt upplevelse.
Idag vandrade vi genom skogar och enhagar på ett annat ställe. Vid en sjöstrand där isen höll fick jag se en hel del kanöron på vide. sean kan ni nog räkna ut resten, det blev hopräknar 21 trollhänder.

På bild 2, lite vackra björktickor.

Bild 3.
Undrar bara, är det modernt med utsvä...mer…

0 388 visningar
1 svar

Vinterfåglar inpå knuten 27-29 januari.

Jan A, Uppsala

22 jan 2012 kl. 11:26

Strax dax för räkningen av våra vingade vänner – och ”ovänner”!

Här finns anvisningar för alla intresserade:
http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/vinterfaglar-inpa-knuten/

0 365 visningar
4 svar

Vilka lavar?

Fritjof

21 jan 2012 kl. 19:48

Hej!
Jag har provat ett fotostackings-pogram för första gången.Jag tog trettio bilder med olika skärpedjup på några bägarlavar utanför dörren.Det blev inte perfekt,men här finns det möjligheter till riktigt bra bilder!
Lavar är ju delvis svamp,så jag frågar här.
Vilka lavar är det?

0 371 visningar
8 svar

Små, små skålar

Tina Nordberg

18 jan 2012 kl. 20:22

De här så pytterna växte på gammal asplåga. Med blotta ögat såg det ut som argusöga.
Men hemma uppförstorat föll den teorin.Med lupp syns färgerna bra.
De varierar på insidan från gul, oliv till brunt.På utsidan är de håriga. Jag gissar på Cerina Neodasyscypha på den stämmer färgerna bra.
Vad tycker ni?

0 746 visningar
25 svar

Vad har jag hittat

"JAS" Helsingborg

14 jan 2012 kl. 18:49

nu då, är det gatlycktor som lyser i vintermörkret?
Nej troligen är det några Comatricha nigra, som anses som en vanlig myxomycet men detta är mitt första fynd av den och det skedde i dag, mitt i vintern!
Serie 1.

0 299 visningar
11 svar

Lite från igår !?

"JAS" Helsingborg

20 jan 2012 kl. 16:24

Serie 1.
Börjar med lite bilder på vad naturen har att erbjuda just nu här i Helsingborg/Råådalen.

0 663 visningar
2 svar

Höstsvampar

Håkan Bråkan

18 jan 2012 kl. 19:28

Oj här var det drag. Har inte varit i skogen på ett tag pga. sjukdomar. Nu försöker jag få lite ordning på Höstens bilder. Tänkte visa upp några få se vad ni kan göra åt det (hoppas ni vill)

0 296 visningar
2 svar

Svamprensning fredagstok

Tina Nordberg

20 jan 2012 kl. 20:25

Det har ordats om hur noga man bör rensa sin svamp. Någon ansåg att någon enstaka larv kan man vän tåla.
Hm, det tål att ta sig en funderare på hur det ska tolkas.
Svälg.

0 1549 visningar
3 svar

Äldre pilträd, vilken svamp?

Emanuel

18 jan 2012 kl. 19:55

Är det någon som vet vad det här är för svamp?

0 415 visningar
4 svar

Har kört fast

Skogsfrun i Obbola

18 jan 2012 kl. 15:21

Jag har suttit och artbestämt lite arter åt länsstyrelsen i Norrbotten, och har kört fast med en art. Bilden visar hur den såg ut på plats. Den växte på marken i en sandig, gles gran-tallskog, nära en avsågad tallstubbe.

Som torr har den nästan vitt kött, och det ser fibrigt ut. Tofsarna på ovansidan har blivit nästan svarta. Porerna är kantiga och mycket grunda, ca 3/mm.

I mikroskop ser man att hyferna har söljor. Några skeletthyfer har jag inte hittat. Sporerna är allantoi…mer…

0 882 visningar
3 svar

Judasöron / Snurrkrös

"JAS" Helsingborg

19 jan 2012 kl. 10:17

Jag har fått lite förfrågningar angående judasöron igen. Någon trodde att de hittat judasöron men det visade sig att det handlade om snurrkrös. Jo de två arterna kanske kan uppfattas som rätt lika men så här är det.
Judasöron som små är tjockväggiga och en mycket knubbig liten svamp som när den blir större övergår till att vara en rätt tunnväggig svamp. Vad menar jag då med stor? Jo vid storleken av ett kreditkort så har den i regel tunna väggar eller man kanske skall ...mer…

0 320 visningar
4 svar

Gissa denna då!?

"JAS" Helsingborg

18 jan 2012 kl. 21:49

Såg i Klas uppdatering att den har ändrat namn, en kluring tycker jag, den är sig inte riktigt lik om jag säger så men ni som har varit med ett tag vet kanske vad det är. Gissa på:)

0 561 visningar
11 svar

I brist på svamp....

Ewa Lilliesköld

16 jan 2012 kl. 07:33

kan jag bjuda på en soluppgång, eller snarare två utanför mitt fönster :)

0 971 visningar
8 svar

ryman.holmåsen

klas jaederfeldt

9 jan 2012 kl. 15:42

har skaffat mej ett jättejobb , försöker mej på att sätta rätta namn på svamparna i denna bok, så det är mycket bläddra i Dyntaxa för de rätta namnen (visst kommer jag att släppa listan om den blir färdig någon gång) men det underbaraste med att hålla på med detta är att Dyntaxa har kört över namnkommiten och kallar vaxingarna för det mycket bättre VAXSKIVLINGAR

0 616 visningar
12 svar

Bombmurklor i december

Helena A

31 dec 2011 kl. 13:54

Passerade min ena bombmurkellokal idag och tänk 4 små hade visat sej!
Nog för att jag hört att de kan visa sej i december, men första gången jag fick se dom denna årstid.
Små troligen alldeles nyuppkomna.
Grankotten på bilden är normalstor.

0 353 visningar
8 svar

Trollträsket i HBG

"JAS" Helsingborg

17 jan 2012 kl. 15:04

ja eller på Råå/Esket som det heter där det ligger. Det är inte så uppmuntrande att besöka det som för bara ett år sedan var de finaste fynden av trollhand som jag gjort.
Alla gamla stroman är så gott som döda eller döende och många av de nya är fortfarande angripna av mögel. Endast ett fåtal ser ut att trivas. Lite glädje dock i den smolkfyllda bägaren är att jag hittade en del “nya” stroman som inte har synts pga. grönskan som rått innan. Tillväxten går mycket långsamm…mer…

0 313 visningar
4 svar

Trollträsket

Lena M

17 jan 2012 kl. 14:19

Jag for iväg till trollträsket eftersom det skall komma snö framår kvällen och det var mkt. givande.
Vinterskivling, brun- och gullkrös, sälgplätt, d.i.v tickor, skinn och en för mig okänd svamp.
Kan det vara läderskålen, växte på allåga i kanten av träsket ?

0 232 visningar
0 svar

jonas

klas jaederfeldt

17 jan 2012 kl. 16:21

dollaren har kommit fram tack

0 769 visningar
3 svar

Svampprydnader

Malin

16 jan 2012 kl. 13:48

Kan någon tipsa mig om var jag kan köpa olika svampar t ex kantareller i porslin, keramik, papier maché eller dylikt för att ha som prydnad? Tacksam för hjälp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone