Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag undrar som ovan svampätare hur länge man kan förvara svamp otillagad? I detta fall urkramad blötlagd torkad trattkantarell förvarad i kylskåp. Blötlagd sent lördagkväll tillagad som soppa måndagkväll.Soppan blev jättegod men var det dumt att använda den??
säljer Svart TrumpetSvamp Plockade i höst (1 liter torkad svamp motsvarar ca 10 liter färsk svamp) torkad på burk på 200g pris 300kr.
Jag är nybörjare på trattis. Har inte vågat plocka den förut men har i år plocka två gånger. Efter senaste gången fick jag ångest efter middagen och blev jätteorolig för en svamp som jag var osäker på och lade åt sidan men som sedan hamnade i grytan.
Nu undrar jag om en trattis som håller på att bli gammal kan torka i foten först så den blir mörk och så att hålet i hatten går ihop och blir mest som en mörk prick? Jag har varit i kontakt med sjukvård och giftinfo och go…mer…
Serie 1.
Idag fick jag svar på 50 kollekt som jag sänt till Uno E. för bestämning. Det blev tre nya arter för min del och ett riktigt trevligt. Så här skriver Uno = Arcyria stipata (Schwein.) Lister, Trevligt fynd, andra gången arten anträffas i Sverige. Jag hittade den här Sweden, Skåne, Skäralid Söderåsen. 2011-09-29.
Kan man äta torkade trattkantareller som är lite svarta på åsarna? tacksam för svar!!
En bra regel när det gäller förväxlingsrisk för brun kamskivling är att endast ta utvuxna exemplar. Då ser man tydliga strimmor och foten är riktigt smal. Har svampen inte dessa tecken låter man den stå kvar. Brun kamskivling är jättegod. Grejen är bara att man ska hårdsteka den, och då menar jag riktigt hårdsteka.
Har varit en fantastisk höst. För att inte tala om den fina motionen och underbara dagar i skogen! Hittade massor av KJ under några veckor i augusti. Massor av trattisar samt rödgul och svart trumpet. Märkligt nog har jag inte hittat några större mängder på de vanliga ställena utan har hittat där det inte funnits tidigare.
Lite gula kantareller har jag hittat de senaste veckorna (inte mycket eftersom sommaren var kruttorr). Har i snitt plockat ca 60 liter/vecka av trattisar och trumpe…mer…
De här plockade jag idag, på tre-fyra olika ställen, samtliga på barrträd, är jag ganska övertygad om.
Förutsatt att samtliga är rökslöjskivlingar så visar ju detta på hyfsat stor variation i utseende, tycker jag.
Jag har inte smakat på några av dem ännu, så jag vet inte säkert att alla är rätt, jag tror att de är rökslöjskivlingar tills jag smakat. Och så kan jag lika gärna passa på att höra om någon som kan dem bättre än jag har några invändningar?
Tänkte po…mer…