Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 230 visningar
4 svar

Lönt att återvända till växtplatsen?

Lisan

7 sep 2011 kl. 11:20

Nu är det så att min chef har hört talas om att jag hittade stora mängder kantareller i mitten på Augusti så nu vill hon att jag tar med henne ut på en tur då hon själv aldrig hittar nåt.
Ska jag göra med nöje. Min fråga är nu om det är lönt att efter 3 veckor ge sig tillbaka till stället vi var på?
Vi sopade rätt rent då så tänkte höra om ni vet om det kommer nya kantareller?

0 190 visningar
2 svar

Still need a little help

Barbara

7 sep 2011 kl. 18:34

The sponge (rör?) is very similar to smörsopp, same butter color.  The small one’s have the “drips” coming from the sponge like grynsopp.  The hat resembles the hat on a lärksopp.
Grynsopp eller lärksopp maybe? Smells good and not bitter when tasted. Found in an open, grassy area with pine and björk. Also, some grew together in clumps.
Any ideas?
Thanks!

0 270 visningar
2 svar

Hårig röksvamp?

Trattis

7 sep 2011 kl. 18:24

Har hittat en röksvamp jag aldrig sett förut. Växer under hassel intill tallrötter. Sörmland.
Nån som vet vad det är?

0 1283 visningar
4 svar

Vårtig röksvamp?

Fredrik S.

7 sep 2011 kl. 03:08

Hej!

Ny på forumet. Jag har för första gången plockat denna svamp och har identifierat den som vårtig röksvamp. Just de här växte i närheten av en äldre grupp, varav jag skar itu ett exemplar och tittade närmare för att upptäcka att den var brunaktig inuti (förutom i foten), och beslutade mig därför att lämna kvar dem (den gruppen). Som kanske syns på bilden så börjar åtminstone också ett exemplar av dessa som jag plockat skifta i något åt det mörkare hållet upptill. N…mer…

0 249 visningar
3 svar

Spindling med tall..

greger

7 sep 2011 kl. 05:25

hejsan!

denna spindling växte i tallskog i grupper. misstänker att det kan vara en Phlegmacium trots frånvaro av fotknöl.
kan det stämma?

0 208 visningar
3 svar

jättekantarell

Maggan

7 sep 2011 kl. 14:38

Vill bara dela med mig av den här länken

http://www.vk.se/Article.jsp?article=474074

0 242 visningar
4 svar

Är dom goda?

Anders

7 sep 2011 kl. 17:00

Hittade svart trumpetsvamp för första gången, här i Dalaskogarna är dom ovanliga, Är dom goda hur tillagar man dom?

0 369 visningar
1 svar

Mussling+Ticka på Tall...

greger

7 sep 2011 kl. 18:00

Hejsan!

1:En starkt orange mussling(?) som mörknar ganska snabbt. På Tallstubbe.

0 196 visningar
5 svar

Vad är detta?

Anders

7 sep 2011 kl. 16:31

Vad är det här?

0 249 visningar
5 svar

Blodriska?

Barbara

7 sep 2011 kl. 09:01

Är det rätt?

0 187 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Barbara

7 sep 2011 kl. 09:04

De är cremefärgad och hittades växer på en gammal tall stubbe.

Tack för hjälpen!

0 645 visningar
2 svar

lila spindelskivling?

lisa stockholm

5 sep 2011 kl. 16:10

vilken spindelskivling? tack

0 521 visningar
13 svar

Varför......

Kerstin, Lindome

5 sep 2011 kl. 19:49

...skalar jag foten på Karl-Johan?
Blir det hårt, segt eller är det bara en fix idé att göra det?

Har antagligen läst att man skall göra så i någon bok, men aldrig varför???

Hur gör Ni?

0 243 visningar
0 svar

Vad är detta?

Anders

7 sep 2011 kl. 16:13

Vad är det här?

0 778 visningar
0 svar

Utbildning; Skog och klövvilt.

Jan A, Uppsala

7 sep 2011 kl. 15:52

Holmen magasin, längst ner här; http://www.holmen.com/sv/ kom med ett nytt nummer i går. Bland mycket annat finns däri en inbjudan att gratis delta i en utbildning, ”Skog och klövvilt”, som några stora skogsbolag tagit fram, ifh för sina anställda.
Utbildningen ska belysa bl.a. betestryck, tillväxt och biologisk mångfald – och är öppen för alla intresserade.
http://www.skogochklovvilt.se/

0 255 visningar
3 svar

en svamp jag undrat länge över

Peter D

7 sep 2011 kl. 13:10

Hej!

Är det någon som känner igen denna?

Jag ser den ofta här i Skåne en bit fram på hösten och jag har länge undrat över vad det är men kan inte hitta den i några svampböcker. Är det någon som känner igen den?

Växer i gräs, men jag har alltid funnit den i skogen eller i närheten av träd.

0 259 visningar
5 svar

Nybörjare 1

Malin

7 sep 2011 kl. 14:59

Hej! För mitt otränade öga skulle detta kunna vara en blåmusseron… Vad säger ni som kan?!  /Nybörjaren i Norrland

0 320 visningar
5 svar

Kamskivlingar

Christoffer

7 sep 2011 kl. 12:07

Har ätit både brun och saffransgul kamskivling och så läser jag detta:

http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.714411-giftiga-svampar/1.714417?pageNr=1#placeholder

0 239 visningar
1 svar

Nybörjare 2

Malin

7 sep 2011 kl. 15:08

Denna ser jag i skogen överallt, men jag hittar den inte beskriven här på sidan. Den finns säkert, jag har nog bara missat den, men kan nån säga vad denna guling är? Tackar på förhand!

0 245 visningar
3 svar

En dubbel Stensopp!

Joakim Lindgren

7 sep 2011 kl. 12:30

Hittade en Stensopp som ändå måste vara unik eller?
Har aldrig sett något liknande….

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone