Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 237 visningar
2 svar

Calocera eller Clavulinopsis?

NadaL, Umeå

15 sep 2011 kl. 08:38

Växer på stark murken stubbe av gran,fruktkropparna 2-3 cm långa, utan någon speciellt lukt.
Funderat,kollat länge och får inget som stämmer tacksam för era förslag.

0 286 visningar
3 svar

Röd vacker svamp, men vad?

Harry

13 sep 2011 kl. 19:47

Hittade denna svamp på Åland.
CA 5 cm diameter o 2-3 i höjd.
Rödlila(vindröd i mitten och ljusnande utåt kanten.
Fjäll eller “skrumpna utväxter” som blir allt större mot mitten.
Taggar eller rör(liknande)under.
Luktar rätt gott.

0 297 visningar
3 svar

Ännu en fråga om torkning av trattisa

Jessica

14 sep 2011 kl. 20:36

Förra året var första gången som jag försökte mig på att torka trattisarna. En del blev dåliga. Svarta & luktade illa, dom hann inte torka helt heller innan jag slängde dom. Frågan är följande;

De svampar jag torkar i svamptorken som blir delvis svarta.. kommer dom att saka illa?

Dom är knastertorra & luktar inte illa. Dock upplever jag att den svamp som jag torkat i svamptork luktar mindre än svamp torkad i rumstemperatur..

0 326 visningar
1 svar

rosa färg vid upphettning

rödluvan

15 sep 2011 kl. 08:14

hej

anrättade blandsvamp , örsopp ,
brunsopp, smörsopp , sandsopp.
kan någon av dessa bli starkt rosa ? /(stektes med tratt , karljohan , sillkremla, strävsoppar )

Rödluvan

0 1093 visningar
1 svar

Vinröda / lila kremlor?

Veronica

15 sep 2011 kl. 07:34

Hej. Detta med kremlor är lite klurigt för mig. Dock kan jag se direkt nu för tiden vilka svampar som är kremlor, men jag kan verkligen inte urskilja dem från varandra.

Har ingen bild, men hittade ett gäng med kremlor igår som var vinrödslila till färgen. En del väldans lila. Vad för kremla kan det röra sig om? Smakade inte på dessa så jag vet ej om de var ätliga.

0 1488 visningar
7 svar

Svampangrepp på trattkantarell?

Rikard

12 sep 2011 kl. 22:01

Hittade dessa små svampar (?) på en trattkantarell. Har aldrig sett det förut. Nån som vet vilken sort det är?

0 386 visningar
8 svar

Trattkantareller redan?

Elsy i Skellefteå

12 aug 2011 kl. 21:23

Efter en väldig torka kom regnet och plötsligt står trattkantarellerna som spön i backen så tidigt på säsongen har jag aldrig plockat trattar! Skoj!

0 662 visningar
4 svar

mikroskop och stereolupp

klas jaederfeldt

13 sep 2011 kl. 21:32

Micke om du tycker att detta är reklam och inte information så kan du ta bort det
en vän till mej vill bli av med ett mikroskop och en stereolupp miktroskopet är ett Zeiss med inbyggt lyse och förstoringarna (troligen,svårt att läsa beteckningarna) 100, 200, 400 och 1000ggr, mikroskopet har ingen mätskala i okularet
hon vill ha 2000: för detta
Stereoluppen Reichert, har inget inbyggt lyse, det har förstoringarna 10.20 och 40 ggr kostnad 1000:
jag har försökt lägga in bilder men m…mer…

0 285 visningar
3 svar

Har en fråga..

Inga-Lill

14 sep 2011 kl. 18:47

När jag gick svamkurs för ett par år sedan,vet jag att jag fick veta namnet på en ljusbrun svamp som har en orange ring runt foten,tror den hette något som har med den ringen att göra,såg massor i “min” skog här,där det växer mycket björk,lite gran,ek o asp,hade inte kamera med så jag kunde fota,o hittar inget här på forumet,tror även det är en spindelskivling,kommer ej ihåg om giftig.
Tack på förhand.

0 260 visningar
6 svar

Vill någon ha blomkålssvamp?

n

13 sep 2011 kl. 15:56

Plockat en stor fin blomkålsvamp men äter den inte själv, vill någon ha den? Plockad för 2 timmar sen, finns i eskilstuna

0 372 visningar
9 svar

Dagens hundväder -

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 16:16

regn och kuling. Den här tickan på en tallstubbe har jag bevakat en månad eller två. Idag blev det några bilder på något som jag tror är kötticka.

0 240 visningar
10 svar

Trumpeter!!!

Åsa

13 sep 2011 kl. 22:03

Dagens trumpetskörd. Har alltid tagit mig långt från huvudstaden för att finna dem, så fanns de närmare än jag trodde - en tisdag! :-))

0 168 visningar
0 svar

_ Draken !

Lill Obbola

14 sep 2011 kl. 21:11

Va snäll att se på bilderna jag skickat i ” glömde bilderna” fr. Lill Obbola
Tack på förhand

0 3419 visningar
10 svar

Plocka svamp när det regnar?

Helena

12 sep 2011 kl. 21:48

Vill ju så gärna ut och plocka svamp fast det regnar lite, vad säger ni?
Lämpligt eller inte?

0 188 visningar
3 svar

Mycket kruskantarell i år?

Annette L, norr om Sthlm

14 sep 2011 kl. 14:01

Jag har aldrig plockat kruskantarell förr om åren, inte ens sett den, men i år har jag både plockat och sett massor. Jag har även noterat att det är många inlägg om kruskantarellen som jag inte har sett tidigare år.

Är det bara jag som reagerar på det. (å ja, jag lämnar så den kan spora av sig, men plockar kanske 1/10 och har ändå plockat ca 3 kg) J

Jag har gått i min skog de senaste 7 åren och aldrig sett en tillstymmelse till kruskantarell tidigare…

0 2785 visningar
28 svar

Är bocken farlig?

Affe

12 sep 2011 kl. 19:54

Stekte några bockspindlingar häromdan och åt i tron att det var blåmusseron. Tyckte dom var ganska goda. Efter att min misstänksamma hustru hade googlat på internet och kommit fram till att det var ovan nämnda spindling som jag hade stoppat i mig, blev jag lite fundersam.  Varför betraktas bockspindlingen inte som matsvamp. Inga larver och som sagt helt ok i smaken och magen tog ingen skada heller. Är dom kanske lite giftiga trots allt?

0 725 visningar
7 svar

Ticka på lönn

JanK

13 sep 2011 kl. 20:07

Tacksam för förslag.
Den växer på en lönnstubbe.

0 450 visningar
7 svar

Belgisk svamp

Karl S

10 sep 2011 kl. 16:23

Hälsning från Sydbelgien där en del roliga svampar börjar dyka upp. Här är Clitopilus cystidiatus, snarlik vår vanliga mjölskivling, fast gråare. Luktar & smakar likadant.

0 352 visningar
4 svar

Kluriga svampar?!

Victor

14 sep 2011 kl. 15:01

Hittade dessa utanför mitt fönster en bit upp i skogen (Stockholm). Vore tacksam om någon kan hjälpa mig. Tror att den gröna uppåt vänster är grönkremla (smaken är ganska mild, möligtvis något skarp men inte alls så brännande skarp som en rödbrun kremla av något slag som jag testade nyligen).

Den undre till vänster växte i klasar vid en stubbe. Den undre till höger är gröngul till färgen.

0 292 visningar
3 svar

I gräsmattan

Magnuss

14 sep 2011 kl. 14:18

Hej,
hittade den här i gräsmattan, men inte i svampboken :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone