Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 771 visningar
3 svar

Lila fingersvamp och blek kantarell?

Ceegee

25 jul 2011 kl. 18:54

Vilken fingersvamp är detta? Är kantarellen blek kantarell? Har förstått att blek kantarell ofta är kraftigare än kantareller, vilket dessa inte var, men kanske är de bara för små...

0 506 visningar
5 svar

trädgårdssvamp

Helene

13 aug 2011 kl. 23:17

Vi hittade dessa svampar under vår cypress i trädgården där det är gott om bark o mull. Kan det verkligen vara champinjoner?

0 255 visningar
1 svar

champinjonart?

Helene

14 aug 2011 kl. 23:57

Jag hade tyvärr problem med att ladda upp bilder men hoppas att det fungerar nu.

0 267 visningar
1 svar

Guldkremlor?

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 00:38

Har hittat MASSOR av dessa kremlor i år och tycker att de ser ut som och luktar som en god matsvamp. Luktar som alfa-groddar… Men är oftast bebodda av mask :(

Är det guldkremlor??

0 237 visningar
2 svar

what is this mushroom?

lisa stockholm

12 aug 2011 kl. 20:04

this one i dont know the name.Hjälp!

0 1282 visningar
2 svar

Förvälla och ta hand om svamp

Maja

14 aug 2011 kl. 18:00

Måste all svamp förvällas!? Funderar nämligen på att frysa in föränderlig tofsskivlig som den är för att sedan ha till sås. Hur gör ni andra med all er svamp?

0 412 visningar
4 svar

Tryggel?

NadaL, Umeå

14 aug 2011 kl. 21:19

Igår vid kvällspromenad upptäckte vid stigen i gräset tre tryfflar. Som vanligt var jag för ivrig och plockade de utan att tänka att de har rot också.:(
Först den yngsta som var 6 cm i diameter.

0 337 visningar
2 svar

Identifiera svampen

Maj Mattsson

14 aug 2011 kl. 17:36

Jag hittade den hemma igräsmattan med mycket mossa

0 219 visningar
2 svar

Liten sopp?

Madde Småland

14 aug 2011 kl. 20:01

Tog en snabbsväng för att kolla upp fingersvamparna igen och fann 3 st av den här minimala soppen precis intill. Största hatten var 2 cm i diameter och den på bilderna är ca 1. Växer i granskog.
Ingen av mina böcker tar upp den här lilla soppen så kan ni hjälpa mig att ta reda på vilken det är?
Tack på förhand:)

0 455 visningar
1 svar

jättesvamp?

charlotte

14 aug 2011 kl. 20:10

hej!
jag och min man plockar en del svamp, men bara sådana vi är säkra på som kantarell, trattkantarell, karl-johan och taggsvamp. på ett ställe i västra götaland har jag sett gigantiska svampar som på håll liknar vanliga taggsvampar. jag tror kanske inte att dom går att äta, men det skulle vara roligt att veta vad det är?.. dom växer gärna flera stycken i tillsammans.

0 755 visningar
14 svar

2 frågor till:)

Madde Småland

7 aug 2011 kl. 20:30

Hittade de här fingersvamparna idag. Färgen går åt purpurbrunt med ljusa toppar. När de blir äldre blir topparna svart. Växte med gran.
Några förslag?

0 259 visningar
4 svar

Vilken svamp?

SvenD

13 aug 2011 kl. 22:00

Hatt ca 2 cm, fnasig, ingen spec. lukt. Fot nedtill något knöllikt ansvälld. Gräs vid blandskog.
Någon som kan ge ett tips?

0 286 visningar
3 svar

Vad är detta?

Jan Svensson

14 aug 2011 kl. 19:19

Hittade denna idag. Pennan är en IKEA-penna för storleksjämförelse
jasven

0 176 visningar
3 svar

Vad är det här för svamp?

Eric R

14 aug 2011 kl. 14:21

Svampen växte i gräset vid lekparken och är gulbrun med mörkare bruna skivor. Är det någon som kan säga vad det är för svamp? Jag har beklagligt dåliga kunskaper när det gäller svampar. Tack på förhand!

0 354 visningar
8 svar

Frågetecken och annat..

greger

14 aug 2011 kl. 14:18

Hejsan!

Många nya svampar för mig i helgen.
Visst hum om några men andra var värre.
Tacksam för synpunkter

Art 1: Zonkamskivling?

0 1425 visningar
10 svar

Vitrosa svamp med lingonröd saft. Vad är det?

Leo

12 aug 2011 kl. 22:09

Vad är det här för spännande svamp?

0 272 visningar
2 svar

violgubbe

heidi

14 aug 2011 kl. 13:12

hittade mängder av violgubbar och dom bör inte finnas i västmanland, nu är det så att det avverkas i närheten av det stället jag hittade dom på. vart ska jag anmäla var dom finns? länstyrelsen eller?

0 232 visningar
2 svar

Artbestämning, vaxing?

Sofia, Skåne

14 aug 2011 kl. 16:27

Hittad på Söderåsen i Skåne igår. Vet tyvärr inte i vilken miljö. Mäter 4.5 cm. Ingen utpräglad doft. Vågar inte smaka :(

Kan det vara någon vaxing?

0 259 visningar
1 svar

Vad kan detta vara för något?

Patricia

14 aug 2011 kl. 16:17

Vill minnas att skivorna var bruna, urnupna. Hatten vad jag minns var inte särskilt slemmig. Inte för att jag tror att svampen är ätlig men jag lyckades inte artbestämma den!

0 314 visningar
2 svar

Karl-Johan i Skåne?

Calle

14 aug 2011 kl. 10:59

Någon som vet hur man kommer i kontakt med den KJ-köpare som bor i Sjöalt utanför Örkelljunga?

Finns det överhuvudtaget någon Karl-Johan i Skåne för tillfället?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone