Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 366 visningar
5 svar

Mussling

Lena M

16 jan 2012 kl. 08:36

Ett liten svep här hemma gav inte mycket, blek ostronmussling kanske och vad jag tror , citronskål på allåga ?

0 382 visningar
14 svar

första januarifynden

Bo E

5 jan 2012 kl. 15:39

första juanuaripromenaden när det börjat töa bort efter nyårsovädret…

ingen svamp att förvänta

men lite kul att kolla vilka som gått här före mig

vilka tror ni det var…
?

0 370 visningar
4 svar

Naturens egna konstverk

Madde Småland

15 jan 2012 kl. 20:41

Brukar inte vara så förtjust i stormar som drar fram men tack vare ngn av de senaste stormarna fick jag idag möjlighet att upptäcka ngt, för mig, ovanligt. Visst har jag sett liknande men aldrig med lika vackert mönster!
I brist på svamp delar jag nu med mig av detta. Om ngn annan också sitter inne med bilder på naturens egna konst kan det vara kul att få se era fynd också nu när det är lite lugnare på guiden:)

0 1319 visningar
9 svar

Istrådar!

Jan Olsson

6 jan 2012 kl. 22:56

Fenomenet på bilderna finner man ofta när man letar vedsvampar då det är “nyfrost”. Volymökningen vid isbildning av vattten i veden tvingar ut vatten som fryser till vackra “istrådar”. Är det någon som vet vad fenomenet kallas eller har ett bra förslag på vad det skulle kunna kallas.

0 1252 visningar
6 svar

Svamp i båten

Björn

14 jan 2012 kl. 14:23

Hej,

nu under vintern då jag har båten uppe (inomhus, inga minusgrader) så har det börjat växa upp svampar ur hål i durken. Någon som vet vad detta kan vara för svamp och vad det beror på? Det har funnits lite slagvatten kvar.

Tack på förhand!

0 1177 visningar
26 svar

SMT

"JAS" Helsingborg

12 jan 2012 kl. 11:15

Äntligen kom den men lite besviken blir jag när jag läste den första artikeln om den mystiska svampen på golfbanan! Det är inte alls ovanligt att jag hittar denna svamp i ett sådant stadium, inne i sprickor under bark på undersidan av lågor osv. Jag har oxå hittat den inne i gamla släpkärror på plyfaskivor, i en hög med kasserade spånskivor och på gamla bjälkar i en rasad lada. Men det jag reagerar mest på är att Jan kallar den för OSTRONSKIVLING när den heter OSTRONMUSSLING…mer…

0 290 visningar
4 svar

Abstinens....

Helena

12 jan 2012 kl. 21:39

Abstinensen börjar göra sig påmind när man ser alla fina svampbilder folk skickar in.
Sommar, KOM SNART!

0 226 visningar
6 svar

en art till från hygget

Dieter Endom

12 jan 2012 kl. 20:48

som jag behöver hjälp med. Jag gissa pappersgröppa men är mycket osäker. Tacksam för er hjälp.
Bild ett har min fru tagit på hygget.
Bild 2 & 3 är fotat inomhus.

0 228 visningar
1 svar

Vinter eller Vårväder

Dieter Endom

12 jan 2012 kl. 20:32

I dag kl 13:30, barmark, regn och tempen var +5 grader här i Solna.
Kl 15:56 såg det ut så här. -1 grad, snö och blankis på gatan.

T o m vårt “julgransspöke” ser förvirrad ut!

0 225 visningar
4 svar

Fler fynd från hygget

Dieter Endom

10 jan 2012 kl. 21:21

Tre suddiga bilder på dvärggullhorn, eller? De växer på barklös granstock.
Tacksam för svar.

0 481 visningar
2 svar

Fläckporing?

Caspar

12 jan 2012 kl. 15:47

Ett par bilder från i somras, det är väl fläckporing? På en gammal tallåga långt upp i landet. Se länken nedan, lyckades inte med bildformuläret:
http://www.flickr.com/search/?ss=2&w=60172932%40N06&q=antrodia+albobrunnea&m=text

0 533 visningar
4 svar

Ticka på levande lönn.

Jan A, Uppsala

11 jan 2012 kl. 23:28

Är det kanske slingerticka? Jag har aldrig sett något liknande - tror jag.  Tacksam för hjälp.

0 231 visningar
2 svar

Lite klurigt

Tina Nordberg

9 jan 2012 kl. 20:06

Känner ni igen blomman på bilden?
Floristerna får lov att stilla sig ett tag, så flera får fundera lite.

0 379 visningar
2 svar

Tillfälle till trivsamt trollträsktillträde

Jan A, Uppsala

11 jan 2012 kl. 18:11

tacksamt tillvarataget trots temporärt töntig
KLÄDSEL!

Trollträsket ligger på vägen t/f Uppsala – om man tar en omväg på bara några km.
I dagens vackra väder kunde jag inte behärska mig, utan svängde för säkerhets skull upp redan på invägen!
Jag skulle nämligen till en sjukvårdsinrättning och bli insprutad med något livsviktigt och var inte säker på att klara av skogsbilvägen på hemvägen… Bättre ljus också mitt på dan!
Trollträsket tycktes bottenfruset och det…mer…

0 336 visningar
5 svar

Maritim svamp

Skogsfrun i Obbola

10 jan 2012 kl. 12:00

Jag promenade ut till havet häromdagen och hittade några svampar på gråalsstammar. Storlek 1-2 cm. Hårda till konsistensen. Jag har mikroskoperat men inte hittat något annat än smala, allantoida sporer, ca 8-10x2,5 my. Hyferna är brunaktiga. Hittar inget vettigt i floran med bläddermetoden. Något tips?

0 247 visningar
3 svar

Mussling eller vad?

Crister

5 jan 2012 kl. 18:13

Rikligt med m e m taktegellikt sammanväxta, nästan fotlösa fruktkroppar på granlåga. Hattovansida med 4-5 mm ragghårighet. Hattarna ljusnar till ockra vid torkning. Sporpulver: ljusbrunt - gulbrunt. Sporer: 7-8 x 3 µm, avrundade ändar, raka eller något svängda (“prinskorvlika”), utan strukturer.

0 442 visningar
8 svar

Fynd på hygget

dIETER eNDOM

9 jan 2012 kl. 15:17

två bilder med stinkmussling eller har jag fel? Det fanns rätt många av dem både i varierande storlekar och i olika färgskiftningar, från gräddfärgat till rosafärgat!

0 319 visningar
3 svar

Kantarell i januari

Ita

9 jan 2012 kl. 13:08

Är detta verkligen kantareller?: http://skanemat.se/2012/01/herr-kantarell/

0 241 visningar
7 svar

Hjälp önskas

Dieter Endom

5 jan 2012 kl. 22:54

men först vill jag ,lite försenat, önskar er alla en god förtsättning på nya svampåret med en bild på vår namnlösa nyårsorkid+e.

Nu två bilder av ja vaddå? Tacksam för namnförslag.

0 444 visningar
17 svar

julpromenad

Bo E

27 dec 2011 kl. 14:57

juldagen var härlig med vinden i ryggen längs hjälmarstranden

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone