Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 201 visningar
2 svar

Artbestämning 4 - Vaxing?

Leif, gbg

20 okt 2011 kl. 17:30

Dessa växte i mossan i en granskog. Ser ut som blodvaxingar men färgen är fel. Eller finns det stora färgvariationer?

0 282 visningar
3 svar

Pipklubbsvamp ?

Lena M

20 okt 2011 kl. 15:38

Visst är det pipklubbsvamp, kan inte minnas att jag sett den tidigare, 3 ex. bredvid en stubbe.

En björkticka med vågigt utseende .

Skulle plocka lite trattkantareller men det blev ingen plats över för dem, 20 okt. märkligt, minusgrader i natt.

0 487 visningar
4 svar

Svampätaren

Tina Nordberg

19 okt 2011 kl. 20:10

Nu vet jag vart svamparna tar vägen.

0 622 visningar
1 svar

oväntade fynd

Bo E

20 okt 2011 kl. 12:22

Igår hittade jag en rejäl blomkålsvamp och en felfri kantkremla

såg även en stilig röd flugsvamp

i måndags hittade en av mina kursdeltagare svart hattmurkla och i söndags åter en fyndrik utfärd med fina kantareller, trattkantareller, rökslöjskivling, blåmusseron, pudrad trattskivling och finfin silkesmusseron
mest talrik var dock den luriga rättikmusseronen som jag nu har full koll på via luktsinnet men som gäckar många med sina varierande former och färgtoner

Bifogar bild p…mer…

0 393 visningar
1 svar

? på lönn

H-O T Käglinge

20 okt 2011 kl. 10:41

Ticka på lönn i Stockholmstrakten, vad kan det vara?

0 1930 visningar
17 svar

Överdosering

Ann

18 okt 2011 kl. 08:13

Kan man överdosera och bli sjuk av att äta trattisar, gulingar, svart/ rödgul trumpet? Hur mycket per dag/vecka tål kroppen? Vi har plockat 125 L och säsongen är ju inte över. Förra året gav vi bort minst 70L av 160 men i år har vi ingen att ge till, och ut i skogen måste vi och då måste man ju oxå ta hand om det. Vi torkar, förväller och syrar men platsbristen börjar göra sig påmind.

0 205 visningar
3 svar

Monica A

anithau

18 okt 2011 kl. 08:16

Vill du ha mina cinnobertickor?

0 284 visningar
3 svar

Trevlig ticka

Tina Nordberg

18 okt 2011 kl. 10:04

Ett av höstens trevligaste fynd för mig är rosettickan oligoporus floriformis från “nästan” hemskogen.Hittad i gammelskogsreservatet Gråtbron i Kolsva.

0 402 visningar
27 svar

Franco i tidningen igen

Karl S

14 okt 2011 kl. 20:08

Kolla:
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Plocka-svamp—ingen-picknick/

Mycket bra!
Håller han på så här kan han vinna över vår vän Klas J, i den ädla sportgrenen linsluseri 8=)

0 284 visningar
5 svar

Vilken bläcksvamp?

gunhild i Kåddis

19 okt 2011 kl. 07:49

Den här växer vid Umeälven i en stubbe (löv), namnförslag?

0 433 visningar
13 svar

Riddarmusseron?

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 12:57

Är det riddarmusseron på bilden? Svampen är hittad på tallhed i Skåne. Riddarmusseron är den jag tycker är mest lika svampen på bilden. Någon som kan hjälpa mig?

0 431 visningar
1 svar

obh nordica svamptork

kalle

18 okt 2011 kl. 19:47

svamtork 5 ollor använd 2ggr
finss att hämta lidingö
pris 400kr 0739949342

0 456 visningar
17 svar

Ett nytt varv har på börjats.

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:43

Serie 11.
Nå måste jag dra upp på åsen och Kopparhatten, vinden har mojnat lite och solen strålar. Skogen är full av Bofinkar och vad jag tror är bergsfinkar som äter sig feta på bokollon som det är gått om i höst och tro det eller ej men luften är fylld av fågelsång. Väl framme möter mig som vanligt ett bedårande landskap med kraftiga bokar och en grönska och färgprakt som kan ta andan ur en men fylls av vördnad.

0 228 visningar
2 svar

Bestämningshjälp III

Marion

18 okt 2011 kl. 18:51

Här två till jag undrar över, de växte på en grov grantorraka.

0 303 visningar
1 svar

Är detta svedticka?

gunhild i Kåddis

18 okt 2011 kl. 20:13

Massor med tickor på en stubbe som nästan inte finns, är det svedticka eller nåt annat?

0 289 visningar
2 svar

Grön svamp?

Elisa

18 okt 2011 kl. 20:37

Hej hittade en grön “svamp” med svart undersida när jag var ute i skogen. Någon som vet om det är en svamp och vad den i så fall heter?

0 247 visningar
5 svar

Svamp?

Yngve

18 okt 2011 kl. 12:37

Hej.
Har några svampar jag inte känner igen och undrar om det finns någon som kan bringa klarhet.

0 201 visningar
4 svar

Tareq vull gärna veta

Tareq

18 okt 2011 kl. 12:42

vad detta är för svamp!Tack snälla för hjälpen.

0 185 visningar
3 svar

Bestämningshjälp II

Marion

18 okt 2011 kl. 17:13

Denna fann jag på undersidan av en tallåga på ett brandhygge. Tacksam för hjälp :)

0 195 visningar
3 svar

Ett frågetecken till.

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 16:06

Här kommer en bild på en annan svamp jag inte lyckats lista ut. Hittad på samma ställe som den förmodade riddarmusseronen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone