Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 395 visningar
1 svar

Russula taigarum också i centraleuropa?

Jonas

18 jul 2011 kl. 12:42

Finns det någon som känner till R. taigarum bra i svampguidens forum? Om ja, då skulle det vara vällit snällt om denna person kunde titta på länken som jag skickar här. Det handlar om någon ifrån tyskland som kanske har hittat denna art. Men vi är vällit osäkra, därför denna art har nog inte hittats i centraleuropa ännu (tror jag)....

http://www.pilzepilze.de/cgi-bin/webbbs/pconfig.pl?read=207047

0 406 visningar
3 svar

En flugsvamp bör det

Lena M

18 jul 2011 kl. 08:58

väl vara fastän jag inte såg någon strumpa, växte i barrskog och jag smakade inte på den. Tacksam om jag får namnet på den !

0 343 visningar
7 svar

Vilken svamp?

NadaL, Umeå

17 jul 2011 kl. 19:31

Hatt hos den största är 2. cm, föten 8 cm, 0,5 cm i diameter. Sporavtryck brun. Hittar inget som stämmer. Tacksam för all hjälp.

0 305 visningar
8 svar

hjälp med artsbestämning

maria

17 jul 2011 kl. 14:27

Hej! Tyvärr hittade vi inga kantareller idag men vi hittade följande och jag skulle vara mycket tacksam om jag fick lite hjälp med att få rätt namn på dem.

0 322 visningar
3 svar

Lite kantareller till en macka eller2 :)

Thomas i Södertälje

17 jul 2011 kl. 21:38

Tog en runda i skogen i dag på knappt en timme.

0 266 visningar
0 svar

Konkurrens i svampskogen!

Elisabeth Jansson

17 jul 2011 kl. 21:01

Jaha nu har svinen hittat till Södra Råda också,ja det är vildsvin,de har tydligen simmat över Varasundet,på andra sidan sjön, har det funnits en flock ganska länge!

Det är väldigt gott kött och de är lovliga året runt,men om de bökar upp skogarna i jakt på svamp och annat gott så vill jag inte ha dem här!

0 318 visningar
9 svar

Äntligen regn!!

Elisabeth Jansson

15 jul 2011 kl. 17:53

Hej!

Nu har äntligen det efterlängtade regnet kommit,först 10mm fint duggregn och sedan 7mm ihållande regn som när man duschar sparsamt,gissa om jag är glad!
Det är ju den s.k. fruntimmersveckan till veckan och då regnar det alltid det ska bli mer regn till veckan.

Hur är läget där du bor?

Det verkar vara som med blåbären att det är väldigt lokala skillnader.
Jag var i Lidköping för en vecka sedan och där fanns det mycket blåbär och regnade gjorde det också.
Aldrig har j…mer…

0 262 visningar
2 svar

GLÖM INTE ATT KLICKA

Grethe F

11 jul 2011 kl. 16:01

Det var inte många i dag

0 346 visningar
4 svar

Vilken musling ?

"JAS" Helsingborg

30 jun 2011 kl. 08:23

Hittade denna mussling i går på murken eklåga och jag behöver hjälp, vad heter den?

0 327 visningar
6 svar

Vedlevande vilken art?

"stubborn"

17 jul 2011 kl. 14:43

På stubbe troligen av sälg sitter en taggig gulbrun, välluktande fruktkropp. Storlek 6x5 cm. Mjukelastisk, oregelbunden form.Vilken art?

0 382 visningar
7 svar

1.Jag har ingen aning...

Egon

16 jul 2011 kl. 16:33

...vad detta kan vara.Köttig,matt,ca:70mm bred gulbrun slät hatt. Fot 60-15mm, av hattens färg el. blekare,filtaktig, längsstrimmig med uppsvälld bas,som har vita myseltrådar och rodnar vid brottet,samt mörknar vid beröring.Skivor oliklånga, höga och vitgula. Växer i grupp på naken mark, intill en i vintras upplagd jordvall.Svag unken doft.Någon som har en aning om vad detta är?

0 336 visningar
1 svar

Vad är detta?

Egon

16 jul 2011 kl. 16:46

Matt,brungul, fjällig,strimmig, imitten uppsprucken.60mm bred hatt.Skivor oliklånga,gråvita,täta.Foten mycket kort30mm och tapplik, trådig.Mörknar vid tryck.Växer igräset intill en mur. Svag spermatisk doft.

0 252 visningar
3 svar

2 frågesvampar

Lena M

17 jul 2011 kl. 12:27

De här växte på gamla höbalar, färgen tycker jag är grå/blå, är det någon slags mussling ?

0 249 visningar
2 svar

Kremla

SvenD

16 jul 2011 kl. 22:32

Hittar ingen kremla som passar in på denna; hatt 3-5 cm, hattfärg som senapskremla (R. ochroleuca), vita lameller, lite svagt rött nederst på några fötter, smak och lukt=0
Växer på betesmark i gräs med ek och en i närheten.

0 325 visningar
0 svar

Russula faustiana

Jonas

17 jul 2011 kl. 12:54

Hittade den här kremla som jag tror är R. faustiana (i schweiz). Hur vanlig är den i sverige? I Funga Nordica stor det occasional…
Den växte med gammal ek och bok. Smak mild. Sporerna 7 - 8 x 5 - 6.2 mü (with some connections)
Viktigt är nog att hatthudsegment är runda.

0 290 visningar
1 svar

Kantarellens tillväxt

Annika, Skåne

17 jul 2011 kl. 11:14

Hur lång tid tar det för svamparna att växa upp?
Skogsbacken är alldeles gulprickig av små, små kantareller, hur länge man vänta innan det är dags att plocka?
om jag nu har sån tur att inte någon anna hunnit före.

0 279 visningar
3 svar

Ej svamp: okänd växt

Peter, Linköping

17 jul 2011 kl. 00:14

Här hänger ju kunniga från alla kunskapsområden, kanske någon kan hjälpa mig med denna?

0 656 visningar
3 svar

Sprängticka?

NadaL, Umeå

16 jul 2011 kl. 10:24

Kan det vara färsk fruktkropp av sprängticka?

0 299 visningar
2 svar

Till "JAS" Helsingborg

Egon

16 jul 2011 kl. 17:00

Kan du säga vad detta är med hjälp av bilderna.På vad jag tror är en ekgren. Tack på förhand.

0 347 visningar
4 svar

En "larvig" fråga ;)

"JAS" Helsingborg

14 jul 2011 kl. 09:38

Vad skall det bli av denna larv? Den kravlar omkring på gamla ostronmusslingar.
Kopparhatten 2011-05-13

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone