Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 420 visningar
15 svar

Några frågetecken igen

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 23:01

Äntligen kommer det upp lite olika svampar i skogen! Hittade kantareller, sandsopp, citronslemskivling, riskor och kremlor.
Utöver det en massa okända men fotade bara 3 av dom. Här kommer första serien. Är väl en spindelskivling, men vilken? Växte i blandskog men även i ren granskog, tyvärr luktade myggmedlet för mkt så kan inte säga ngt om lukten.
Serie 1

0 295 visningar
2 svar

Vilken ticka?

Kristina

25 jul 2011 kl. 21:50

Kan detta vara brödticka?

0 403 visningar
11 svar

Kremla igen!

SvenD

23 jul 2011 kl. 18:18

Detta borde väl vara gulröd kremla (R.velenovskyi) - eller?
Smak-och luktfri, ganska bräcklig, lite röd längst ned på foten, lameller gräddgula till gulvita (äldre). Växte med ek och björk på ganska fuktig mark.
Kan någon bekräfta eller dementera?

0 379 visningar
5 svar

Hur få bort brännandet?

Charlotte B

25 jul 2011 kl. 20:04

Hej på er.
Jag har bestämt mig för att lära mig plocka kremlor i år! Har förut bara plockat någon enstaka gång när jag hittat några riktigt fina.

Problemet tycker jag är att efter att man smakat på en skarp kremla i skogen så har man ju den brännande känslan kvar på tungan och då är det svårt att smaka på en ny kremla. Hur gör ni?

/Charlotte

0 321 visningar
3 svar

I gräsmattan

greger

25 jul 2011 kl. 17:38

Hej Alla!

Denna svamp växte i gräsmattan på
en gammal Bergsmansgård. Just där den växte är det relativt magert.
Misstänker att det kan vara en Entoloma men har inte hunnit ta sporprov.

Kan det stämma?

0 620 visningar
2 svar

Mandelkremla?

sollan

25 jul 2011 kl. 18:17

Hej
Hittar många av denna(?) svamp. Har kollat svampböcker och det verkar som den vinröda svampen jag hittar faktiskt är en mandelkremla. Vinröd, hatt som är nedsänkt i mitten, gulaktiga skivor, vit fot. Eftersom jag är mycket försiktig när det gäller svamp undrar jag om det finns någon förväxlingssvamp.
I mina böcker klassas den som 2 vilket är samma som t ex karl johan.
God, vad kan man göra med den?
Fega hälsningar/sollan

0 339 visningar
2 svar

Hjälp med denna

Charlotte B

25 jul 2011 kl. 16:04

Hej på er
Plockade kantareller idag och hittade ett område med massor utav denna fina lilla svamp. Någon som vet vad det är? Växte i gran och tallskog.
Luktar rätt så starkt, kan tyvärr inte definiera lukten, är dålig på det :-(

0 378 visningar
10 svar

Vem vet?

Jörgen Södra Åby

18 jul 2011 kl. 19:14

Såg denna på senaste underbara kantarellturen (skåne), och måste säga att den var fantastiskt vacker, med vad är det för sort?
Vacker, men ser giftig ut!

0 339 visningar
3 svar

Svampfråga

Anneli

24 jul 2011 kl. 08:25

Var egentligen ute och plockade hjortron på en högt belägen myr i Västerdalarna när jag stötte på ett antal svampar, i färg som kokta rödbetor, precis i kanten på myren.Både hatt och fot röda. I storlek och form som en kantarell. Skivor under hatten.Hade tyvärr inte kamera med mig.

0 394 visningar
2 svar

bittersopp i granskog??

Charlotte B

25 jul 2011 kl. 13:58

Hej på er
Hittade denna sopp idag och jag trodde det var bittersopp men den växte i granskog. Kan de växa även där eller är det ingen bittersopp?

Den blånar kraftigt, foten är rejält röd med ett ljust ådernät, foten inuti är gul och även rörlagret är gult. Köttet vitt och fint men blånar direkt.

0 294 visningar
5 svar

Svampfrågor

Kristina

25 jul 2011 kl. 11:10

Hittade lite svamp idag som jag är osäker på... (har förr mest bara plockat kantareller men försöker lära mig lite annan matsvamp)
Bild 1 - dessa hittade jag i rabatten, ingen aning om vilken art
Bild 2 - Tror att det kan vara brödticka, porerna färgas inte vid tumning som det ska göra på fårtickan. Har brödticka något matvärde?
Bild 3 - Gissar på blek taggsvamp

0 401 visningar
3 svar

vilken sopp?

Linus

25 jul 2011 kl. 00:41

Trodde det kanske var sandsopp men rörlagret är betydligt ljusare än resten av svampen.
Blånar kraftigt. “fjällig” och sandfärgad hatt och fot. Slät fot utan nät. Kan det kanske vara gul blodsopp?

0 752 visningar
1 svar

Vad växer i varmkomposten

Lena M

25 jul 2011 kl. 07:59

Jag såg två sorters svampar i komposten med mat- och grönsaksavfall, är det någon som vet vad det är för arter.
Har man inte tid för skogen så finns svamp närmre än man tror :).

0 1092 visningar
5 svar

Kantarellspindlar?

Rikard

24 jul 2011 kl. 18:25

Någon småkrypsexpert som vet vad det här är för spindlar? Hittade några på undersidan på var och varannan kantarell idag i fuktig skog.

Dom rör sig långsamt (eller sitter still och tar det lugnt) och verkar inte spinna några trådar.

Bra boplats bara, eller livnär dom sig på sporerna?

0 415 visningar
3 svar

Karl-Johan redan i Norrbotten?

EvaLisa

23 jul 2011 kl. 00:59

Är det inte tidigt. Då menar jag i skog utanför Luleå. Där fann vi Karl-Johan idag lördag 22 juli.
Men är inte det väl tidigt?
Vet någon.
Kan vissa svampar verkligen “ploppat” upp redan nu?

0 245 visningar
3 svar

...på en...

OlaH

24 jul 2011 kl. 12:43

‎100 gr mild kremla + 100 gr kantarell + 100 gr rimskivling + 100 gam blek taggsvamp + 80 gram smör. Finskuret, knaperstekt, serverat med färskpotatis, gräddfil. gräslök å ett par matjesfiléer. Välkyld spendrup 5,9 naturligtvis. Nå´n som har hårdare krav på livet?

0 506 visningar
0 svar

Kantkremlor

Morgan

24 jul 2011 kl. 17:07

Det verkar finnas mycket kantkremlor i år, bara att njuta av vad naturen bjuder på..

0 395 visningar
1 svar

Vad är detta?

Johan E

24 jul 2011 kl. 15:30

Hejsan,

Var ute på en ö utanför Grebbestad och plocka kantarell (1,3 kg). Undrar dock vad detta är som vi också hittade.

0 343 visningar
8 svar

Vilken sopp?

Fritjof

23 jul 2011 kl. 18:35

Jag hittade denna lilla sopp idag i ganska ung blandskog,mest gran,björk och tall.
Den är ca 4cm bred och 10cm hög.Den luktar och smakar milt.
Kan sammetsopp se ut så som ung kanske?

0 340 visningar
3 svar

Är detta en Vårmusseron?

Patrik R

23 jul 2011 kl. 13:01

Hej på er !
Hittade denna i en fårhage , tror att det är en Vårmusseron men vill ju gärna vara säker.
Ha en bra sommar med all skogsbesök

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone