Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har en fundering - olika djur äter ju olika saker i naturen - helt naturligt - MEN jag kan inte komma på något djur som äter svamp - om man inte räknar maskar - vilka jag inte vet om dom äter svampen eller vara bygger bo i den . Dessutom förknippas ju inte ovanligt maskar just i saker som inte är så fräscha… Jag kan inte komma på något annat i naturen som vi människor äter men inga djur… egentligen ingen fråga men en fundering - någ…mer…
Vänder mig till dig, eftersom du tycks vara online. Kan du kolla tråden “Vad är detta för svamp” av L O N
Är pluggskivlingen att rekommendera som matsvamp. I Cortins svampbok från 1975 anges den som misstänkt. Jag vet dock att svampplockare i Tyskland förr i tiden samlat den och att mina vänner I Tyskland säger att en tysk svampforskare vid namn Julius Schaeffer åt den. Kanske är den underskattad?
Dessutom säger man att man kan äta röd flugsvamp om man drar av hatthuden!!
Någon som vet?
.....blev glad när jag som turistbyråansvarig hörde att man tagit fram en broschyr på 24 språk som vi kan ge våra turister…..men…....jag får alltså själv skriva ut 24x 5 ex av en pdf fil…..sen är en av mina favoriter med som något man absolut inte ska plocka = (
stenmurkla
http://www.gic.se/article.asp?CategoryID=7024
länk har ni här:
Jag har tyvärr ingen svampbok, och vet inte riktigt hur jag ska söka på vad detta är. Det påminner om något som kan vara släkt med blomkålssvamp.
Jag plockade trattisar och fick syn på några konstiga saker som såg ut som hopkrullade tunna barkgrejer, som satt nedstuckna i marken på ett konstigt sätt.
Jag tittade närmare och såg att det var svampar.
Hoppas någon kan säga vad det är, jag bifogar bilder tagna med mobilkamera, därav kvaliteten…
Vissa satt i klungor som på b…mer…
Vad kan jag förväxla tuvskivling med och är de giftiga?
Hade turen att hitta en massa goliatmusseron idag och var tvungen att steka lite för att smaka…FANTASTISKT god!!
Men de går ju inte spara hur länge som helst så jag har både förvällt och torkat.
När man nu sedan ska äta upp det man samlat på sej…är de lika goda då eller bör man göra annat med dem än steka i smör?
Hej!
Jag och min flickvän tror oss har hittat några stensoppar, men eftersom det är första svampen vi någonsin plockat i matsyfte utöver kantarell så skulle det vara skönt att få arten bekräftad även ifall den verkar stämma in på beskrivningen.
Hatten på den största soppen är lite porös, jag läste att det kan bero på något parasitangrepp, stämmer det?
Vi plockade dom klockan 18:00 igår kväll och dom har legat i rumstemperatur över natten, är dessa svampar redan dåli…mer…
Har inte möjlighet att skicka med någon bild, men det finns väl inte någon förväxlingssvamp till Sotvaxskivling?