Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Undrar just om det finns svart trumpetsvamp i Skellefteåtrakten?
Är det någon där ute som plockat den i denna ända av världen?
Det blir svamputflykt imorron kl 14 Odinsplatsen. Finns plats för en till i bilen. Inresserad så skicka ett mail till mig gablud@yahoo.se skriv namn och tel nr. Vi är tillbaka senast kl 19:00.
Jag funderar på att åka till Tärnaby under helgen och plocka gula kantareller och eventuellt trattkantareller men fokus kommer att ligga på de gula. Är det fortfarande värt att åka dit och plocka eller är jag sent ute?
Har någon tips om ungefär var i Tärnaby man bör söka efter dessa härligheter? Lönar det sig att åka dit utan att ha mer specifik koll om var man ska söka eller är det så gott om den att man hittar den överallt?
Väldigt tacksam för svar
Daniel
Har funnit blek kantarell i Södra Dalarna. Betraktas den som ovanlig i dessa trakter? Vilket är dess normala växtområde? Har bara hittat den två gånger.
Sänd mig din adress så skall jag skicka den torkade Röd-Bruna Lärksoppen.
stundom@telia.com
Hej alla ! Har varit ut en snabbsväng idag och letat upp några av mina favoritsvampar.
Jag har gjort detta till förmån för en svamputställning i vårt område på lördag.Lite bilder på vad jag hittat.
Om Irene ser detta så kan jag säga att det lutar starkt åt att lärksoppen är just den rödbruna då de totalt utväxta var väldigt mörkbruna inte gula , dessvärre hade jag ingen kamera med mig på plats. Men lärksoppen som jag har i lådorna är samma vi diskuterade i tråden sagos…mer…
Jag hotade tidigare idag att återigen visa bilder från vår ”blommande” gräsmatta. Här kommer några få.
Rävriskorna är många och fina och ser ibland ut som på bild 1. OBS! Jag är väldigt rädd om alla snyggingar som finns där – hoppas de ska vara presentabla på lördagsutställningen på Biotopia.
Både vanlig och violett sidentrådkivling ”ymnar” – mycket dekorativa. Bild 2 och 3.
Har inte hittat någon som passar här på hemsidan eller i svampboken. Köttet rodnar eller gulnar inte i snitt, utan blir omedelbart chokladbrunt (se bild). Växte i park med lövträd bredvid snöbollschampinjoner. Jag hittade endast två små. Hattköttet aningen fibröst, segt. Foten fast. Lukt god, påminnande om rått kött. Smak starkt “svampartad”, ej obehaglig.
Hej!
Nu har jag varit och fotat spindelskivlingen och jag har kommit på vad det är,men jag tänkte att ni skulle få gissa stjärnorna kan ju vänta lite!!
Hatten cirka en knapp dm skivorna är gråvita med sågtandad egg och sedan brunaktiga.Köttet är vitt.
Foten är cirka 1 dm lång 1-1,5 bred vid basen kantad löklikt vidgad och hel vit,vid beröring så gulnar foten och den luktar honung,växer i blandskog och även i lövskog är mindre allmän.
hej
jag vidarebefordrar en fråga till forumet angående ev. risker vid förtäring av mångkransad spindelskivling
själv har jag ätit den utan problem - men aldrig i så stora mängder
“en liten fråga om överkänslighet mot Mångkransad spindelskivling. Vi var tre som åt ganska stora mängder av svampen igår, alla förstagångsätare, och en fick våldsamma diaréer efter ca 2-3 tim samt yrsel. Min mage har varit orolig hela natten och är det fortfarande nu på morgonen, en av oss hade…mer…