Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 347 visningar
8 svar

Stressigt

Ragnhild

10 okt 2011 kl. 17:10

Det är stressigt med svampplockning. Man måste byta och duscha direkt för att få bort fästingarna och svampen bör helst tas om hand direkt och mest vill man kanske börja med en kopp kaffe.

0 243 visningar
1 svar

Okänd på åra

"stubborn"

11 okt 2011 kl. 17:21

När båten gjort sitt för säsongen upptäcktes en svamp på ena åran. Har tydligen rott för lite!
Svampen ca 4 cm på längden och 7-8 mm som tjockast. Är nog på väg att bilda en större fruktkropp men ramlade dessvärre av.

0 310 visningar
14 svar

svampdagen 8/10 frågetecken?

Bo E

10 okt 2011 kl. 10:53

I lördags var jag ute med ett gäng gflada svampplockare och vi tog en tur runt sjön Lången strax nordväst om Örebro

Det blev förstås mest trattkantareller men glädjande nog hade fler arter överlevt den första frostnatten som oturligt nog inföll just natten mellan fredag och lördag

några finfina strävsoppar, ett par ganska blöta kantareller av god storlek och en del gulröd taggsvamp

och så några frågetecken förstås

musseroner var det ganska gott om i varierande skick

de…mer…

0 370 visningar
9 svar

Vildsvin

Siri

11 okt 2011 kl. 10:08

Är det verkligen 110% att vildsvin enbart går i skogen när det börjar skymma och att dom hör på långt håll att det är människa på gång..för jag ser ibland där dom har varit och bökat och tittar mig genast omkring ifall det skulle va nåt i närheten..för jag har hört att om dom är på den bogen så kan dom springa rätt fort..nån som har koll?

0 672 visningar
2 svar

Rensopp vit i köttet

m

11 okt 2011 kl. 13:08

Är Rensoppen(leccinum rotundifoliae) oföränderligt vit vid delning eller blånar/grönar/svartnar den vid skada eller dyl.

0 263 visningar
3 svar

Bildproblem

Siri

10 okt 2011 kl. 21:04

Hur lyckas ni alla duktiga att få in så mycket fina bilder jag har bilder som jag försökt att få in men lyckas tyvärr inte…kanske är jag den enda i världen..men dock hu exakt går det till?

0 324 visningar
5 svar

Stor Kragskivling

Christoffer

11 okt 2011 kl. 08:39

I en bok jag köpte förra året, Bonniers Naturguider om Svampar (Shelley Evans, Geoffrey Kibby), så står det att Stor Kragskivling är oätlig. Betyder det att den även kan vara giftig? I andra svampböcker är den ätlig, och jag har själv tyckt att den är god. Så vad gäller egentligen? Har det tillkommit nya rön om den?

0 310 visningar
2 svar

Ticka med tänder.

gunhild i Kåddis

10 okt 2011 kl. 18:10

Skojar bara, såg denna välutrustade (gallbildningar) under en promenad i dag.

0 211 visningar
5 svar

ENORMA trattisar!

Helena

10 okt 2011 kl. 17:42

Sprang på ett ställe med gigantiska trattisar, de flesta kring 10 cm men en del upp till 17 cm långa!Och detta i Luleå!
Plockade 10 liter på max 15 min, lycka!

0 238 visningar
3 svar

Svamputbildning

E Bååth

10 okt 2011 kl. 21:19

Den 17/10 är sista datum att anmäla sig till Svamp som mat, 7,5 hp Umeå universitet. Vi har en träff i feb och en träff i maj, båda träffarna i Umeå.
Ansökningen sker genom:
http://www.antagning.se

0 482 visningar
2 svar

Förvaring

Siri

10 okt 2011 kl. 19:52

Hur förvarar man bäst mina torkade trattkantareller? Just nu ligger en del i glasburkar och en del har jag lagt i såna bruna kompostpåsar.. Tacksam om nån skulle ha nåt bättre förslag eller att detta som jag redan gjort skulle vara tillräckligt och hur länge håller dom sig fräscha torkat tillstånd?

0 264 visningar
6 svar

Vacker, men vilken?

gunhild i Kåddis

10 okt 2011 kl. 11:11

Den här växte på en låga troligtvis al nere vid älven. Vet ngn vad den heter?

0 199 visningar
4 svar

frostnatt

Viola

10 okt 2011 kl. 17:23

kan man plocka trattisar efter en frostnatt.

0 254 visningar
0 svar

Skillnaden mellan Rapporter o Forumet

Totte Gbg

10 okt 2011 kl. 20:44

Hej, sitter o läser under rapporter så slår det mig att det är många som ställer frågor under rapporter o någon vill ladda upp bilder för att få svar på sina svampar som hittats.

Men det är så att under Rapporter där rapporterar vi våra fynd så vi kan följa utveckling hur det växer i våra marker medan Forumet det är där vi kan vi ställa våra frågor ladda upp bilder diskutera o får ev svar på våra frågor.

Tänkte att det kan vara bra att förklara det om det är mån…mer…

0 222 visningar
2 svar

Två svampar - Vilka?

SvenD

10 okt 2011 kl. 19:58

1. Stor musseron (hatt 11cm fot 13cm). Ser ut som såpmusseron men ingen lukt eller röda fläckar. Besk smak. Hatt som streckmusseron. Bland-skog - mest bok.
2. Musseron (Melanoleuca). Hatt 8cm.Ingen spec lukt.Blandskog - gräs. Isabellmusseron?

0 595 visningar
6 svar

Musseron

Musseron

10 okt 2011 kl. 15:27

Jag kan inte artbestämma denna musseron som växte i tallskog. Några var ljust grå, andra mörka, hatten slemmig,foten vit och fast.
Hade hoppats på streckmuss. men den är det inte, eller ?

Det är dåligt med musseroner, bara den blå har jag sett ingen kastanjemuss. som brukar finnas i tallskogen.Är det likadant i övriga delen av landet ?

0 220 visningar
2 svar

Musseronfråga

Tareq

10 okt 2011 kl. 17:17

är detta kantmusseron? Tacksam för svar.

0 988 visningar
9 svar

Biskopsmössa

Annette L, norr om Sthlm

10 okt 2011 kl. 14:19

I går hittade jag hur många, vad jag tror, Biskopsmössor som helst…detta är en bråkdel…fanns nog iaf 20 till i varierande storlek på en yta på ca 30 kvm.

0 2538 visningar
3 svar

Någon som vet vad det är för svamp?

Roland Nordbeck

17 aug 2011 kl. 10:35

Kom hem efter några dagars semester och hittade då dessa svampar i jorden under mitt citronträd som står i uterummet.Kan någon svara på vad det är som har dykt upp ?

0 266 visningar
0 svar

Är röksvamp blodstillande?

Gertrud Berglund

10 okt 2011 kl. 19:21

Har hört att röksvamp är blodstillande. Stämmer detta? Hur hanterar man i så fall svampen? När ska den plockas? Hur ska den torkas? Hur ska den sedan förvaras? Hela svampen eller endast innehållet? Hur ska den användas?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone