Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 248 visningar
0 svar

Iphone -ipad

Andre

31 aug 2011 kl. 21:30

Jag har både en iphone och en iPad. Iphonen hänger med uti skogen och jag har markerat en hel del svampställen i appen för iphone.

Jag har även installerat Svampguiden på iPaden. Men tyvärr visas ju inte samma svampställen på iPaden som på iphonen! Det borde väl gå att lösa?

0 310 visningar
2 svar

App till Iphone

Gunnar J

29 aug 2011 kl. 07:41

Har någon mer problem att få svamguidens app att fungera till Iphone? När jag markerar mina svampställen markeras platser i Afrika och jag får informationen att det är drygt 300 mil dit..

0 298 visningar
4 svar

okänd skivling

Bo E

31 aug 2011 kl. 15:11

en liten trevlig skivling med behaglig diskret doft och mild smak

tyvärr dåliga bilder men kanske nån känner igen den
?

0 242 visningar
0 svar

för dem som bor i närheten

klas jaederfeldt

31 aug 2011 kl. 20:06

på söndag (svampens dag) har naturskyddsföreningen i Vingåker en utflykt,där jag leder svampbiten, start 10.00 från Studiefrämjandet vid Vingåkers J.vägs station

0 353 visningar
0 svar

Bilder o tips på (ek)sillkremla

Susanne E

31 aug 2011 kl. 20:01

Hej!
Finns det någon som kan lägga in bilder och tips på hur man artbestämmer ek-sillkremla. Jag har titta på matsvampar och känner mig osäker men nyfiken på svampen

0 299 visningar
0 svar

"Gula bönor"

Gert

31 aug 2011 kl. 19:41

Hittade de här på en låga.Aldrig
sett gula fruktkroppar av det här slaget.Vad kan det vara?

0 342 visningar
5 svar

Torka svamp

Ulla Nyström

29 aug 2011 kl. 10:09

Hittade några fina Karl-Johan som jag skivade, med osthyvel, satte på galler och hade en kupevärmare på låg värme. Efter ett antal timmar var svampen spröd.gick lätt att smula i handen. Till min förvåning så avtog den spröda konsistensen efter ca. 2 tim. den känndes något “seg”.
Har jag gjort något fel eller blir svampen så efter torkningen?
Jag är tacksam om någon har tid att undervisa mej.
Nybörjare 70+

0 192 visningar
10 svar

Vilka svampar?

Camilla

31 aug 2011 kl. 15:20

Jag var ute på min första svamprunda i hela mitt liv idag.

De första undrar jag om de är kantareller eller narrkantareller. De andra två har jag ingen aning om, någon som kan hjälpa?

0 382 visningar
3 svar

Svamp i butik

Kristina i Lund

31 aug 2011 kl. 12:01

Idag hittade jag svart trumpetsvamp i en Icabutik. Trevligt! Men på skylten stod det trattkantareller… Jag påpekade felet och personalen tyckte det var konstigt, för de hade ju fått dem som trattkantareller. Men de blev glada för infon och ändrade genast namnet. Man undrar om den som plockat och sålt inte vet eller om det blivit missförstånd, när skylten skulle skrivas. Och vem vet vad som dolde sig längre ner i korgen? :(

0 572 visningar
2 svar

Kadmiumhalt i vilda champinjoner

Lena WB

31 aug 2011 kl. 17:05

Är det någon som vet med säkerhet hur läget är på kadmiumfronten i ängschampinjon och snöbollschampinjon? Stöter ständigt på fina ex men har hittills avstått ..

0 270 visningar
1 svar

Kråsmusseron ..?

greger

31 aug 2011 kl. 17:41

hej alla..

Samma svampar verkar komma in samtidigt till guiden…Kul
såg ett annat inlägg om krås/krag musseron.

och det tror jag ochså att jag hittat
...
eller inte?

mager tallskog

0 546 visningar
6 svar

Vilken tallhedssvamp?

Tomas K

31 aug 2011 kl. 08:35

Vilken art kan detta vara? Växte på tallhed nära Umeå tillsammans med karl-johan, tallkalle, örsopp, röd flugsvamp, pepparriska, Hydnellum m.m. Lukt och smak milda. Jag tog hem dem eftersom jag hade en svag minnesbild av hur talltuvskivling ser ut, men väl hemma är jag osäker.

0 247 visningar
3 svar

Sillkremla

Susanne E

31 aug 2011 kl. 15:40

Hej!
Jag är lite nyfiken på Eksillkremla/Sillkremla. Är det någon som har bilder och tips på hur man artbestämmer dessa?

0 294 visningar
5 svar

rapport o frågor från Svampdag 27/8

Bo E

30 aug 2011 kl. 16:08

I lördax var det svamputfärd från Studiefrämjandet i Örebro med specialguidning i Tiveden av Hans-Åke Sandberg svampkonsulent i Hasselfors

Vi började med ett besök på växtplats för den sä‘llsynta violgubben - strax utanför Hasselfors
bild 1.-2.
bild3. en okänd rackare
på nyanlagd skogsväg i mossig barrskog med övervägande tall

0 214 visningar
2 svar

vad är detta

Lola Löwenberg

31 aug 2011 kl. 11:26

känner inte igen denna,, nån som vet

0 512 visningar
5 svar

rimskivling

Karin Westin

30 aug 2011 kl. 15:22

Finns det någon sanning i att man inte ska kombinera alkohol och rimskivling, eller är det löst prat ? (jmfr bläcksvamp )

0 509 visningar
2 svar

Hatthuden på lärksopp

Totte Boll

24 aug 2011 kl. 09:04

Jag plockade mina första lärksoppar i dag i skogshagen runt ett lärkträd. I svampböckerna står det att man ska dra av hatthuden. Det tycker jag är i stort sett omöjligt pilljobb, inte alls som på smörsoppen. Är det verkligen nödvändigt?

Och hur är lärksoppen att torka?

0 253 visningar
2 svar

röksvampar?

lisa stockholm

31 aug 2011 kl. 12:52

Are these vårtiga röksvampar? Tack

0 436 visningar
5 svar

Fjällskivling

Pochahontas

30 aug 2011 kl. 09:24

Hittade ett par fina Stolta fjällskivlingar i en kohage. Lite längre bort hittade jag också fjällskivlingar men de var gråare, mindre och spensligare. Foten vattrad och den rodnade INTE. Tips någon?

0 455 visningar
8 svar

Goliat?

Magnus O

29 aug 2011 kl. 22:54

Jag undrar om dessa två svampar skulle kunna vara goliatmusseron? Jag har tidigare tittat och luktat på goliat med Pelle Holmberg (svampboksförfattaren) och doften är precis som jag mindes den.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone