Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
inte tipsat oss om ” Natur & trädgård2 nr 3 2011. Mitt ex har tyvärr legat oläst några dagar tills idag då jag äntligen tog tag i läsningen och upptäckte en massa intressant och så antar jag att det är du som får ett stort tack för hjälpen.
Idag sprang jag på ett helt nytt ställe med, vad jag tror, är trattkantareller. Men de ser nästan förvuxna ut? som om hatten blivit för stor och ser nästan mer ut som e krusig kjol.
Är detta ändå trattkantarell? De har ju rätt färg, rätt doft, hål och åsar inte skivor. De ser helt enkelt ut som förvuxna trattkantareller.
Till svampens Forum srömmen av frågor är strid
ty här sitter många som har gott om tid
Inget problem anses för svårt eller för ringa
ty allt från en spor till en tork
kan oss kunskap bringa
Trådarna av goda råd är både många och långa
men räcker ej till för att all dess klokhet fånga
Sinnligt vi tar oss fram genom lövad sal
ackompanjerad av en pixlad bild
och ett poetiskt tal
Vi färdas med en vacker bild av en svamp i hand
kors och tvärs över hela vårt
långa land
Debattö...mer…
som Klas kopierat en artikel om riddarmusseronen ur (nr 1 2008, sidan 47) finns att läsa på Nätet.
Äldre nr (2005-2010) finns i sin helhet, årets finns det smakprov av.
http://www.soppognyttevekster.no/default.aspx?id=1140
Inser det vansinniga i att med ord försöka beskriva en konstig svamp, men trodde att den lätt skulle hittas i den stora fälthandboken.
Men nu har jag bläddrat igenom alla 700 sidorna två ggr utan att hitta ens ngt liknande.
Den, eller snarare dom, såg i formen ut som en ticka, Bredd ca 5 cm, tjocklek ca 3-4 cm. Färg blå, eller kanske gråblå.
Konsistens som gelé.
Växte ett antal på mossbeklädd stubbe, med största sannolikhet lövträd, men vet inte vilket.
Någon som känner igen…mer…
Serie 1.
över det skånska landskapet och i fjärran hägrar de dimhöljda svampskogarna. Starten går tidigt idag, morgonens dimma från havet har ännu inte skingrats, vinden sliter och drar i de sista björklöven i de ståtliga björkarna på andra sidan gatan, tallarna bugar och vajar som stolta budokämpar i den styva kulingen men den tidiga morgonen och vinden hindrar oss inte att med optimism se fram emot dagens jakt på rökslöjskivlingarna. Väl framme på Söderåsens västsluttning…mer…
har du någonsin funderat på att skriva en bok? Du skriver så fint om naturen och om annat som du upplever. Man riktigt känner sig delaktig när man läser om dina utflykter.
En bok som skulle vara till stor glädje för dem som inte längre kan ta sig ut på egen hand. Gärna illustrerad med dina fina bilder.
Strövtåg i naturen, vore väl en fin titel.