Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 423 visningar
11 svar

Trumpeter????

Elsy i Skellefteå

14 sep 2011 kl. 14:51

Undrar just om det finns svart trumpetsvamp i Skellefteåtrakten?
Är det någon där ute som plockat den i denna ända av världen?

0 220 visningar
0 svar

Knölchampinjon?

Draken

15 sep 2011 kl. 21:13

Doftar gott och får svagt gula fläckar, ser läcker ut.

0 593 visningar
3 svar

Honungsskivling?

Draken

15 sep 2011 kl. 20:51

Hittad idag i Haninge någon som vet tack

0 370 visningar
13 svar

söndag 110911

Bo E

13 sep 2011 kl. 14:41

vart tog inlägget vägen

?

nytt försök

kortfattat

vad är detta?
på murken björkstubbe
mild smak

förslag
?

0 214 visningar
0 svar

Sista minuten-utflykt Göteborg

Tor

15 sep 2011 kl. 20:40

Det blir svamputflykt imorron kl 14 Odinsplatsen. Finns plats för en till i bilen. Inresserad så skicka ett mail till mig gablud@yahoo.se skriv namn och tel nr. Vi är tillbaka senast kl 19:00.

0 2930 visningar
3 svar

Kantareller Tärnaby - hjälp

Daniel

15 sep 2011 kl. 14:15

Jag funderar på att åka till Tärnaby under helgen och plocka gula kantareller och eventuellt trattkantareller men fokus kommer att ligga på de gula. Är det fortfarande värt att åka dit och plocka eller är jag sent ute?

Har någon tips om ungefär var i Tärnaby man bör söka efter dessa härligheter? Lönar det sig att åka dit utan att ha mer specifik koll om var man ska söka eller är det så gott om den att man hittar den överallt?

Väldigt tacksam för svar

Daniel

0 452 visningar
2 svar

Bockspindelskivlingar?

Katarina Elvin

15 sep 2011 kl. 17:32

Hej! Är det någon som kan säga om detta är bockspindelskivlingar? De har ingen obehaglig doft.Är de giftiga?
Katarina

0 672 visningar
3 svar

Spindelskivlingar

SvenD

14 sep 2011 kl. 23:14

1. Granskog. Största hatt 8 cm; mycket markerad ring mitt på foten som har knöl. Inge doft.Påminner ngt om ullspindling.
2. Granskog med lövträd inom 15 m. Växte i stor grupp. Hatt 7,5 cm.
Mycket markant fotknöl. Ingen spec. doft. Den vita foten kontrasterar skarpt mot hattens färg.

0 256 visningar
1 svar

Blek kantarell

Marie

15 sep 2011 kl. 16:53

Har funnit blek kantarell i Södra Dalarna. Betraktas den som ovanlig i dessa trakter? Vilket är dess normala växtområde? Har bara hittat den två gånger.

0 252 visningar
3 svar

Tuvskivlingar?

NadaL, Umeå

15 sep 2011 kl. 18:46

Behöver hjälp är osäker.
1:

0 222 visningar
5 svar

Lill, Skellefteå

Kerstin, Lindome

8 sep 2011 kl. 09:37

Sänd mig din adress så skall jag skicka den torkade Röd-Bruna Lärksoppen.

stundom@telia.com

0 244 visningar
0 svar

svamputställning

Birgitta F

15 sep 2011 kl. 19:01

Hej alla ! Har varit ut en snabbsväng idag och letat upp några av mina favoritsvampar.
Jag har gjort detta till förmån för en svamputställning i vårt område på lördag.Lite bilder på vad jag hittat.
Om Irene ser detta så kan jag säga att det lutar starkt åt att lärksoppen är just den rödbruna då de totalt utväxta var väldigt mörkbruna inte gula , dessvärre hade jag ingen kamera med mig på plats. Men lärksoppen som jag har i lådorna är samma vi diskuterade i tråden sagos…mer…

0 197 visningar
2 svar

Snyggt i gräsmattan.

Jan A, Uppsala

14 sep 2011 kl. 23:38

Jag hotade tidigare idag att återigen visa bilder från vår ”blommande” gräsmatta.  Här kommer några få.
Rävriskorna är många och fina och ser ibland ut som på bild 1. OBS! Jag är väldigt rädd om alla snyggingar som finns där – hoppas de ska vara presentabla på lördagsutställningen på Biotopia.
Både vanlig och violett sidentrådkivling ”ymnar” – mycket dekorativa. Bild 2 och 3.

0 218 visningar
6 svar

Kan detta vara..?

greger

14 sep 2011 kl. 17:46

Något som liknar Brandmusseron. eller om det ev kan vara den?

tacksam för svar

0 386 visningar
6 svar

En fråga igen..

Inga-Lill

15 sep 2011 kl. 09:36

Dessa svampar växer det mycket av i “min” granskog.Liknar Sotvaxskivling,men är det det?Finns det en förväxlingssvamp?

0 333 visningar
2 svar

Vilken champinjon?

André Grisell

13 sep 2011 kl. 14:08

Har inte hittat någon som passar här på hemsidan eller i svampboken. Köttet rodnar eller gulnar inte i snitt, utan blir omedelbart chokladbrunt (se bild). Växte i park med lövträd bredvid snöbollschampinjoner. Jag hittade endast två små. Hattköttet aningen fibröst, segt. Foten fast. Lukt god, påminnande om rått kött. Smak starkt “svampartad”, ej obehaglig.

0 850 visningar
8 svar

Spindelskivling sort???

Elisabeth Jansson

12 sep 2011 kl. 22:08

Hej!
Nu har jag varit och fotat spindelskivlingen och jag har kommit på vad det är,men jag tänkte att ni skulle få gissa stjärnorna kan ju vänta lite!!
Hatten cirka en knapp dm skivorna är gråvita med sågtandad egg och sedan brunaktiga.Köttet är vitt.
Foten är cirka 1 dm lång 1-1,5 bred vid basen kantad löklikt vidgad och hel vit,vid beröring så gulnar foten och den luktar honung,växer i blandskog och även i lövskog är mindre allmän.

0 278 visningar
2 svar

vad är detta?

Ulla Adler

15 sep 2011 kl. 13:36

Jag hittade denna svamp i skogen bland sly och lingonris, vad är det för svamp?

0 255 visningar
6 svar

Dubbelamanita

P3

14 sep 2011 kl. 20:31

Ganska häftigt eller hur? Jag har då aldrig sett något liknande.

0 1929 visningar
21 svar

illamående efter svampmåltid

Bo E

1 sep 2011 kl. 12:57

hej
jag vidarebefordrar en fråga till forumet angående ev. risker vid förtäring av mångkransad spindelskivling

själv har jag ätit den utan problem - men aldrig i så stora mängder

“en liten fråga om överkänslighet mot Mångkransad spindelskivling. Vi var tre som åt ganska stora mängder av svampen igår, alla förstagångsätare, och en fick våldsamma diaréer efter ca 2-3 tim samt yrsel. Min mage har varit orolig hela natten och är det fortfarande nu på morgonen, en av oss hade…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone