Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 283 visningar
2 svar

Krös?

NadaL, Umeå

26 jul 2011 kl. 22:16

Växer på björkgren.

0 438 visningar
6 svar

Karljohan

Lena M

26 jul 2011 kl. 18:52

gör sitt intåg i Gästrikland. Såg 7 små ex. i granskog i dag och nu funderar jag på om jag skall ta sovsäcken med och lägg mig på plats, kanske jag hinner först. Men det är en jä..a myggplåga i den skogen så ????????????????
Det händer något nästan varje dag i skogarna !

0 283 visningar
7 svar

Vet någon vad detta kan vara

Thomas

24 jul 2011 kl. 09:29

På en stor björk med avsågad grov gren växte dä här svampen. Någon som tror sig veta. Jag tyckte det liknade en champion men det kan det väl inte vara? Den växte på tomten och hade just “slagit ut” kunde tyvärr inte stanna så jag kunde se den utvecklas mer.

0 768 visningar
14 svar

Några nya frågetecken

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:23

Hittade lite nya idag som jag inte lyckats identifierat. Först kommer en sopp som växte i jorden på en murken stubbe. Kunde tyvärr inte se tillräckligt mkt av stubben för att se vilket träslag det var, var allt för murken för det. Närmsta träd annars var tall och gran.
Tyvärr blev bild 1 suddig men tar med den för en helhetsbild.
Glömde lukta på soppen..
Serie 1

0 268 visningar
0 svar

Ännu en soppfråga

Kristins

26 jul 2011 kl. 21:29

Jag gissar att detta är pepparsopp men jag har inte smakat…

0 240 visningar
2 svar

Liten spindling

SvenD

26 jul 2011 kl. 18:55

2-3 cm, svag obestämd lukt, växer i ren granskog.

0 365 visningar
4 svar

Goliat i Bohuslän

Jon

19 sep 2010 kl. 22:00

Nog hade jag väl tänkt mig att hitta en Goliatmusseron någon gång i livet, men i så fall i Norrland, knappast på Kynnefjäll i Bohuslän. Tyvärr hann jag inte ta någon bild i dagsljus, utan det fick bli en med blixt.
Är Kynnefjäll en känd lokal för Goliat?

Några tips på hur man skall tillaga den?

0 250 visningar
6 svar

snygg svamp

klas jaederfeldt

25 jul 2011 kl. 16:40

jag har varit och inventeringsjobbar i Örebros parker i dag,skulle kolla efter rödlistar som växer på träd, det var ovanligt friska träd i Örebro vid Svartån , enda fyndet var Volvariella bombycina Silkesslidskivling

0 1400 visningar
4 svar

En fundering om tillväxt på svampar

Sofia

26 jul 2011 kl. 11:07

Hej,
Jag har en fundering. Jag tycker det verkar som att kantarellers tillväxt på något vis “stannar av” när man plockat på ett ställe och lämnat för återväxt.

När man hittar fler kantareller på samma ställe och plockar de lite större och lämnar de små så tycker jag mig märka att de små svamparna inte växer särskilt mycket och att det heller inte dyker upp nya kantareller på just denna plats. Däremot kan det komma nya svampar i närheten, eller på ställen där man plo…mer…

0 243 visningar
3 svar

Artbestämning, del 2

Trollehatt

26 jul 2011 kl. 15:31

Ytterligare några svampar som jag aldrig plockat men tror mig i alla fall veta de två första:

Bild 1
Nejlikebroskskivling

Bild 2
Pepparriska

Bild 3
Ingen aning, växte på ett nedfallet träd som var förhållandevis fräscht

0 342 visningar
2 svar

Artbestämning, del 1

Trollehatt

26 jul 2011 kl. 15:29

Hej,
så här i början av svampsäsongen är man lite ringrostig, ska också försöka ge mig på några kremlor i år och då verkar den gula enklast tycker jag.

Vill verifiera om mina tankar är rätt:

Bild 1
Stolt fjällskivling. Stor skillnaden på storleken men båda har knopp och en ring som går att flytta.

Bild 2
Tror på gulkremla, mörknar efter beröring.

Bild 3
Gallsopp?

0 887 visningar
1 svar

Giftig svamp?

Lena Svendenius

26 jul 2011 kl. 13:32

Jag är veterinär och har fått en fråga från en djurägare. Hunden vill gärna äta dessa svampar som finns i trädgården. Jag undrar om de är farliga.

Mvh Lena

0 501 visningar
6 svar

Ätit rå mjölskivling :-(

Charlotte B

25 jul 2011 kl. 22:40

Hej på er
Jag plockade mjölskivling idag och rensade och skivade den när jag kom hem för att lägga den i torken senare.

Men min katt åt upp den… rå... Kommer hon bli sjuk tro?

0 521 visningar
4 svar

Busksvamp eller?

NadaL, Umeå

25 jul 2011 kl. 23:52

För åtta dagar sedan fotade en vanlig busksvamp och idag på sidan av bäcken i mössan hittade vi en liten ca. 5 cm hög “fingersvamp” som luktade precis som busksvamp. Grenarna är tätta och inte plattade som hos busksvamp och spetsarna är ljusare .

0 387 visningar
8 svar

4 olika arter som är namnlösa

Lena M

26 jul 2011 kl. 06:06

och jag tar tacksamt emot hjälp, ledtrådar.
En liten tryffel på gammal gräsbevuxen körväg, barrskog med inslag av al.Ljust brun och slät, vit spormassa som dagen efter är oförändrad. Vilken tryffel kan det vara ?

0 452 visningar
10 svar

Vilka svampar?

Nirak

24 jul 2011 kl. 21:02

Mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag “tjuvläst” på ett tag nu.
Undrar vad för sorts svampar jag såg idag?
De växte i tallskog utanför Umeå, en tämligen homogen medelålders tallskog med mycket blåbärsris och mossa på marken.
Svamp 1 på bild 1-2: växte på en bit död ved. Den största var omkring 5 cm hög.

Svamp 2 på bild 3-4: trodde de var sandsoppar först, av hattovansidan att döma, men när jag bröt upp en del av hatten så visade det sig vara något hel…mer…

0 445 visningar
9 svar

Kantarell?

Uffe

25 jul 2011 kl. 12:03

Hej, jag kallas Uffe “flugsvamp” för min obefinitliga förmåga att se skillnad mellan svampar. En gån plockade jag med mig ruttnat äpple i tron att det var en röksvamp. Nåväl nu har jag hamnat i dispyt med syster Karin här. Jag hävdar med bestämdhet att det här rör sig om vanliga kantareller. Karin däremot att det är en “skivling” utan att kunna förklara sig närmare. Tacksaama om expertisen kan hjälpa oss!!

mvh Uffe Och Kakan

0 324 visningar
1 svar

Enstaka svampar dyker upp..

gunhild Nordås

25 jul 2011 kl. 19:11

Jag har gått mycket över myrar vid tjärnar och längs bäckar i helgen (fiske). Såg många olika svampar, aspsopp,björksopp,gul och storkremla,svedkremla, citronskivling,och många tickor, än så länge bara enstaka ex. av matsvamparna, men det är nog på gång nu.

0 375 visningar
2 svar

Trattkremlans smak

SvenD

25 jul 2011 kl. 19:31

Detta är trattkremlor. Vad som förvånar mig är att i all den svamplitt. jag undersökt står det att smaken är från “helt mild, mild men skarp i lamellerna, mild först sedan något skarp” osv. Endast en nämner att den är brännande skarp vilket också är min erfarenhet (som giftkremla!), och endast en nämner att köttet blir rostgulfläckigt efter snitt, något jag konstaterat flera nånger.
Kan olika ex av svampen smaka olika (jag har bara träffat på de skarpa!)?
Och kan denna svam…mer…

0 280 visningar
0 svar

Skålar?

NadaL, Umeå

26 jul 2011 kl. 00:14

1. Vid bäckens sandiga strand i mössan växer de här skålana,ca 5mm i diameter.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone