Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 363 visningar
1 svar

Snudd på omöjlig?

Håkan Bråkan

13 nov 2010 kl. 16:42

Jag vet. Fingersvampar är riktigt svårt och det hjälper inte med attt jag inte minns trädslaget på lågan. Liten var den iallafall ca. 2cm hög. Stadsskogen, Uppsala 2007-08-17

0 558 visningar
21 svar

I fjärran bortom de nyplöjda

"JAS" Helsingborg

12 nov 2010 kl. 19:00

feta skånemylleåkrarna där sockerbetorna nyligen har tagits upp, tornar Söderåsen upp sig, svart och dunkel som ett hemlighetsfullt väsen där den ruvande sträcker ut sig på den skånska slätten. Ännu en gång styr jag kosan mot mina välkända svampmarker, höstens färgprakt har övergått i novembertonernas gråa och svarta färgskala. Några tunga regndroppar slår oroväckande mot vindrutan men det ser ut att klarna upp i fjärran, inte en gren rör sig, det är helt vindstilla. D…mer…

0 328 visningar
2 svar

snöboll i rullning

Håkn Bråkan

12 nov 2010 kl. 18:44

Hej igen.
Är detta en snöbollschampinjon. bös stor var den iallafall

0 334 visningar
3 svar

Giftsvampar

Göran S

12 nov 2010 kl. 23:00

Är det ohälsosamt/farligt att plocka matsvampar som sitter bredvid giftsvampar eller att äta matsvampar som av misstag legat tillsammans med en giftsvamp i svampkorgen? Exempel; Spindelskivling tillsammans i korgen med trattisar.

0 3701 visningar
11 svar

En lila kantarell?

Lisbeth Engström

8 okt 2010 kl. 10:07

Min kompis hittade två violetta (lila) kantareller(såg det ut som med åsar på undersidan)Hatten som en flat klubbsvamp något, något insjunken i mitten. Hatten var helt slät tyckte jag. Finns det någon kantarell som heter violkantarell eller vad var det. Det här var i den typiska gammelskogen med massor av tratt- kantarell

0 437 visningar
4 svar

Tippsvamp

Håkan Bråkan

12 nov 2010 kl. 11:56

Sågs i mängd 2005 på tippområdet på Hovgården Ö. Uppsala.

0 317 visningar
6 svar

Gammal tickbild

Håkan Bråkan

12 nov 2010 kl. 11:47

Ny ticka på gammal bild tagen i Nåsten Uppsala

0 442 visningar
3 svar

afstand fra vägen

Nina

9 nov 2010 kl. 14:51

Hej,
Jag har samlet stolt fjällskivling i utkanten af en skog ved en meget trafikeret veg. Jag undre om svampene er forurenede af bilernes gassar? Hur langt fra vegen kan jeg samle? Findes nogen videnskabelig udredning af tungmetaller och andet gift i svampar när vägen?
Tak for hjälpen

0 330 visningar
5 svar

Ticka vid tall

Håkan Bråkan

12 nov 2010 kl. 11:39

Förmodligen en baggis för er. Men jag kan inte hitta den i min sket böcker skall köpa sinom tid. Det är väl en riska iallafall och den sitter vid en tall.

0 425 visningar
1 svar

En god samling !?

Håkan Bråkan

12 nov 2010 kl. 12:02

En annan svamp från min gräsmatta i Storvreta, Uppsala.2005-10-09

0 280 visningar
1 svar

Är detta spindeln?

Håkan Bråkan

12 nov 2010 kl. 11:53

Kan det vara någon spindelskivling månne. fotad i Stadsskogen, Uppsala 2005-08-02

0 411 visningar
4 svar

Gräsmattesvamp

Håkan Bråkan

11 nov 2010 kl. 23:33

Nu kanske det blir värre. Hade denna och några till i min gräsmatta i mitten av augusti iår. närmaste träd en tall ooch jordmånen är lerjord (NNO Uppsala)

0 386 visningar
9 svar

Bedarrat

Jan A, Uppsala

10 nov 2010 kl. 08:12

har ovädret här. Andra, som är lite uppåt, avnjuter det kanske i vårt ställe. 20-25 cm mycket blöt snö återstår, +1, duggregn – 98% luftfuktighet. Småstormandet har snedfördelat snön, men jag har mätt efter bästa förstånd.
Troligen ingen matsvamp idag, även om jag har fina ställen med Lepista gilva; hunden får bli gatflicka! Vi åt färsk, nyplockad svamp i går - nästa vecka blir varm och skön!
Biltrafiken var lite trög i natt, men nu är vattenplaningsrisken den enda…mer…

0 604 visningar
13 svar

Ser god ut, men vilken är det?

Christoffer

8 nov 2010 kl. 22:24

Dessa hittade jag intill en gran.
De luktade gott, typ musseronaktigt (hur det nu är), men är denna ätlig?

0 280 visningar
2 svar

Är detta en

Madde, Vendelsö

11 nov 2010 kl. 23:14

platticka? Tacksam för svar

0 439 visningar
2 svar

Trädsvamp

Hasse Ö

11 nov 2010 kl. 14:46

Växer drygt 4m upp på ett körsbärsträd. Någon Plebeia?

0 2466 visningar
44 svar

VIldsvin!

kgb

22 okt 2010 kl. 17:47

Att vildsvinen ökat i antal är ju ingen nyhet, men nu har jag två gånger i höst även stött på dom ute i skogen.
Senaste gången var igår då jag gått ut i skogen för att sprida svamprens. Tio meter bort rusar de ut från under en gran. Det var läskigt!!!
Tidigare har jag bara gått ut ändå och tänkt att de är räddare för mig än jag är för dom, så det är ingen risk att stöta på dom…
Nu börjar jag fundera på om man vågar gå ut, det var kanske bara tur att de sprang ...mer…

0 396 visningar
4 svar

klubba?

Anna Knöppel

11 nov 2010 kl. 18:48

Hittade den här och två till utanför Uppsala i början av oktober i år och kände inte igen dom! Någon som vet vad det kan vara?

0 310 visningar
2 svar

ticka på granlåga

Håkan Bråkan

11 nov 2010 kl. 18:08

Återigen en ticka på en granlåga, faktiskt samma träd som trådtickan och den ännu okända skivlingen. Rätt grann tycker jag.

0 311 visningar
5 svar

Ticka jag undrar över

Karin W

10 nov 2010 kl. 22:48

Jag skulle bli jätteglad för förslag på denna. Den växer på undersidan av granlåga i fuktig skog. Tyvärr ganska dåliga bilder.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone