Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 368 visningar
12 svar

helgens fynd & frågetecken 1. LÖRDAG

Bo E

5 sep 2011 kl. 14:40

I lördags var jag i skogarna mellan Mark - Ormesta - Hjälmarsberg och gjorde en del fynd som var glädjande

även en del stora frågetecken

här kommer första frågetecknet:

serie 1
liten brunsporig gråbrun skivling som växte i klunga nära gamla stubbar av barrträd
i övrigt blandskog med sly av björk, ek och rönn
bild 1

0 323 visningar
7 svar

Vilken champinjon??

Mickeleh

6 sep 2011 kl. 16:08

Plockad blandskog med mkt inslag av lövträd..växte i klunga under gran..fot större bid basen…hatten 20 cm fot 30 cm..skivor vita med rodnad som ung..laxrosa mot brun på den större…luktar som champinjon lite nötlakrits…knölfotad eller vanlig snöboll eller vit kung eller ...???

0 299 visningar
9 svar

Svampkurs i Örebro söndag 110904

Bo E

6 sep 2011 kl. 16:09

Vi begav oss till Rånnesta vid Tysslingesjön för att beskåda Hanbs-Åke Sandbergs svamputställning

sedan vidare mot ett trevligt naturreservat med lövskog och ängsmark vid Latorp

serie 1 första frågesvampen
en liten mörk skivling som växte tillsammans med gul vaxskivling och toppvaxskivling i ganska tuktad gräsmark, närmaste träd äppelträd och diverse förvildade trädgårdsbuskar, syrén, nyponros, hagtorn o andra

0 696 visningar
1 svar

röd sopp

Ingrid i Göteborg

7 sep 2011 kl. 12:11

Idag hittade jag en sopp som hade röda rör och röd fot.
När jag tog bort rören var köttet gult och blånade sedan kraftigt.
Foten var kraftig, och när jag skar i den var den gul och sedan blev den blå.

Vad kan det vara för en svamp?
JAg trodde det var en blodsopp, men jag vet inte om den blånar så kraftigt.

0 259 visningar
7 svar

Stolt fjällskivling?

Carina45

6 sep 2011 kl. 19:20

Hittade denna svamp på kvällspromenaden.Kan någon berätta vilken art detta är, aldrig sett den tidigare, här i Piteå...

0 226 visningar
2 svar

Spindelskivling

Carina

7 sep 2011 kl. 12:36

Har fått med en giftig spindelskivlng i svamppåsen, behöver jag slänga all svamp? Tänkte torka trattisarna och förvälla de gulakantarellerna.

0 280 visningar
2 svar

Mandelkremla?

Siv K

6 sep 2011 kl. 14:47

Är detta en mandelkremla.
Vita skivor igår när den plockades, som har gulnat lite.
Känns inte som mandelpån som ramlar av när man rör vid dem.

0 257 visningar
2 svar

Någon tuvskivling?

Hultet

7 sep 2011 kl. 09:44

Hittade dessa svampar på tallhed norr om Skellefteå. Den ena varianten är brunbeige i skinnet och den mörkare är mera gråbrun.
Har försökt hitta vad det kan vara och jag tror möjligen röktuvskivling. Någon som vet?
Bild 3 är något liknande men med lite gråbrun fot. Vad kan det vara?

0 239 visningar
3 svar

Vilken sopp? - bilder

André Grisell

6 sep 2011 kl. 22:34

(glömde bifoga bilder till tidigare inlägg)

0 272 visningar
7 svar

Sarcodon - namnproblem

Irene A

5 sep 2011 kl. 13:05

Jag ser i Artportalen att den art som har gått under arbetsnamnet cfr “modestum” rapporterats som glaucopus, och en bokskogsart som scabrosus.

De arter på tallhedarna som vi har kallat scabrosus respektive glaucopus, vad ska de då heta?

Finns det någon vänlig själ som kan reda ut detta kaos..?

0 3034 visningar
5 svar

Småhåliga/lite angripna KarlJohan=ätliga?

h. k-holmen

6 sep 2011 kl. 22:57

Har idag plockat mina första KarlJohan till stort nöje. Har dock en fråga som jag inte har kunnat leta mig till här i forumet.. När ni torkar eller tillreder KarlJohan är de då helt tokafri från angrepp? Mina jag hittade idag varierade sig från helt jättefina utan det minsta lilla hål till några små pyttehål.. Jag har disekerat mina exemplar totalt och inte hittat någon form av kryp eller maskar. Äter ni dessa eller ska de vara helt fria från “hål”. Och förresten vad är dessa…mer…

0 3190 visningar
4 svar

Ticka?

Elisabeth

5 sep 2011 kl. 21:50

Mitt plommonträd har blivit angripen av svamp. Vad är det för svamp? Är det farligt för trädet? Bör man ta bort dem, är det ens lönt att göra det? Ska man behandla trädet med något?

Bild på svampen:
http://tinypic.com/r/2dvob39/7

0 9337 visningar
6 svar

torka stolt fjällskivling

Mr Bengt

25 aug 2011 kl. 19:18

vet nån om det passar att torkas? Hittade 25 stycken i en myrstack idag!

0 225 visningar
0 svar

tratt nära spindling

Markus

7 sep 2011 kl. 01:54

Ute i skogen hittade jag en trattis som växte under en giftspindling så att trattisens hatt tryckte på spindlingens undersida av hatten… plockade bort spindlingen och såg att trattisen hatt var helt brunfärgad..
Är de så att sporerna, eller vad de nu är som färgade av sig, är giftiga?

(jag plockade bort svamparna och trampade sönder dom)

0 5923 visningar
45 svar

Hur farlig kan vit flugsvamp mm vara?

Funderande Marie

22 sep 2010 kl. 16:40

Hejsan
Behöver er…
Jag har mailat lite med expert men vill inte störa och vara jobbig..Hur farlig kan vit flugsvamp vara? Jag har en man som äter allt som kallas svamp och blir inte sjuk. Men jag är skit rädd att han kommer att bli det. Fast förra sommaren åt han också vad jag iaf tycker är vit flugsvamp och inget händer. Han ler varje gång och tycker jag är fjantig..svenskar säger han..han är från annat land själv..
Men helt seriöst kan det vara så att dom är mer tåliga? H…mer…

0 527 visningar
10 svar

Skål och pytteliten fingersvamp?

Gula

4 sep 2011 kl. 23:10

Kan skålen vara luddskål? Växte på gammal, murken gren nästan i jorden.
‘Fingersvampen’ växte på en aspstock, också den gammal och murken. Högst 1,5 cm hög.

0 264 visningar
3 svar

Hatar "mask"!

Trattis

6 sep 2011 kl. 22:12

Äntligen har jag hittat en massa stensoppar i Sörmland. Nya, fräscha och fasta. Men av 100 soppar är det kanske 7-8 som inte är angripna. Kan man använda dem ändå, - även om det är lite “perforeringar”? Eller sprider det sig till övrig torkad svamp jag har? Hur gör ni andra?

0 265 visningar
7 svar

Kinnekulle!

Ewa Lilliesköld

6 sep 2011 kl. 20:54

Hej!
Var på Kinnekulle härom dagen och vill bara dela med mig av några vackra arter:) Det är rätt bra där nu om det är någon som tänkt sig en tur!

Bild 1 - Amanita cecilae? - Jättekamskivling
Bild 2 -Cortinarius praestans - jättespindling
Bild 3 - Lactarius aquzonatus? - blek fransriska

:)

0 243 visningar
1 svar

Vilken sopp?

André Grisell

6 sep 2011 kl. 22:33

Vilken sopp är det här? Växtplats en park nära vatten. I närheten en björk och en pil. Foten luden, ej ådrad. Kött vitt, oföränderligt. God lukt och smak.

Björksopp? Jag tycker inte formen stämmer.

0 212 visningar
5 svar

hjälp med svampar 1

Jans

6 sep 2011 kl. 20:03

Hej,
Jag har plockat några svampar men jag är inte säker på vad som är dem exakt. Kan någon ge mig några råd?
Tack så mycket!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone