Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 177 visningar
0 svar

svart trumpet!!

n

14 sep 2011 kl. 14:35

Trumpeter!!! 
Kan med gläde säga att jag på drygt 2 tim plockat hela ryggsäcken full med svart trunpet och min kompis en halv kasse, dock lämnade vi hälften på tillväxt!!

0 529 visningar
3 svar

Riska

Siri

14 sep 2011 kl. 13:42

Har hittat på vår tomt en hörna med massor av denna variant av riska som jag tyvärr inte klarar av (rent tekniskt) att föra över en bild på men där jag hittade dom så fanns det både jättestora s.k. trattar och mindre men en sån karaktäristisk grop i mitten på¨hatten den är gräddvit och har en mjölkvit saft när man trycket på skivorna nåt skägg kan jag inte se nån som känner igen det jag beskriver? Jag har letat här bland riskorna men kan inte hitta nån som är riktigt s…mer…

0 263 visningar
6 svar

Vilken kantarell

Margita

13 sep 2011 kl. 16:11

Hittade i går massor, men om det är trattkantarell eller grå eller vad?

0 229 visningar
2 svar

Vad för svamp

Per G

13 sep 2011 kl. 21:32

Hittade idag

0 254 visningar
4 svar

Flugsvamp

Anders

13 sep 2011 kl. 19:24

Visst är dom fina!

0 486 visningar
4 svar

Höstkantarell vs Kruskantarell

Birgitta Corbett

14 sep 2011 kl. 12:09

Hej! Undrar om det finns någon som hittat båda å kan fota dem bredvid varandra? Blir inte riktigt klok på skillnaden, speciellt när det gäller en fullt uppvuxen höstkantarell. Vill så gärna lära mig. Tack på förhand

0 742 visningar
7 svar

Vart kan man sälja svamp?

Daniel

13 sep 2011 kl. 15:52

Har plockat en massa trattkantareller…Har nu inte plats för mer.. går det att sälja svampen..isåfall vart vänder man sig då??

0 1062 visningar
5 svar

Vit hattmurkla.

Kicki

13 sep 2011 kl. 19:07

Har plockat vit hattmurkla och undrar nu om nån tillagat sådana och om den är god. Ska man koka av den? Kan jag torka den kanske? Ja, jag undrar lite av varje helt enkelt. Tack på förhand. / Kicki

0 204 visningar
0 svar

Höstkantarell vs Kruskantarell

Birgitta Corbett

14 sep 2011 kl. 12:09

Hej! Undrar om det finns någon som hittat båda å kan fota dem bredvid varandra? Blir inte riktigt klok på skillnaden, speciellt när det gäller en fullt uppvuxen höstkantarell. Vill så gärna lära mig. Tack på förhand

0 422 visningar
9 svar

Högsäsong!

Elsy i Skellefteå

13 sep 2011 kl. 23:09

Nu är trattkantarellerna i högform!

0 329 visningar
2 svar

Fundering?

gunhild nu i Laholm

14 sep 2011 kl. 10:54

Strövade i bokskogen på Hallandsåsen i går, såg några kompakta tickor på boklågor Vitgrå ovansida och utdragna porer under(påminde om slingertickans). Kan det ha varit korkticka?

0 458 visningar
1 svar

Kantareller/Svarttrumpet svamp Säljes!!

Isabell

14 sep 2011 kl. 10:27

Katareller/svart Trumpet svamp säljes!! SVARA
Nyplockade (14/9) färska och tvättade
Trattkantareller och Svart Trumpetsvamp säljes för 100kr/kg

Kan levereras inom stockholmsorådet.

Finnes: 40 kg kantareller
30kg Svart trumpetsvamp

/Frida RING 0701-453945

0 760 visningar
9 svar

Myxomyceter?

NadaL, Umeå

13 sep 2011 kl. 10:37

1.
Växer på både in- och utsidan av tallbarken men även på tallbarr och små tallgrenar runt lågan av tall.
Kanske någon Didymium?
På sista bilden någon skinn eller?

0 333 visningar
0 svar

Svamputställning Röstånga 18/9 kl 12–15

Dicte Helmersson

14 sep 2011 kl. 10:02

På söndag 18/9 kl 12–15 är det svamputställning på Röstånga Gästgiveri. Gratis inträde. Välkomna!
Arrangör är Svampkonsulenternas riksförbund, som från fredag till söndag har riksträff i Röstånga och på Söderåsen.

0 1410 visningar
19 svar

Förgiftningsfall av Rödhattade Strävsoppar??

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 13:51

Någon som vet eller kan referera till svenska fall av allvarligare förgiftning som kan sättas i samband med Rödhattade strävsoppar dvs arterna Leccinum mm mm…Ska skriva lite om detta och söker material..“skrönor” eller ren fakta..

0 655 visningar
5 svar

Konstig taggsvamp?

NadaL, Umeå

13 sep 2011 kl. 19:23

Vad är det för taggsvamp?
Raggig ovansida, taggar som är bara på ena sidan av svampen och är först gråa,ljusblåa sedan violett bruna och efter torkningen bruna med vit sporpulver.
Foten smal,8cm lång och svart.Hatten 6cm.
Växer på tallheden i mössan.

0 375 visningar
3 svar

Stjärntagging?

NadaL, Umeå

13 sep 2011 kl. 07:38

Växer på en kraftig murken stubbe av gran.
Kan det vara stjärntagging?

0 493 visningar
0 svar

Känna igen trattkantarell

Boman

14 sep 2011 kl. 08:28

http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=110323&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=0

Kunde inte svara på tråden, för att bumpa upp den. Gå in på länken istället. Gammal tråd men åter aktuell.

0 230 visningar
4 svar

Restfrågor från helgen

Karin W

13 sep 2011 kl. 20:52

Hej. Jag har några bilder kvar från helgen som jag undrar över. Kanske inte de lättaste men jag chansar i alla fall, det kanske finns någon idé om vad det kan vara.

Serie 1: En kremla i blandskog (gran, asp, björk). Mycket skarp smak.

0 2381 visningar
11 svar

Trattkantareller

Johan

11 sep 2011 kl. 23:10

Hej!

Jag är ny på svamp plockning och undrar lite ang trattkantareller.

Jag var ute och plockade en del idag. Jag hittade mycket som var ca 1-2 cm höga, hur fort växer de?

MVH

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone